Sådan fordelte streamingtjenesterne i Danmark sig for oktober 2020.
Den nye streamingtjeneste Disney+ åbnede i Danmark medio september, og hvordan er det så gået med premieren? Ganske godt, lyder det fra analysebureauet Kantar Gallup.
DR har formidlet tal fra Kantar Gallup til branchemagasinet Mediawatch, og i følge de tal er Disney+ gået fra ingenting, til en solid placering i det danske streamingmarked, på blot 1,5 måned.
Tallene viser at Disney+ i oktober måned 2020, som var den første hele måned med den nye amerikanske streamingtjeneste i Danmark, nåede ud i 16% af husstandene. Det svarer til at omtrent 1 ud af 6 husstande ser med.
YouTube fører i Danmark med en dækning (share) på 50%, efterfulgt af Netflix (45%) og DRTV (42%). Derefter følger Viaplay (26%) og TV 2 Play (22%).
Med 16% har Disney+ allerede ved premieren overhalet streamingtjenesten YouSee TV & Film (10%), der er danmarks største tv-distributørs egen tv-streaming, hvor YouSee-kunderne kan se live og forskudt tv.
Længere nede af listen er HBO Nordic (8%) og Dplay (6%), mens Apple TV+ – ifølge Kantar Gallup – har fået fat i 4% af streamingmarkedet i Danmark (4% af husstandene).
Oversigten, der viser antal ugentlige brugere på tjenesterne i oktober 2020, kan ses herunder. Bemærk at hver husstand godt kan abonnere på flere tjenester.
Streamingtjenesternes DK-share okt. 2020