Forside * Featured

Elgiganten grilles i DR Kontant

-

Ansatte der er ligeglade med kundens behov, lagervarer der pludselig ikke er på lager mere og forsøg på opsalg.

I november måned sidste år der kom Power-kæden i DR Kontant, hvor tidligere medarbejdere kunne fortælle om systematisk ‘opsalg’.

Annonce:

Det handler om at lokke kunderne ind i butikkerne via slagvarer. Når kunden så kommer ind i butikken er det ikke muligt at få den vare, heller ikke selv om den er bestilt via klik+hent. Undskyldningerne kan være mange, som at butikken lige har opdaget at den sidste vare på lageret har en skade.

Se også: Kontant tager Power med fingrene i kagedåsen.

Efter den udsendelse fik DR Kontant henvendelser fra kunder og tidligere ansatte i Elgiganten, der kunne berette om at sådan foregik det også hos Powers konkurrent.

 

Lokkede med billig computer

“Jeg skulle have en computer til min søn og fandt et godt tilbud på “klik & hent” på Elgigantens hjemmeside. Jeg blev glad og tænkte, at jeg kunne køre ud og hente den, og så var han klar til skolestart”, fortæller Sabrina Jacobsen, til DR Kontant.

Hun havde benyttet Elgigantens “klik & hent”, modtog en bekræftelse på mail, og kørte ud for at hente computeren.

“Så fortalte de mig, at de ikke havde den på lager. Jeg fik tilbudt en, der var en del dyrere”, fortæller hun.

En anden kunde står frem i udsendelsen med en lignende oplevelse.

 

Tidligere medarbejder: Der snydes systematisk.

En tidligere medarbejder fra Elgiganten fortæller i programmet at det er hans oplevelse at dette foregår systematisk.

Når først kunden er blevet lokket ind i butikken, med et af de slagtilbud som kæden ikke ønsker at sælge til den lave pris der annonceres med, så skal sælgerne forsøge at sælge kunden en anden vare som de tjener mere på, og lykkedes det ikke kan de lade handlen gå i vasken.

Et andet ‘trick’ er at skabe et mersalg, på en support-aftale, en klargøring eller kalibrering, kabler og andet. Klassisk salg, men med den variation her, at hvis kunden ikke bider på mersalget kan de trække kortet med at produktet er transportskadet, eller en anden undskyldning, for hvorfor de pludselig ikke kan sælge varen alligevel.

DR Kontant afprøvede også selv dette. Bestilte et TV på klik+hent, fik en bekræftigelse på mail, og da TV’et skulle afhentes var det pludselig ikke på lager, og de oplevede en sælger der talte produktet ned og foreslog et andet og meget bedre til den dobbelte pris.

 

Elgiganten: Det er ikke en kultur

Elgiganten har udsendt en udmelding hvor de tager afstand fra eksemplerne i udsendelsen, og fortæller at det ikke er hverken en kultur eller en ledelsesordre.

“Vi kan garantere, at det i Elgiganten under ingen omstændigheder er hverken intentionen eller en del af vores uddannelse, kommunikation eller kultur at udtale os vildledende eller usandt overfor vores kunder”, fortæller Peder Stedal, adm. direktør, Elgiganten i Danmark og fortsætter:

“Elgiganten tager derfor kraftigt afstand fra påstande herom og tager naturligvis hånd om de få medarbejdere – blandt vores mere end 2.300 dygtige og dedikerede medarbejdere – som må have trådt ved siden af”.

 

Se med

Udsendelsen ‘DR Kontant: Gigant for enhver pris’ kan ses på DRTV

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.