Den sydkoreanske elektronikgigant har øget overskuddet ganske gevaldigt, selv om S20 og Note 20 ikke ligefrem var julehits.
Normalt er kalenderårets sidste kvartal et af de bedste for producenter af forbrugerelektronik. Det er naturligvis julen, der normalt øger salget, fordi forbrugerteknologi ikke bare er populært, men findes i alle prisklasser og passer godt under juletræet.
Af samme grund har Apple udnævnt kalenderårets sidste kvartal til regnskabsårets første kvartal. På den måde starter regnskabsåret altid med en ny iPhone og dermed også et stort julesalg. Det er ikke en finte, Samsung benytter sig af, men alligevel plejer firmaets salg at gå pænt op i juleperioden. Men 2020 var et anderledes år på mange måder, og her er endnu et eksempel.
Til trods for (eller måske netop på grund af) Corona-pandemien satte Apple rekord for sit salg i sidste kvartal. Den samme lyst til at købe forbrugerteknologi til en tid, hvor vi bruger mere tid derhjemme, smittede også af på Samsungs regnskab, hvor der også er sat en ny rekord, selv om man skal grave lidt efter den.
2020-indtægter steg næsten 30%
Samsung øgede sit overskud med 26,4% i forhold til samme kvartal sidste år, og sidste kvartal var altså ret fabelagtigt for firmaet i forhold til normalt. Samlet set var 2020 et godt år for Samsung, hvor overskuddet øgedes med 2,8% og indtægterne steg næsten 30%.
Men det var næppe smartphone-salget, der hjalp Samsungs regnskaber i fjerde kvartal. Eller i hvert fald ikke nødvendigvis firmaets eget smartphone-salg. Salget faldt nemlig med 11% i forhold til 2019. Det er et ret heftigt fald i et marked, der nu igen er opadgående efter tre kvartaler, hvor pilen pegede nedad på grund af COVID-19. Det kan man læse i en ny rapport fra IDC.
Samsung forventer dog, at den netop lancerede Galaxy S21 kommer til at ændre på det billede. Ud over, at firmaet har lanceret smartphonen tidligere end normalt, er S21-serien også billigere end den forgangne S20-serie.
Apples rekordsalg hjalp Samsung
Der, hvor Samsung har haft succes i sidste kvartal, var på hukommelseschips og displays. Og det er netop på skærmene, at Samsung har sat ny rekord for sit salg. Samsung siger selv, at deres succes på display-fronten kan tilskrives det øgede mobilsalg, og man kan læse mellem linjerne, at det især handler om Apples rekordsalg.
Der sidder nemlig Samsung-skærme i Apples iPhone 12 mini og iPhone 12 Pro Max (skærmene i de andre modeller kommer fra LG), og eftersom Apple ifølge den ovennævnte IDC-rapport havde det største salg blandt alle smartphone-producenterne, er der ingen tvivl om at dette smitter af på Samsungs salg af smartphone-skærme.
Samsung selv var nummer to blandt smartphone-producenterne i kvartalet, fulgt af kinesiske Xiaomi og Oppo. Huawei har som bekendt haft store problemer og er derfor raslet helt ned på en femteplads.