Samtidig har virksomhedens Oculus-division annonceret den næste udgave af Quest-headsettet.
Selv om Sony tog det mest af opmærksomheden onsdag med annonceringen af priser og lanceringsdatoer på PS5, skete der også andre ting. For eksempel kom Facebook med et par store annonceringer, man ikke skal kimse ad.
Først og fremmest har Facebooks Oculus-division nu annonceret deres næste VR-headset. Det er Oculus Quest 2, der følger op på den meget roste og populære Quest-model fra sidste år. Quest udmærkede sig ved at være en standalone-model, der havde en mobilchip ombord, og altså ikke behøvede at være forbundet til en computer eller en spilkonsol.
Oculus kom dog siden med en version, der har tilnavnet Link og som kan kobles op til en PC. Quest var populær, også fordi den ikke var lige så dyr som mange andre VR-headsets. Men nu har Oculus og Facebook så annonceret Quest 2, der koster endnu mindre end sin forgænger. Vi har ikke fået en officiel dansk pris endnu, men den amerikanske pris ligger på 299 dollar, hvilket er 100 dollar mindre end Quest.
Opgraderet hardware
Den danske pris kommer altså formentlig til at ligge på omkring 1880 kroner før danske skatter og afgifter. En endelig pris på omkring 2.400-2.500 kroner er derfor ikke helt urealistisk. Når Oculus har kunnet skrue prisen ned, er det blandt andet fordi Quest 2 har LCD-skærme i stedet for OLED. Til gengæld er opløsningen nu oppe på 1832×1920 pixels per øje, og en softwareopdatering senere på året vil give mulighed for lade skærmene køre med en refresh rate på 90Hz.
Dertil kommer, at Quest 2 nu har en noget kraftigere processor ombord. Det er Snapdragon XR2, der erstatter den mere gængse mobilprocessor Snapdragon 835. Der er også kommet 6GB RAM ombord i stedet for 4GB, og det vil alt i alt gøre det muligt at spille tungere spil, selv om man naturligvis ikke skal regne med at kunne opnå det samme som i et computerforbundet headset.
Men for ikke-gamere er det nok snarere nyheden om Facebooks kommende smartbriller, der trækker. Firmaet har talt om dem længe, og især muligheden for at bruge sociale medier som Facebook, Instagram og WhatsApp uden at skulle have telefonen frem eller stirre på et smartur, har været i fokus for firmaet.
AR eller bare smart?
Nu kan Facebook så småt begynde at løfte sløret for, hvad firmaets viden fra Oculus-holdets forskning har resulteret i, når det gælder smartbriller snarere end VR-headset. Først og fremmest annoncerede de onsdag, at brillerne kommer allerede til næste år.
Virksomheden holder stadig de tekniske detaljer tæt til kroppen, men chefen for Facebook Reality Labs, Hugo Barra, kunne idag afsløre på Twitter, at smartbrillerne bliver lavet sammen med et kendt mærke. Det er Ray-Ban, der som bekendt står bag nogle af verdens mest kendte solbriller og brillestel, såsom Wayfarer-modellen.
Som så mange andre brillemærker får Ray-Ban lavet deres stel og solbriller hos italienske Luxottica, og Barra fortæller, at de to virksomheders kreative hold har brugt en hel del tid i Italien for at udvikle den kommende model.
Beyond thrilled to finally share a sneak peek of our Facebook partnership with Ray-Ban! Our first smart glasses will launch next year, and that’s just the beginning… The future will be a classic and it's coming in 2021 😎 pic.twitter.com/l9992ZQGoy
— Hugo Barra (@hbarra) September 16, 2020
Hvis man skal stole på den teaser-video, som Barra har kunnet annoncere ved samme lejlighed, kommer brillerne formentlig til at ligne den klassiske Wayfarer-model, for denne bliver vist frem i videoen på næseryggen af James Dean, Marilyn Monroe og Muhammad Ali. Samtidig hedder det i videoen, at fremtiden bliver ”en klassiker”, så mon ikke det er det, de hentyder til?
Det er dog stadig svært at sige, hvad brillerne kommer til at kunne rent teknisk. I princippet kunne ”smartbriller” blot hentyde til solbriller med indbygget kamera, ligesom dem, Snap laver, eller med indbygget højttaler og mikrofon, som dem fra Bose.
Man skal dog hæfte sig ved at Hugo Barra er chef for Facebook Reality Labs, hvor de netop arbejde med Augmented Reality, og at Facebook tidligere har antydet, at de er på vej med AR-briller. Samtidig er det ikke så længe siden, at Facebook købte AR-brillefirmaet Focals, og de er begyndt at tale højt om fremtidsmulighederne for AR-briller.
Så de kommende måneder vil blive interessante at følge i den sammenhæng.