Podcasts og territorie-udvidelser har hjulpet den svenske streamingtjeneste til at løbe fra alle konkurrenterne.
Svenskerne dominerer fortsat musikstreaming på verdensplan. Spotify fortsætter sin eksplosive vækst og hvis firmaet nogensinde var bange for at Apple Music ville blive en eksistentiel trussel, kan de godt tage en (kort) lur på laurbærrene i de næste måneder.
Spotify har nemlig lige gjort det officielt, at firmaet nu har 158 millioner betalende brugere, hvilket er en vækst på 11 millioner abonnenter over de seneste tre måneder. Hvis man inkluderer folk, der bruger en reklamefinancieret version af Spotify i de markeder, hvor denne er tilgængelig, samt folk, der er inde i en prøveperiode, er det samlede brugertal 356 millioner.
Dette til trods vokser Spotify faktisk lidt langsommere end de gjorde i begyndelsen af efteråret, hvor folk brugte mere tid på streaming på grund af COVID-19 og dermed hjalp til med at give firmaet et boost. Men måske var det nok især Spotifys lancering i Rusland, der gav en eksplosiv vækst i den periode.
Det går dog meget hurtigere med at kapre betalende brugere nu end det gjorde i begyndelsen af Corona-krisen for et år siden, hvor bekymringer om økonomien formentlig fik folk til at holde igen med at abonneere på nye tjenester.
Podcast-satsning virkede
Det har også hjulpet en hel del, at Spotify har foretaget en stor satsning på podcasts. Ud over at kapre podcast-kongen Joe Rogan, har Spotify også haft held til at få tidligere præsident Barack Obama og rocklegenden Bruce Springsteen ombord som podcastere.
Netop de to herrers podcast ’Renegades – Born in the USA’ var en gigantsucces. Men den er sjovt nok stadig ikke lige så stor som Joe Rogans podcast, der sidder tungt på førstepladsen og har forvist Bossen og Barack til andenpladsen.
Spotifys nærmeste konkurrent er Apple Music, der sidste sommer blev estimeret til at have 72 millioner betalende brugere. Altså under halvdelen af Spotifys betalende brugertal. Apple har ikke annonceret nogle officielle brugertal siden 2019, og ingen af de store analysefirmaer har peget på nogen større vækst for Apple Music. Vi skal med andre ord næppe regne med, at der er sket tilstrækkelig meget på den front til at Apple har indhentet Spotify.
Der er heller ikke meget, der tyder på, at Spotify kommer til at miste kunder i den kommende tid. CEO’en Daniel Eks tætte venskab med Mark Zuckerberg har for nylig resulteret i en integration af Spotify-afspilleren i Facebook-app’en, så man kan lytte til musik i sidstnævnte uden at skulle skifte app. Dermed kan Facebook være med til at sende endnu flere kunder i armene på Spotify.