Apple har smidt ’Fortnite’ ud af App Store, men folkene bag har svaret igen med Apples egne (og dog lidt ældre) midler.
I forbindelse med Super Bowl-finalen i 1984 lancerede Apple en reklame, der skulle gå over i historien. Den var instrueret af selveste Ridley Scott og fremviste et dystopisk samfund á la George Orwell’s ’1984’, hvor Big Brother taler til forstummede, ensrettede menneskemasser.
Men fra bagerst i rummet kommer en kvinde løbende. Iklædt farver, der bryder med den grå monotoni kaster hun en hammer, i bedste atletik-stil, gennem Big Brother-skærmen. Det var sådan, Apple introducerede Macintosh til verden. Som en revolution i det computermarked, der var ellers var domineret af datidens data-Big Brother: IBM.
Idag er det Apple, der er en af de dominerende kræfter i forbrugerteknologi, og som ofte anklages for at bruge hårdføre metoder, når folk og firmaer ikke retter sig efter deres vilje. Af samme grund har en af de sidstnævnte nu vendt Apples egen ’1984’-reklame mod Apple selv.
Det er Epic Games, der har taget kampen op mod Apple, og hvis mest populære produkt derfor blev smidt ud af App Store tidligere idag. Og det ville måske ikke være så stor en historie, hvis det ikke var fordi, det hele handlede om spilfænomenet Fortnite, der er blandt de allermest populære spil i verden lige nu.
Sagsanlæg og EU-klager
Normalt kan man købe ”V-bucks” til brug i selve spillet inde i Fortnite, men ligesom virksomheder, der er tvunget ind i Apples App Store, hvis de gerne vil sælge deres produkt til iPhone- og iPad-ejere, skal Epic Games aflevere 30% af indtægterne til Apple.
Det er en lignende situation, der blandt andet har fået Spotify til at klage over Apple til EU, der er igang med at kigge på, hvorvidt Apples regler er konkurrenceforvridende. Epic Games besluttede sig imidlertid for at trodse Apple og begyndte at tilbyde Fortnite-brugerne, at de kunne spare penge, hvis de købte V-bucks direkte fra Epic i stedet for Apple. Og det må de ikke ifølge Apples regler.
Så nu har Apple smidt Fortnite ud af App Store. Dermed har Apple formentlig sagt farvel til en del indtægter indtil der findes en løsning, men for Epic Games betyder det, at der er omkring en milliard enheder rundt om i verden, som ikke længere har adgang til Fortnite.
Sagen har allerede skabt stor ståhej i medierne, men som nævnt har Epic Games nu pustet til flammerne med en viral video. Det er en animeret version af Apples ’1984’-reklame, men som man nok kan regne ud, er det nu Apple, der er Big Brother. Og videoen ender med frihedsråbet #FreeFortnite.
Det er næppe sandsynligt, at Epic Games har lavet reklamen på få timer, så der er formentlig tale om en veludtænkt strategi her. Dette understøttes af, at Epic også har lagt sag an mod Apple, hvilket heller ikke bare lige sker på et par timer. Men Apple er en hård og tung modstander, så det bliver spændende at følge udviklingen.
[su_note note_color=”#EEE” text_color=”#000″]Opdatering: Google har også fjernet Fortnite fra Android-butikken Google Play[/su_note]