Det kan være slut med at se film fra et af verdens største filmstudier til næste år på andet end selskabets egen streamingtjeneste.
Det vakte en del opsigt, da Disney i sin tid annoncerede, at de havde tænkt sig at trække alle sine film og serier ud af Netflix. Årsagen var naturligvis lanceringen af Disney+, som mediegiganten ville have folk til at abonnere på i stedet. I de lande, hvor Disney+ landede lidt senere, kunne Netflix-abonnenter fortsat se Disney-produktioner, men det fik også en ende med tiden.
Siden gjorde et andet stort Hollywood-studie nøjagtig det samme. Da teleselskabet AT&T købte Warner Bros., HBO og alle deres ”søskende”, samlede de dem under paraplyen WarnerMedia og startede streamingtjenesten HBO MAX. Det betød også et farvel til Warner-materiale på Netflix i de lande, hvor HBO MAX blev lanceret.
Nu overvejer filmstudiet Universal så at gøre det samme. Eller rettere, overvejelserne sker på direktørgangen hos Universals ejer, der ligesom WarnerMedias ejer er et telekommunikationsfirma, nemlig Comcast. Det er Bloomberg, der har bragt historien på banen.
Vil booste egen streamingtjeneste
Ligesom for Disney og Warner skulle motivationen være at tvinge folk til at abonnere på Comcasts streamingtjeneste i stedet. Den hedder Peacock, og er opkaldt efter tv-kanalen NBCs logo. NBC og Universal fusionerede i 2004 og firmaet hedder teknisk set NBCUniversal. Peacock er et år gammel og er blandt de mindste af de nye streamingtjenester, der hænger sammen med filmstudier.
Peacock har 33 millioner abonnenter i USA, hvilket skal sammenlignes med at en jævnaldrende HBO MAX-tjeneste ved årets udgang forventes at have op til 70 millioner abonnenter. Det skal dog siges, at HBO MAX har investeret væsentligt flere penge i originalt indhold end Peacock. Disney+ rundede 100 millioner abonnenter verden over tilbage i marts,
Med andre ord kan Comcast forsøge at komme ud over, at de ikke har investeret helt så mange penge i originalt indhold, ved at gøre Universal-indhold eksklusivt på Peacock. Det ville for eksempel betyde, at filmene fra NBCUniversals animationsfirma, Illumination Entertainment, ville forsvinde fra Netflix. Disse inkluderer populære filmserier som ’Despicable Me’ (bill.) og de tilhørende ’Minions’-produktioner, samt ’The Secret Life of Pets’-serien.
Kan det betale sig?
Faktisk har Comcast allerede taget temperaturen på sådan en løsning. På toppen af Netflix’ liste over det mest sete indhold i den forgangne juleperiode sad NBCs amerikanske udgave af den britiske serie ’The Office’. Det antages, at populariteten skyldtes at serien flyttede over på Peacock i januar.
Når Comcast ifølge Bloomberg går og tygger lidt længe på beslutningen, er det fordi de licensaftaler, NBCUniversal har med Netflix og HBO MAX lige nu, tjener rigtig mange penge hjem til firmaet. Det store spørgsmål er, om en flytning til Peacock vil resultere i en tilstrækkelig abonnementstilgang til at det kan betale sig. Især, når man tager i betragtning, at Peacock formentlig skal igennem en international lancering, før flytningen giver mening.
De førnævnte aftaler med Netflix og HBO MAX udløber 31. december. Så de kommende måneder vil vise os, om vi skal kigge andre steder hen efter NBCUniversal-produktioner, når kalenderen skriver 2022. Og hvornår Peacock i givet fald lander på danske streamingbokse og smart-tv-skærme.