Apple får en bøde på 75 millioner for markedsføringen af vandtætte iPhones og deres håndtering af reklamationer på vandskader.
De italienske konkurrencemyndigheder har givet Apple en bøde på €10 millioner, svarende til knap 75 millioner kroner, for en upræcis markedsføring og afviste reparationer.
Bøden gives for to forhold. Det skriver 9to5Mac.
Første forhold omhandler hvordan iPhone-modeller blev markedsført som vandtætte, og omhandler modellerne Phone 8, iPhone 8 Plus, iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone 11, iPhone 11 Pro og iPhone 11 Pro Max.
I markedsføringen angav Apple varierende vandtæthed afhængig af model, men budskabet var at telefonerne er vandtætte ned til en angivet dybde (1-4m) i op til 30 minutter.
Men i følge de italienske myndigheder så præciserede Apple ikke tydeligt nok, at dette kun gjalt for kontrollerede laboratorieforsøg, med nedsænkning af telefonerne i rent og stillestående vand, og ikke de mere ‘barske’ forhold iPhone-køberne kunne møde udenfor laboratoriet i dagligdagen.
Det anden forhold handler om at forbrugere, der forsøgte at bruge deres reklamationsret på vandskadede iPhones, blev afvist af Apple. Der stod nemlig i Apples betingelser at skader forårsaget af væsker ikke er omfattet af deres garanti, uden at komme nærmere ind på om hvorvidt det handlede om den lovbestemte reklamationsret eller en udvidet garanti.
De italienske konkurrencemyndigheder mener at Apple derved fratog forbrugere for deres ret til at reklamere over en vandskade.
Udover bøden skal Apple også lægge en notits ud på deres italienske hjemmeside, med link til en forbrugerbeskyttelse.
Sagen fra Italien kan danne presedens, for reklamationer og afgørelser i lignende sager i andre EU-lande, ligesom 9to5Mac nævner at afgørelsen i Italien kan lede til retsager med gruppesøgsmål i USA.