Til trods for mange års innovationer på smartphone-området kan Sydkoreas nummer to være på vej ud af markedet.
Inden længe kan Samsung være det eneste, store sydkoreanske smartphone-mærke tilbage. I årevis har Samsungs noget mindre, men ganske indflydelsesrige konkurrent, LG, været den anden store smartphone-producent i Sydkorea. Men det kan snart være slut.
Ifølge nyhedsmediet The Korea Herald siger kilder med kendskab til LGs planer, at en exit fra smartphone-markedet lige nu er under overvejelse. En højtstående ansat i firmaet, der ønsker at være anonym, siger til The Korea Herald, at ”det er tid til at tage en iskold beslutning”, når det gælder smartphones.
Det sker oven i en anden hændelse, der peger i samme retning. Angiveligt har LGs topchef, Kwon Bong-seok rundsendt en meddelelse til en del ansatte, hvori han skriver at der er forandringer på vej på mobilfronten. Blandt disse forandringer er en flytning af op mod 60% af de ansatte i mobildivisionen til andre afdelinger.
Hvad der helt præcist kommer til at ske, og hvad det får af betydning, er der stadig ingen, der ved. Men den førnævnte kilde hos LG, der har talt med The Korea Herald, siger at konkurrencen på markedet nu er så hård, at LG er nødt til at handle med gennemslagskraft.
Innovation sælger ikke som det har gjort
Ifølge kilden overvejer LGs ledelse ”et frasalg, en exit eller en minimering af smartphone-forretningsområdet”. LG har allerede skruet ned for ambitionerne, når det gælder massesalg, så hvordan en minimering ville se ud, er tvivlsomt. Bliver en af de andre muligheder valgt, er det et farvel til LG-smartphones, som vi kender dem.
Kwon Bong-seok var ellers fuld a løfter, da han overtog topposten i LG for lidt under et år siden. Dengang lovede han, at LGs mobildivision ville begynde at tjene penge allerede i år. Det skulle især være drevet af telefoner som Wing og Velvet, der begge udfordrede de gængse designs og formfaktorer for smartphones, men tilsyneladende ikke appellerede til et bredt publikum.
Disse bygger på en tradition for innovation hos LG, der blandt andet omfattede flytningen af fingeraftrykslæseren om bagpå LG G2, i et af de første, åbenlyse forsøg på at få skærm til kanten af telefonen. På det seneste har LG teaset deres rulbare skærmteknologi i smartphones, men den kan selvfølgelig ende med at dukke op i telefoner fra andre mærker.
De tider, hvor innovation var et af de største salgsparametre er ovre, og I stedet ser det nu ud som om, 2020 bliver endnu et år med tab i både markedsandele og indtægter for mobildivisionen hos LG. Det vil i givet fald være det syvende år i træk, at dette sker. Og det kan naturligvis ikke blive ved.