Forleden inviterede HTC til en lille snak om VR i deres virtuelle møderum Vive Sync.
Et interview omkring VR er i sig selv ikke noget særligt, men stedet det foregik var alligevel lidt anderledes, da interviewet skulle foregå i HTC´s virtuelle mødelokale, HTC Vive sync.
Herunder følger en beskrivelse af, hvad HTC mener kan være et smugkig ind i fremtiden.
Før vi kunne deltage i interviewet modtog vi et HTC Focus headset. Vi kunne deltage via computer, telefon eller tablet, men for at få den rigtige VR oplevelse, var vi naturligvis nødt til at iføre os et VR headset.
HTC havde opfordret os til at lave vores egen avatar inden mødet, hvilket vi gjorde via en app på vores telefon, der via et foto lavede en avatar, der sådan nogenlunde lignede, uden jeg dog på noget måde var blæst synderligt bagover.
Efter en simpel login proces åbnede der sig et virtuelt mødelokale, eller dvs en platform, omgivet af vand og med en bro og storby i baggrunden.
Grafisk var det ikke noget at råbe hurra over, men følelsen af at være “et andet sted”, dybdefornemmelse osv. den har man altså virkelig i VR og bestemt også i Vive Sync.
Med til mødet var, udover et par PR typer også HTC’s eu chef Graham Wheeler. Grahams avatar var noget mere detaljeret end de øvrige deltageres, hvilket skyldtes, at han på sit kontor både havde eye-tracking kamera, samt kamera dedikeret til alene at følge hans mundbevægelser.
Trods det bedre udstyr Graham brugte, var det dog stadig tydeligt, at det her er et tidligt VR stadie.
Video
PR-video for Vive Sync der viser lidt af hvad systemet kan i dag.
HTC XR Suite
HTC vil gerne promovere det de kalder XR Suite, som i al sin enkelthed er en række apps specielt designet til VR brug. Udover Sync, som er et virtuelt mødelokale, byder XR Suite også på Museumsbesøg, en app dedikeret til studerende samt et par andre muligheder, vi ikke fik kigget nærmere på under præsentationen.
Nå men tilbage til VR interviewet, hvor jeg fint kunne høre Graham tale og også se hans Avatar gestikulere løs. Alligevel kunne jeg ikke undgå at tænke på, hvordan man med FaceTime, Zoom eller Messenger, jo kan se hinanden rigtigt, så hvorfor nu det her.
Men da Graham hev et Jagerfly komplet i 3 dimensioner frem og jeg frit kunne bevæge mig omkring flyet, læne mig ind for at se detaljer mv, kunne jeg alligevel se et vist potentiale for de virtuelle møder.
Som et bevis på effektiviteten af brugen af 3d modeller i VR, forklarede Graham at udviklingen af helikoptere bl.a. er reduceret markant, fordi piloterne meget tidligt kan sidde i et cockpit skabt i VR og på den måde være meget mere inde i udviklingen af produktet.
Har man som virksomhed nogle produkter under udvikling kan man ganske let omdanne dem til 3D billeder til brug i VR. Jeg synes dog stadig der mangler noget i forhold til billedopløsning, da det stadig er ret grovkornet det hele.
Men tager men fremtidshatten kan jeg dog alligevel se flere interessante muligheder i VR.
De af jer der har hjemmeundervist ungerne i denne coronatid og samtidig oplevet brugen af Zoom eller lignende, ved også at det har sine begrænsninger.
Forestil jer så, at ungerne mødes med læreren i det virtuelle klasselokale, hvor læreren har mulighed for at vise film, kigge direkte på det barn de taler til, vise ting i 3d og meget andet, ja så synes jeg faktisk at VR kan byde på noget der både kan være brugbart og effektivt.
Men det kræver at et VR headset bliver allemandseje og noget man nemt lige kan hive frem.
Graham Wheeler fortalte da også, at vi fortsat må betegne os som værende tidligt i VR’s livscyklus. Lige nu handle det om at, udvikle løs og holde sig klar til det helt store gennembrud kommer. Og at det kommer til at rykke sig sker før vi forventer det i følge Graham.
Allerede indenfor 1-2 år forventer HTC, at vi vil kunne benytte såkaldte all in two enheder, som i praksis er en væsentlig mindre brille end dem vi ser nu, som forbindes til din mobiltelefon, der så driver brillen, som derved kan gøres langt mindre.
Wheeler brugte eksemplet, at du sidder i toget, sætter en film på telefonen, og så ser filmen på brillen, hvor du også kan få beskeder, opkald og lignende ind samtidig.
Her talte HTC chefen også om at AR, altså augmentet reality er noget man tror meget på, da det vil bringe sammenhæng mellem det virtuelle univers og det der rent faktisk sker foran os i virkeligheden.
Om det er realistiske tanker, at vi allerede om 1-2 år kan forbinde headsets med vores telefoner ved jeg ikke, men der er ingen tvivl om, at VR kan noget og sket ikke er færdig med at udvikle sig.
Hvilket retning håber I VR tager i årene fremover?