Oppo er nu det førende smartphone-mærke i Kina, hvor Huawei må dele andenpladsen med Vivo.
Hvis du gerne vil have et indtryk af, hvor skidt det står til for Huawei, så behøver du ikke kigge længere end til den kinesiske telegigants hjemland. Det siger samtidigt noget om, hvor hårdt det slår, når vestlige lande boykotter et kinesisk selskab.
Modstanden mod Huawei-brandet, der er blevet bygget op over de seneste 2-3 år, slår nu igennem i Kina og på det kinesiske smartphone-marked. Landsmændene Oppo har overhalet Huawei, der ellers i mange år har siddet på tronen, når det gælder det kinesiske marked.
Det er bemærkelsesværdigt, fordi det anses som værende et direkte resultat af de vestlige sanktioner mod Huawei af forskellig art, med USA’s handelskrig mod Kina under Trump-administrationen i spidsen.
Det var for eksempel den sidstnævnte, der tvang Huawei til at frasælge sit billig-brand, Honor. Smartphones produceret under dette mærke bliver solgt i adskillige vestlige lande, og Huawei så sig nødsaget til at separere Honor ud i sin egen virksomhed med sin egen ledelse, hvis smartphone-mærket skulle overleve.
Huawei kan falde endnu dybere
Men Huawei har formentlig været hårdest ramt af sanktionerne, der forbød amerikanske virksomheder at lave partnerskaber med Huawei. Det betød jo som bekendt, at Googles software ikke længere kunne anvendes i Huaweis telefoner, hvilket gjorde dem svære at bruge til daglig.
Forbuddet havde derudover konsekvenser for, hvilke chips, f.eks. Qualcomm og Intel kunne levere til Huaweis smartphones, og selv taiwanesiske og sydkoreanske chips baseret på amerikanske principper eller partnerskaber kunne ikke længere bruges i Huaweis smartphones.
Ifølge en rapport fra Counterpoint Research er det hovedsageligt disse årsager – der har fået Huawei til at dratte ned ad salgslisterne i hjemlandet Kina, der samtidig er verdens største smartphone-marked. Lige nu ligger de på en delt andenplads med Vivo, hvor begge firmaer sidder på 20% af markedet. Oppo slår dem lige præcis med en markedsandel på 21%. Apple og Xiaomi har hver 16% af markedet og deler tredjepladsen.
Der er altså ikke langt op til nummer ét for Huawei, men omvendt skal firmaet heller ikke tabe ret meget terræn, før de kan lægge sig på en tredjeplads. Huawei skal dog oppe sig, når det gælder Oppo, hvis de gerne vil have førstepladsen tilbage. Oppos salg er steget hele 26% siden sidste år, og firmaet sprinter frem på smartphonemarkedet lige nu.