Presset øges på Apple og protesterne mod, hvad der i branchen kaldes en ”Apple-skat” lyder højere og højere.
Virksomheder, der er afhængige af Apples App Store for at nå iPhone- og iPad-ejere, har længe været utilfredse med ”Apple-skatten”. Det sidste er øgenavnet for den 30% fortjeneste, som Apple tager af pengetransaktioner i apps, der formidles via deres app-butik.
Tjenester som Spotify, der er afhængige af månedlige abonnementsbetalinger foretaget gennem App Store, og spilfirmaer, der sælger forskellige varer som in-app-køb, er især utilfredse med, at de skal aflevere lige under en tredjedel af indtægterne til Apple.
Det sidste har skabt en konflikt, der lige nu er hastigt på vej mod et kogepunkt. For nogle af parterne i konflikten er dette punkt imidlertid allerede nået. Det gælder for eksempel Epic Games, der i sidste uge gik planken ud og gav folk mulighed for lave direkte betalinger minus ”Apple-skatten” i deres ultrapopulære ’Fortnite’-spil.
Tech-giganter bakker op
Det resulterede i at ’Fortnite’ prompte blev smidt ud af App Store. Kort efter røg den også ud af Google Play Store, for Google tillader heller ikke direkte betaling i apps og tager i øvrigt også 30% af prisen i kommission.
Epic har sagsøgt både Apple og Google for at smide dem ud af app-butikkerne, men det Apple, der er det primære mål for den PR-kampagne, Epic har sat i gang samtidig. Kampagnen får nu opbakning fra en række andre tech-firmaer.
Spotify er et af disse firmaer. Musikstreaming-tjenesten har allerede klaget over Apple til EU-kommissionen, der p.t. kigger på både Apple og Googles praksis, når det gælder app-butikkerne. Spotify har udsendt en pressemeddelse, i hvilken firmaet siger at ”Apples unfair praksis har alt for længe skadet firmaets konkurrenter og fordelsberøvet forbrugerne. Vi bifalder Epic Games’ modstand mod Apple.”
Match Group, der blandt andet står bag den dominerende dating-app Tinder, har også meldt sig blandt de tech-virksomheder, der bakker Epic Games op: ”Vi støtter fuldt ud Epic Games og deres indsats for at vise verden, hvordan Apple misbruger deres dominante position til at skade forbrugere, app-udviklere og iværksættere”.
Ville ikke være med på COVID-projekt
Men den største virksomhed, der nu lægger pres på Apple er uden tvivl Facebook. Firmaets stifter og CEO, Mark Zuckerberg, har længe haft et horn i siden på Apples topchef, Tim Cook, efter sidstnævnte har kritiseret Facebooks praksis, når det gælder beskyttelse af brugernes privatliv.
Til Bloomberg fortæller en talsperson, at den sociale mediegigant havde planlagt en funktion, hvor virksomheder kunne ”tage entré” til virtuelle events i app’en. Idéen var at Facebook ved at bruge sin egen betalingsmetode, Facebook Pay, kunne lade alle indtægter gå ubeskåret til virksomhederne som en hjælp i forbindelse med Corona-krisen.
Men det ville Apple ikke tillade, fortæller Facebook-talspersonen. De ville hverken tillade at Facebook Pay blev aktiveret til denne brug, ej heller ville de droppe deres kommission på 30%, selv om der var tale om et godgørende formål. Google mødte Facebook halvvejs i sagen og tilbød at lade Facebook benytte sin egen betalingsmetode, men de ville stadig opkræve 30 procents gebyr.