Forside * Nyheder

Snap springer med på AR-brilletoget

-
Den tredje generation af Snaps Spectacles fra 2019 var endnu mere futuristiske end de tidligere modeller. Næste skridt kan blive ægte AR-briller til udviklere (Foto: Snap)

Snap, Inc., firmaet bag det sociale medie Snapchat, har lavet smartbriller i årevis. Nu skulle der dog være ægte AR-briller på vej, i første omgang til udviklere.

Augmented Reality-briller, hvor der lægges et digitalt lag oven på det, du kan se med det blotte øje, nærmere sig langsomt konsummarkedet. Apple, Facebook, Samsung, Lenovo og Google forventes at annoncere deres modeller i en ikke alt for fjern fremtid, mens firmaer som Vuzix og Microsoft allerede producerer professionelle modeller til erhvervslivet.

De to sidstnævnte er både for dyre, for grimme og er for uslebne i brugerfladen til at blive lanceret på konsummarkedet. Men hvis du vil holde øje med, hvornår de professionelle modeller udvikler sig til noget, forbrugerne gider at købe, er Vuzix og Microsoft gode indikatorer. Og nu melder endnu et firma sig på banen.

Annonce:

Det er Snap, Inc., det Los Angeles-baserede firma, der står bag det populære sociale medie Snapchat. De vakte stor opsigt, da de i sin tid annoncerede deres første smartbriller ved at stille en automat, hvor brillerne kunne købes, op nærmest helt tilfældige steder. Dagens opstilling kunne så ses på sociale medier og så var det bare om at sætte sig ind i bilen og finde en automat.

Briller til udvikling af linser

Disse briller, med navnet Spectacles, blev dog ikke noget verdenshit. For selv om de havde intelligente funktioner i en indpakning, der lignede rigtige solbriller, kunne de stadig ikke vise digitalt indhold på indersiden. På den måde er Spectacles smartbriller på samme måde som Boses Frames og Amazons Echo-smartbriller (der også hedder Frames) – de erstatter egentlig bare en enkelt funktion fra smartphonen.

Hvor Amazons og Boses smartbriller primært afspiller lyd ind i ørerne og fungerer som mikrofon for virtuelle assistenter, er Snaps Spectacles i virkeligheden bare et kamera, der bæres på hovedet. Idéen er, at du kan sende fotos og video direkte til Snapchat på smartphonen fra området omkring dine øjne, og altså vise, hvad du ”ser”.

Men de nye smartbriller, der ifølge The Information er på vej fra Snap, går endnu videre. Der vil være displays indbygget i brillerne, der lægger grafik ovenpå virkeligheden. Som nævnt er der dog tale om briller til professionelle, og i dette tilfælde er der tale om professionelle udviklere. Brugere af Snapchat vil vide, at tjenesten har forskellige ”linser”, hvor du kan putte en hat på hovedet eller erstatte din næse med en hundesnude, når du kigger ind i smartphonekameraet.

AR-kapløbet er i gang

Det er udviklere af disse ”linser”, som Snap har i tankerne. Med de nye briller kan de udvikle nye AR-linser, der ikke bare putter digitale objekter på ansigter som nu, men også på genstande og andre ting i dit synsfelt. Ved at give udviklerne sådan et værktøj håber Snap at sætte turbo på udviklingen af Augmented Reality i Snap-app’en på telefonen.

Formentlig håber Snap også på den måde at blive en spiller i det kommende marked for AR-briller. Om det rent faktisk resulterer i et par smartbriller til forbrugerne om nogle år, er naturligvis svært at sige med sikkerhed. Men det virker da sandsynligt, eftersom Snap har produceret smartbriller længe og fortsætter med at udvikle sin software og øvrige teknologier.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.