Disney+ cementerede sin succes i den vigtige juleperiode med to streaming-titler i top fem.
Disney og Pixars seneste film, ’Soul’ er måske lidt mindre af en børnefilm end man normalt forventer det fra de to firmaer. Den behandler svære, eksistentielle spørgsmål om meningen med livet, frygt for døden og andre filosofiske emner, der ville have fået Søren Kierkegaard til at sidde klistret til skærmen, havde han levet idag.
Det ville han i givet fald ikke have været alene om. ’Soul’ var nemlig ifølge Deadline det mest populære valg, når det gælder film og tv på streaming-platformene. Analysefirmaet Nielsen har endelig fået tallene ind på perioden fra 21.-27. december og har opgjort tallene for de amerikanske streaming-abonnenter.
Her blev der tilbragt 1.6 milliarder minutter i selskab med ’Soul’. Når det er en nyhed, der er værd at skrive om, er det fordi Disney+ jo kun har lidt over et år på bagen, og endnu mindre, hvis man kigger på markedet udenfor USA. Alligevel har Disney+ nu over 83 millioner betalende abonnenter.
Det er altså lykkedes Disney+ at komme fra bagerst i geledderne og helt frem til forrest i feltet på, hvad der i streaming-sammenhænge er rekordtid. Succesen cementeres af, at Disney+ også sad på femtepladsen over de mest populære streaming-produkter på videosiden.
Netflix dominerede resten af listen
Det er naturligvis ‘The Mandalorian’, som scorede lige over en milliard minutter. Ugen før var ‘The Mandalorian’ nummer ét på listen, hvilket også var en milepæl for Disney+. Men i juleperioden kom der en hel del film, der altså gav serier som ‘The Mandalorian’ konkurrence.
Alligevel var nummer to på listen en serie og ikke en film. Det er Netflix, der måtte se sig forvist til andenpladsen til trods for at være den mest populære streamingtjeneste i verden. Men de amerikanske Netflix-abonnenter skulle også skynde sig.
Ved årsskiftet rykkede den amerikanske version af ’The Office’ nemlig fra Netflix og over på NBC-streamingtjenesten Peacock. Det var altså sidste chance for at se den ultrapopulære serie, der er en af de få eksempler på en britisk tv-serie, der genskabes i USA med succes. Over 1,4 mia. minutter blev tilbragt i selskab med medarbejderne hos papirfirmaet Dunder-Mifflin.
Det var da også Netflix, der totalt dominerede resten af top 5, med serien ’Bridgerton’ på tredjepladsen og George Clooneys deprimerende, men smukke ’The Midnight Sky’ på en fjerdeplads. Resten af top 10 domineres også af Netflix.