Du skal hoste op med mere end en halv million kroner ud over flybilletten til Sydkorea, hvis du gerne vil have fat i det unikke tv.
Da Recordere-holdet i januar 2018 kom hjem fra CES-messen i Las Vegas, blev vi som altid stillet det samme spørgsmål fra venner og bekendte: ”Nå, så du noget interessant på messen?”. Normalt skal en garvet tech-journalist lige tænke sig lidt om og bladre igennem flere dages indtryk før den mest imporende teknologi dukker op på lystavlen.
Men i 2018 faldt svaret noget mere prompte end normalt. De fleste af os pegede på LGs rulle-sammen-TV som noget af det mest imponerende, vi havde set i årevis på messen. LG havde taget konsekvensen af, at de nu kan fremstille ekstremt fleksible skærmpaneler, og havde for en gangs skyld valgt en anden kategori end foldbare smartphones til at vise dem frem i. Men indtil videre havde LG kun fremvist selve skærmteknologien.
I januar 2019 viste LG så en model frem, der rent faktisk lignede et produkt, der kunne komme ud i stuerne. Skærmen kunne helt forsvinde ned i et møbel, der var meget mindre end skærmen i sig selv, hvilket jo virker som et tryllenummer. Hemmeligheden var naturligvis, at den fleksible skærm blev rullet sammen nede i kassen.
Skærmen kunne dog også lige kigge frem fra den lille skænk, så brugeren for eksempel kan se, hvad klokken er eller se notifikationer og kalenderpåmindelser. I denne tilstand kan skærmen også bruges til at hjælpe med at styre musik eller vise fotos som en slags aflang række af digitale fotorammer.
Dyr…og delvist dansk
Det store spørgsmål, vi og alle de andre CES-gæster naturligvis stillede som det første var: Hvornår kan vi få lov at købe skidtet? Det ville LG ikke ud med dengang, og gjorde meget ud af at fortælle, at der var tale om et koncept og en prototype, og at de på ingen måde kunne garantere, at et sådan et TV nogensinde kom i handelen.
Men det gjorde det, efter en forsinkelse. I hvert fald i Sydkorea, hvor TV’et nu er i butikkerne. Modellen hedder RX og er en del af den designrettede produktlinje Signature. Helt præcist hedder modellen således Signature OLED R (Model RX), og R’et skulle stå for såvel ”rulle-sammen”, ”revolutionerende” og ”redefinerende” ifølge pressemeddelsen fra LG. Skærmen er på 65 tommer, når den er rullet helt ud.
Som det ofte er tilfældet med Signature-serien har Model RX et dansk islæt. Højttaler-stoffet på fronten kommer fra danske Kvadrat, og fås i farverne Signature Black, Moon Gray, Topaz Blue og Toffee Brown. Valget af stof er dog ikke den eneste måde, denne model kan personliggøres på. Aluminiumsfoden kan også få ingraveret en personlig meddelelse, når RX bestilles.
Al denne innovative luksus er dog naturligvis ganske eksklusiv. Du skal ikke bare til Sydkorea for at købe RX, du skal opstøve en af de kun syv forhandlere, der sælger den. Og så skal du have kreditkortet med den helt store forbrugsgrænse med. Prisen for RX er nemlig 100 mio. sydkoreanske won, og det svarer til cirka 553.000 danske kroner.
Det kan nok få mange af os til at vente, indtil teknologien er en anelse mere moden, og er kommet lidt ned i pris, inden vi investerer. Men der er ingen tvivl om at teknologifans med hang til indretning følger udviklingen med udsigt til at kunne gemme sin skærm helt væk, når den ikke bruges.