Samsung skovler penge ind med hjælp fra Huawei og Donald Trump, men LG oplever også rekordvækst.
Det kan godt være, at verdensøkonomien halter på nogle store områder og at Coronavirus-pandemien har gjort en hel del mennesker arbejdsløse verden over. Det ændrer dog ikke på, at visse brancher har det ganske fint – og nogle oplever endda kraftig vækst.
Når mennesker over hele verden tilbringer mere tid indendørs, kan det mærkes på salget af den teknologi, der med god underholdning forhindrer folk fra at få kuller. En ny rapport fra TrendForce beskriver således, hvordan TV-salget er skudt i vejret i tredje kvartal i år – til historiske højder endda.
Flere end 62 millioner TV-skærme blev solgt globalt i årets tredje kvartal, hvilket er en stigning på 38,8% i forhold til andet kvartal. Det kan muligvis være en kombination af mere indendørstid og tilbagevendende optimisme efter den første Corona-bølge i foråret, der gør forskellen. Nedlukningerne i foråret forklarer formentlig den store stigning i forhold til andet kvartal.
Sony ude af top fem
Men der bliver generelt solgt flere TV-skærme lige nu. TrendForces rapport fortæller nemlig også, at der er blevet solgt næsten 13% flere TV-enheder i forhold til samme periode sidste år, hvor der selvsagt ikke var nogen Corona-krise. Det er en pæn stigning, taget i betragtning, at der ikke er blevet introduceret nogle nye teknologier i de sidste par år, der kan folkemasserne til at skifte det gamle TV ud.
Samsung er ikke overraskende nummer ét på listen over de mest sælgende mærker, som dog ser lidt anderledes ud end for bare få år siden. For eksempel er Sony slet ikke til stede i top 5, der ud over Samsung består af LG, TCL, Hisense og Xiaomi. Det siger nok noget om, hvor store markeder, Indien og Kina er, hvor et mærke som Xiaomi har større indflydelse. Du kan se listen herunder.
Det er dog ikke kun på TV-markedet, at Samsung dominerer. Den sydkoreanske gigant har netop afsløret sit kvartalsregnskab, der viser, at firmaet nærmest skovler penge ind. I sidste kvartal var overskuddet (ikke blot indtjeningen!) på over 67 milliarder kroner. Det er en stigning på 58 procent i forhold til sidste år, så det er temmelig imponerende. Men der er en forklaring, hvis man skal tro eksperterne.
Trump hjalp Samsung indirekte
Ifølge analytikere, som Reuters har talt med, kommer de fleste af pengene fra salg af smartphones, især dem, der ligger i mellemprisklassen. Men Samsung har også fået hjælp fra Donald Trump. Den amerikanske præsidents handelskrig med Kina har som bekendt betydet, at amerikanske chip-firmaer ikke kan levere CPU’er, GPU’er og RAM til Huawei. Men sidstnævnte skal naturligvis stadig lave telefoner, laptops med mere.
Det har ifølge Reuters’ kilder fået Huawei til at lægge en hasteordre ind hos Samsung på chips af alle mulige slags, og det betaler det kinesiske firma tilsyneladende dyrt for ved Samsungs kasse ét. De to firmaer må have fundet en vej udenom USAs blokade af Samsungs chipleverancer til Huawei.
Huawei er dog måske et af de eneste firmaer, der ikke oplever succes for tiden. Der er også andre forbrugerteknologi-firmaer, for hvem Corona-krisen har forårsaget vækst. For eksempel LG, der også har fremlagt sit resultat. De kan ikke helt hamle op med Samsung, men de har dog alligevel leveret den højeste overskud i et efterårskvartal nogensinde i firmaets historie. LG Electronics’ overskud i tredje kvartal er på cirka 5,3 mia. danske kroner, som analytikerne siger kommer primært fra salg af TV-enheder og hårde hvidevarer.