I året 2020 var der fremgang på streaming i Danmark, men enkelte tjenester gik tilbage.
Den årlige rapport fra DR Medieforskning er udkommet, og den giver en frisk status på populariteten af de største streamingtjenester i Danmark.
DR har samarbejdet med analysevirksomheden Kantar, og det er muligt at sammenligne 2020 med 2019. Dog er tallene for 2019 målgruppe 12+ år mens tallene for 2020 er målgruppe 4+ år.
Så samtidig med at DR flyttede børneindhold fra flow-tv til streaming, er medieforskningen også begyndt at opgøre tallene anderledes, så mere af børnenes forbrug tælles med.
Det gavner også Disney+ som åbnede i Danmark d. 15/9-20 og på blot 3,5 måneder nåede en imponerende andel på 16%. Det er andelen i de måneder som tjenesten var åben, tælles også de måneder med hvor tjenesten ikke var åben er Disney+ andel af det samlede streamingmarked 2020 på 6%.
Ifølge DRs medieforskere er der dog ikke noget som tyder på at Disney+ har kanibaliseret på de øvrige streamingtjenester. Indtil videre ser det ud til at være en tjeneste som benyttes som supplement.
HBO Nordic er gået markant tilbage, fra en andel i 2019 på 15% til en andel i 2020 på 10%. En del af det fald skyldes formentlig at den populære serie Game of Thrones, og HBO har kæmpet med at finde en afløser med samme popularitet. HBO Nordic erstattes i år af HBO Max, som vil få andet og mere indhold.
YouSees streamingtjeneste ‘YouSee TV & Film’ er gået tilbage i 2020 hvilket kan skyldes både kundetab og at det nok fortrinsvis er voksne som bruger den, da den primære anvendelse er forskudt flow-tv. Så nu hvor børnene 4+ år tælles med, så falder YouSees andel i det samlede billede.
Nuudays streamningtjeneste You.tv åbnede 22/9-20 og har endnu ikke fundet vej ind i målingerne fra Kantar, hvilket kan skyldes at tjenesten endnu er for lille til at tælle med i den store statistik.
Viaplay har oplevet en markant fremgang i 2020, og er den tjeneste som tager det næsthøjeste spring frem i andel (efter Disney+).
Skemaet er de tjenester som bruges mindst én gang ugentligt i Danmark, og her topper YouTube foran Netflix og DRTV.
Tjeneste | 2020 (%) | 2019 (%) | Forskel (procentpoint) | |
---|---|---|---|---|
1 | YouTube | 52 | 46 | +6 |
2 | Netflix | 48 | 39 | +9 |
3 | DRTV | 42 | 37 | +5 |
4 | Viaplay | 25 | 15 | +10 |
5 | TV 2 Play | 20 | 18 | +2 |
6 | Disney+ | 16 | +16 | |
7 | YouSee TV & Film | 12 | 15 | -3 |
8 | HBO Nordic | 10 | 15 | -5 |
9 | Dplay | 5 | 3 | +2 |
10 | Apple TV+ | 3 | +3 | |
11 | C More Play | 3 | 3 | 0 |
12 | Viafree | 2 | 2 | 0 |
13 | Amazon Prime Video | 2 | +2 |
Kilde: DR Medieforskning / Medieudviklingen 2020