Det er første gang siden starten i 2012 at Netflix mister abonnenter. De er dog stadig størst.
Netflix indtog skandinavien i oktober 2012, og forbrugerne tog hurtigt den amerikanske streamingtjeneste til sig. Abonnenterne tikkede ind og snart var tjenesten størst indenfor streaming per abonnement (SVOD = Subscription Video On Demand).
Dette også i Sverige hvor Netflix er gået frem fra kvartal til kvartal siden lanceringen. Indtil nu. For første gang må Netflix registrere en tilbagegang på det svenske marked. Det skriver analysevirksomheden Mediavision.
Netflix sender ikke tal ud for abonnenter i de enkelte lande udenfor USA. Men Mediavision har et panel på 3.000 personer mellem 15-74 år, der hver måned besvarer spørgsmål om bl.a. deres forbrug af digitale medier.
I følge analysefirmaet havde Netflix over 1,6 mio. abonnenter i Sverige efter 3. kvartal sidste år. I år er det tal faldet til 1,5 mio. abonnenter.
Det minus på 110.000 abonnenter er kommet i 3. kvartal i år. Et kvartal der ligger på bagkanten af første coronabølge og lancering af Disney+.
Det lavere antal abonnenter til trods, så er Netflix dog fortsat markedsledende indenfor SVOD i Sverige.
Markedet for SVOD i Sverige er gået frem med 700.000 nye abonnenter det seneste år. Så hele markedet er vokset i den periode hvor Netflix tabte markedsandele.