Samsung-ejede Harman tror, vores vaner vil have ændret sig efter COVID-19 og forsøger nu at komme forandringerne i forkøbet.
Hvad skal et bilstereo-system kunne? For nogle skal det kunne spille højt og med så meget bas, at støddæmperne skal skiftes fire gange så ofte. For andre skal det kunne arbejde sammen med smartphones og virtuelle assistenter så nemt, at informationer, navigationsinstrukser og musik kører så gnidningsfrit som overhovedet muligt.
Men i forbindelse med coronakrisen har bilanlægget fået endnu en funktion i tilgift. Nu skal det også hjælpe folk med film- og koncertoplevelser uden at de udsætter sig selv for unødig smittefare ved at være for tæt på andre mennesker.
Drive-in-biografer har fået et stort comeback under coronakrisen, hvor der for første gang i mange år er åbnet nye drive-in-biffer i mange lande. Det inkluderer Danmark, hvor der dukkede nye drive-in-biografer op i København og Roskilde, omend nogle var midlertidige.
I nogle lande er drive-in-trenden dog gået endnu videre, og omfatter også koncerter og andre live-events. I blant andet Australien og USA holder unge og gamle musiknavne, lige fra Deadmau5 til The Beach Boys p.t. koncerter, hvor koncertgængerne kører ind på en stor parkeringsplads og hører musikken i bilen, mens de ser kunstnerne på scenen gennem bilens forrude – akkurat som i en drive-in-biograf.
Immersiv lyd i bilen
Det er en trend, Harman nu springer på med deres nye Live Interactive Virtual Experience-platform (L.I.V.E. – fik du den?) til bilen. Med sådan en satsning må man næsten formode, at firmaet forventer, at vi stadig kommer til at gå til koncert og i biografen med rumpetten i et bilsæde.
Systemet er lavet til at give en mere immersiv lydoplevelse til både koncerter og drive-in-film. Det er ret svært at lave surroundlyd i en bil, fordi surround-systemets ’sweet spot’ i givet fald ville være placeret et sted mellem eller lige bag de to forsæder. For at komme lidt tættere på en surround-lydoplevelse fra biografen har Harman derfor designet en særlig nakkestøtte med højttalere, der kan virke som en slags baghøjttalere.
Disse skal både give en fornemmelse af at stå blandt publikum til koncerten og høre, hvordan lyden reflekteres i omgivelserne. Men det siger sig selv, at højttalerne hjælper en del på surroundoplevelsen i film i en drive-in-biograf.
Kommunikér med bandet
Men systemet handler ikke kun om lyd. Hvis du er langt fra scenen (eller måske befinder dig et helt andet sted i verden), kan du f.eks. få et feed fra storskærmen ned på skærmen i bilen. Harman vil også prøve at skabe nye interaktioner mellem musikere og fans ved at gøre det muligt for koncertgængerne at sende meddelelser og informationer til bandet på scenen.
Ifølge Harman kan denne funktion for eksempel bruges til at klappe og juble ad bandet, sende musikønsker, stemme på den næste sang bandet skal spille, eller hvilket instrument, der skal spille solo næste gang.
Via et ”fan space”-center i systemet kan bands både vise fanaktiviteter som chats og reaktionsfotos på storskærme, men kan også simpelthen få et bedre indtryk af, hvor publikums energiniveau ligger og hvor entusiastiske, fans ude i bilerne er. Det kan være svært at måle, ellers. Derudover kan fans løbende få informationer om musikerne, de enkelte sange, tekster og så videre på skærmen i bilerne.
Det kan være sært at vurdere, hvor meget behov, der er for sådan et system, når først coronaen har lagt sig helt. Men Harman understreger, at L.I.V.E.-systemet ikke absolut skal have hjemme i en bil. I hjemmet kunne det være en opgradering af de systemer, vi p.t. har tilgængelige til at ”deltage” i de koncerter, der streames live langvejs fra. Og systemets interaktive funktioner kunne bruges til at se film i grupper over nettet på en ny måde.
Harman har klogeligt ikke lovet noget om, hvornår systemet kommer til salg eller begynder at dukke op på udstyrslisterne hos bilfabrikanterne.