Disney har taget konsekvensen af Corona-krisen og har flyttet en af årets største premierer til deres streamingtjeneste.
Vi har her på siden fulgt udviklingen omkring live-action-udgaven af den animerede Disney-klassiker ’Mulan’, efterhånden som Coronakrisen kom i vejen for dens premiere. Fordi biograferne stadig er lukkede i USA, er filmens premiere blevet flyttet adskillige gange i lighed med andre store sommerpremierer som f.eks. Christopher Nolan’s ’Tenet’.
Men nu får ’Mulan’ slet ikke premiere i biograferne – i hvert fald ikke i USA. Ifølge Kino.dk er det stadig uvist, om filmen får biografpremiere i Danmark. Disney har nemlig meddelt, at de flytter filmen over på streamingtjenesten Disney+.
Disney+ åbner som bekendt i Danmark 15. september. Men ’Mulan’ er nu sat til at få premiere på Disney+ 9 dage før, nemlig 4. september. Ifølge Disneys nye CEO, Bob Chapek, vil der være en række lande, hvor Disney+ endnu ikke er åbnet, hvor ’Mulan’ får lov at komme op på det store lærred.
200 kroner oven i abonnementet
Med kun 9 dage mellem filmens streamingpremiere og åbningen af Disney+ i Danmark, er det dog svært at sige, om Disney vil prøve at klemme penge ud af de halvtomme danske biografsale, eller vente og bruge ’Mulan’ som et trækplaster til at få en masse mennesker til at abonnere på Disney+ fra dag ét.
Men selv, hvis Disney vælger den sidste løsning, skal danskerne nok ikke regne med at kunne se ’Mulan’ ved blot at betale den billige pris á 49 kroner om måneden, som et årsabonnement på Disney+ kan erhverves for.
Disney har nemlig meddelt, at ’Mulan’ kommer til at koste 30 dollar (cirka 200 kroner) oven i abonnementsprisen. For de penge får man så filmen til evig, digital eje – det er ikke bare en lejefilm. Beslutningen har overrasket en del branche-observatører i Hollywood, fordi Disney aldrig har sagt noget om at de ville lægge ekstra betaling for film ind i Disney+, og fordi det går imod den normale opdeling i køb/download- og abonnement/streaming-tjenester, som branchen ellers kører med.
Faktum er dog, at Hollywood har fundet ud af, at især børnefilm kan sælges dyrt online, og der kan hives lige så mange, hvis ikke flere penge ind ad den vej end i biograferne. Således hev ’Trolls World Tour’ 95 millioner dollar hjem på den første måned i begyndelsen af Coronakrisen. Både den film og ’Mulan’ koster mindst det dobbelte af en biografbillet, men hvis hele familien skal i biografen og betale overpris for slik og popcorn, er det en langt dyrere fornøjelse.
Hvad med ‘Black Widow’?
Det store spørgsmål er, også set i lyset af aftalen mellem verdens største biografkæde og Disneys konkurrent Universal, hvad ’Mulan’-flytningen betyder for fremtidige film. Den næste store Disney-lancering er en Marvel-film, ’Black Widow’, med Scarlett Johanson i hovedrollen. Den anslås til at have kostet mellem 150 og 200 millioner dollar at lave, så der er en del penge, der skal tjenes hjem.
’Black Widow’ skulle have haft premiere 6. november, men der er ikke rigtig nogen, der forventer, at biograferne er åbne i USA til den tid. Af samme grund gætter en del underholdningsbranche-observatører, herunder den normalt velinformerede Mark Hughes fra Forbes, at ’Black Widow’ får samme skæbne som ’Mulan’.
Hvis de to film ender med at blive tjene masser af penge online, kan det betyde, at også Disney kan se den økonomisk fornuft i at sende film ud på PVOD (Premium Video On Demand) efter kun et par uger i biograferne. Og måden, vi ser film på, kan blive ændret for evigt.
- Google kan blive tvunget til at sælge Chrome fra
- Black Friday: Spar stort på Samsung-produkter
- Amazons nye smartskærm til væggen er på 21”
- Nu kan 1,3 mio. flere bruge Dankort i Apple Pay
- Store prisstigninger på Waoo TV i 2025
- Ny festhøjttaler fra Sharp klar til både indendørs og udendørs brug
- Ny iPhone SE på vej – Lancering forventet i marts 2025
- Bose opkøber McIntosh Group og udvider inden for high-end audio
- Microsofts ”anti-Surface” er en billig cloud-PC til Windows 365
- NBA kommer til Max: Ny streamingaftale i Danmark