Forside * Featured

Warners HBO Max-strategi ser allerede ud til at virke

-
HBO Max har held med at indfange og hive abonnenter i land, takket være ‘Wonder Woman 1984’ og den kommende simultanpremiere-strategi (Foto: WarnerMedia)

Lanceringen af ’Wonder Woman 1984’ på den lille skærm i USA får nye medlemmer til at vælte ind to uger før premieren.

Det er lidt af en satsning, WarnerMedia er ude i, og meget kan ske før den endelige dom falder. Men lige nu ser firmaets strategi med at sende biograffilm ud til hjemmemarkedet samtidigt med premieren på det store lærred, ud til at virke.

WarnerMedia, der både omfatter det legendariske Warner Bros.-filmstudie og tv/streaming-giganten HBO, er ejet af det amerikanske teleselskab AT&T. Topdirektøren fra sidstnævnte, John Stankey har netop udtalt ved en regnskabsfremlæggelse, at HBO Max har noteret sig en stor stigning i medlemstallet på det seneste.

Annonce:

Siden slutningen af september er HBO Max gået fra 8,6 millioner til 12,6 millioner nye, betalende abonnenter. På lidt under tre måneder er der altså kommet fire millioner nye abonnenter til, og det er tilsyneladende især sket i dagene efter det blev kendt, at ’Wonder Woman 1984’ ville få premiere på tjenesten i USA samtidig med at den kommer i amerikanske biografer.

Nogenlunde samtidigt blev det kendt at alle Warner Bros.-film i 2021 vil få samme skæbne, og det sendte chokbølger gennem biografindustrien såvel som filmindustrien, mens hjemmebiograf-entusiaster jublede og nærmest ikke kunne få armene ned.

Mere lukrativt end ’Tenet’

Det handler nemlig om nogle temmelig store premierer, herunder Denis Villeneuve’s version af ’Dune’, den fjerde ’Matrix’-film, en ny ’Suicide Squad’-film, en filmudgave af ’Tom & Jerry’, ’Godzilla vs Kong’ og en længe ventet opfølger til ’Space Jam’.

Årsagen er naturligvis, at WarnerMedia ikke forventer, at USA kommer helt ud af Corona-krisen før tidligst til sommer, og modsat mange andre steder i verden har biografer i mange stater været fuldkommen lukket ned siden marts. Warner forsøgte sig tentativt med at sende Christopher Nolan’s ’Tenet’ ud i biograferne i august måned, men det blev en tordnende fiasko på hjemmemarkedet i forhold til de oprindelige forventninger.

WarnerMedia forventer med andre ord, at deres øvrige film er i farezonen og vil i stedet prøve at hive pengene hjem på nytegnede HBO Max-abonnementer. Og noget tyder altså på, at taktikken virker. Selv om 12,6 millioner abonnenter er småting i forhold til f.eks. Netflix, så er der tale om en 50% stigning på blot to måneder og tre uger.

Stigningen bekræfter formentlig WarnerMedia i deres tro på strategien, for med en pris på 15 dollar om måneden indbringer de fire millioner nye kunder 60 millioner dollar hver eneste måned. Det er 2,4 millioner dollar mere, end hvad ’Tenet’ har indbragt i hele dens levetid i amerikanske biografer. Og det er altså blot, hvad de nytilkomne abonnenter putter i kassen hver måned.

HBO Max kommer til Danmark næste år, formentlig i årets anden halvdel, men ifølge HBO Europe vil simultanpremiererne formentlig kun ske i USA. Og det er naturligvis slet ikke sikkert, at WarnerMedia fortsætter strategien i 2022, selv om de allerede nu ser ud til at få succes med den. Hjemmebiograf-glade danskere, der roder med VPN og amerikanske gavekort købt på eBay vil derfor sikkert allerede begynde at varme op til 2021 nu.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.