Sennheiser HD560-S hovedtelefon til “analytisk lytning”
Som et af de allerførste medier, har recordere fået tilsendt et sæt af de helt nye Sennheiser HD560-S hovedtelefoner, der giver den populære HD 500 serie en ny slægtning med andre egenskaber, da Sennheiser her har sigtet efter den mere analytiske lytteoplevelse. Det var selvfølgelig en udfordring som din anmelder ikke kunne sidde overhørig, og vi viderebringer hermed indtrykkene af den lille ny.
Bærekomfort & Design
Jeg var spændt på at høre hvor langt man kommer med med “analytisk lytning” til denne pris (kr. 1.590 incl moms) , da HD serien af hovedtelefoner lydmæssigt spænder vidt, i det grundlæggende samme, rigtig gode og meget behagelige design. HD560-S skuffer heller ikke i den afdeling, hvor jeg oplever at de sidder “over øret” og yderst behageligt på hovedet i timevis, uden at man føler sig “varm”.
Udskiftbart kabel, ja tak!
En velkendt og meget kærkommen feature, er et enkelt kabel, der tilmed nemt kan udskiftes. Hovedtelefonen kommer med hele 3 meter kabel OG et minijack adapterkabel, så der mangler absolut intet for at kunne komme i gang. Selve hovedtelefonen er meget fleksibel og kan justeres til at passe alle. Det udskiftbare kabel er en genial ting, i det øjeblik man ødelægger kablet, og det sker altid før eller senere!
“Det udskiftbare kabel er en genial ting, i det øjeblik man ødelægger kablet, og det sker altid før eller senere!”
Teknik
HD560-S er designet til at levere præcisions lyd, der kan bruges til at vurdere forskellige kilder, mix og straks give en præcis vurdering af balance. En hovedtelefon er et smart “miljø” at gøre dette i, da alt er under kontrol, og der ikke refleksioner fra omgivelserne eller resonanser der kan farve lyden. Designet er “åbent” for at skabe et større og mere artikuleret lydbillede. Det betyder omvendt også, at hovedtelefonen “larmer” i omgivelserne, og den kan derfor IKKE bruges til podcast, radio eller intim lytning hvor andre ikke må forstyrres.
Bred frekvensgang
Hovedtelefonen leverer en bred frekvensrespons fra 6 hz(!) til 38 Khz og ekstraordinær lav forvrængning (<0.005% ved 90 dB), og har samtidig en pæn følsomhed der gør de fleste hovedtelefon forstærkere i stand til at drive dem forvrængningsfrit til høje niveauer.
Lydoplevelse
Jeg er måske lidt miljøskadet af at have arbejdet med post produktion og studieteknik i mange år. Jeg holder derfor generelt af præcisions lyd, der præsenterer det der er, på en troværdig måde.
Jeg har tidligere testet Sennheisers HD820S hovedtelefon (læs testen her), og bruger selv den meget analytiske HD800 som reference, sammen med en HDVD800 hovedtelefon forstærker. Jeg vælger den derfor som sammenlignings reference til testen af HD560-S på trods af at HD800 er/var 8-10 gange dyrere.
Lad os da blive analytiske!
Jeg har et perfekt “analytisk” projekt, hvor jeg gerne vil sammenligne to forskellige RIAA forstærkere og optage kæder. Jeg overspiller derfor den samme plade fra en Technics SL-1200GAE pladespiller med Ortofon 2MBlack MM pickup, – via hhv. en Cocktail Audio X45pro streamer/recorder/player samt via en Professionel RIAA fra Sonifex, (igennem 25 meter balanceret kabel, konverteret af en RME ADI2 Pro FSR A/D konverter og optaget på en professionel Tascam DA-3000 master recorder). Begge indspilninger foretages i 24bit / 96Khz og filerne overføres til Pro tools for synkroniseret afspilning og sammenligning igennem HDVD800 hovedtelefon forstærkeren der er tilsluttet via USB.
Ikke “overanalyserende”
Med HD560-S på ørerne er førstehåndsindtrykket at der overhovedet ikke er tale om en “overanalyserende” hovedtelefon, der udstiller alt det du ikke vil vide, – og på den mest ondsindede måde afslører al overkompressionens forvrængning i alskens laptop produktioner anno 2020…
Tværtimod leverer HD560-S en flot, åben soundstage og en meget tillidsvækkende balance, hvor der ikke er overdrevet bas eller andre billige svulstigheder at spore. Det er meget nemt at spotte de subtile forskelle imellem de to forskellige RIAA forstærkere og optage systemer, hvor de følsomme analoge signalers integritet nemt kan blive udfordret. Jeg kan nemt høre, at den ene optage kæde ikke leverer den samme dynamik og præcision som den anden, og at der ikke er den samme detaljerigdom og “luft” imellem stemmer og instrumenter.
“HD560-S leverer en flot, åben soundstage og en ekstremt tillidsvækkende balance, hvor der ikke er totalt overdrevet bas eller andre billige svulstigheder at spore”
Godkendt til jobbet!
Hvis jobbet var at vælge det bedste optage system, gør HD560-S det altså fint muligt at høre subtile forskelle, – og det er præcis hvad en hovedtelefon til analytisk lytning skal kunne. Jeg sammenligner nu med den 8-10 gange dyrere HD800, – og her har jeg samme oplevelse af præcision, men med en langt større følelse af afstand lydelementerne mellem og opløsning. Til gengæld, har jeg ikke samme tillid til bassen i de helt åbne HD800 som jeg har til bassen på HD560-S!. De fineste detaljer er dog nemmere at opfange med HD800. Tilbage på HD560-S imponeres jeg over den oplevede homogenitet i lydbilledet. Balancen er virkelig god, intet over/underdrives. Indspilninger hvor jeg kender den nøjagtige intention, fremstår fuldstændigt som forventet, og jeg kan lytte i timevis uden at blive træt.
Konklusion: Et hit til prisen!
Sennheiser HD560-S er efter min opfattelse en af de overall bedste hovedtelefoner Sennheiser nogensinde har lavet (prisen taget i betragtning), fordi den på magisk vis præsterer noget så sjældent som at opnå præcision med en musikalsk balance og troværdighed som jeg ikke mindes at have hørt før. Det er ikke en skræmmende analytisk oplevelse, den er blot tillidsvækkende kompetent, – og bringer dig tæt på intentionen i præsentationen uden at klæde musikken helt af. Det gør den i stand til at tage musikelskeren tættere på, uden at blive deprimeret. Til prisen på 1.590 kroner incl. dansk statsmoms, er denne hovedtelefon ganske enkelt et hit i denne anmelders øjne, – og ikke mindst en flot manifestering af det raffinement Sennheiser er i stand til at udvise med 80 års erfaring i bagagen fra alle hjørner af hovedtelefon spekteret.
“Det er ikke en skræmmende analytisk oplevelse, den er blot tillidsvækkende kompetent”
Er du i markedet efter en hovedtelefon i prisklassen, – så bør du unde dig selv et lyt på 560-S hvor du, hvis du ikke har noget imod et kabel virkelig kan få lyd for pengene!
Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side. Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche.
På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er, at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt. Mortens forskellige lyd-eventyr kan sjat-følges på instagram profilen stjernholmreviews |
Denne artikel er en del af serien: HIFI Hovedtelefoner
- TEST: Sennheiser HD820/HDV820 bundle – HIFI himlen på hovedet!
- Test af ny hovedtelefon: Sennheiser HD560-S – et pletskud! (Denne artikel)
- Lyntest: Sennheiser IE300 – In ear høretelefoner til den kræsne
- TEST: IFI Audio iDSD Diablo DAC og hovedtelefonforstærker
- MINITEST: Sennheiser IE900 – en ny standard for lyd på farten?
- MINITEST: Sennheiser CX Plus True Wireless earbuds – bedste transparancy nogensinde?
- TEST: Sivga P-ll hovedtelefoner – kinesisk luksus
- TEST: Sony MDR-MV1 – Elegant præcisions lyd!
- TEST: Sony MDR-M1 – Lukket professionel vellyd!
Denne artikel er en del af serien: premium HIFI
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
- TEST: Pladespillere – sammenligning og opsætning af Technics SL-1500C og SL-1200G
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage?
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Trådløs HIFI! Vi tester DALI Sound Hub med DALI Rubicon 6C
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 4 – Digitale Troldmænd