Dommeren, der sidder med retssagen mellem Apple og Epic valgte en salomonisk løsning på første runde i retten. Men slaget er langt fra ovre.
Om udtrykket salomonisk skriver Ordnet.dk: ” afledt af navnet på den bibelske kong Salomon, hvis store visdom fremgår af de bibelske beretninger” og at det beskriver nogen eller noget ”som udviser eller vidner om klogskab og retfærdighed, fx ved at tilgodese begge parter i en sag i et vist omfang”
Det er præcis, hvad dommer Yvonne Gonzalez Rogers ved landsrets-afdelingen i Nordcalifornien har udvist i sagen mellem Apple og Epic Games. I hvert fald, når det gælder retssagens første runde, der primært handler om at få ro på bagsmækken, så retten kan gennemgå de høringer, der i sidste ende skal føre til en mere permanent dom.
I første omgang har dommeren nemlig både tilgodeset Epic Games og Apple. Hun anerkendte, at det kan have temmelig katastrofale følger, ikke bare for Epic Games, men for store dele af mobilspil-miljøet, hvis Apple smider Epic helt på porten.
Det vil nemlig også betyde et farvel til udviklere, der arbejder med spilmotoren Unreal Engine, der er en af de mest anvendte af sin art. I en kendelse, der faldt tidligt tirsdag dansk tid, tildeler Dommer Rogers Epic Games, hvad der svarer til en slags politi-tilhold i forhold til Apple.
Dommer: Fortnite-exit er selvforskyldt
Lidt ligesom når en person bliver forbudt at nærme sig en anden person med den slags tilhold, må Apple ikke komme i nærheden af Unreal Engine, når det gælder udsmidning fra Apples app-butikker. Men det gælder kun for spilmotoren. Og dermed har Apple også vundet en del af første runde.
For stridens æble til at begynde med var jo som bekendt det ultrapopulære spil Fortnite, hvor Epic Games indsatte en mulighed for at købe ting i spillet med direkte betaling til spilfirmaet. Og det må man ikke, når man sælger sit spil eller sin app gennem Apples App Store, hvilket kræver, at 30% af alle indtægter lægges i Apples kasse.
Dommer Rogers skriver i sin kendelse, at hun ikke kan se, hvordan Epic Games har lidt ”skade, der ikke kan udbedres” som følge af Apples blokering af Fortnite. ”Det ser snarere ud som om, Epic Games selv er skyld i eventuel skade”, hedder det i kendelsen.
Dermed kan Apple fortsætte med at holde Fortnite ude, uden at det går ud over Unreal-miljøet. Selv om tilholdet kan gøre dem lidt mere rolige, har Epic mistet et af sine bedste pressionsmidler ved at få fredet Unreal Engine. Der er dog lang vej endnu, før retssagen er afgjort. En retshøring er sat i kalenderen til 28. september, og indtil da skal de to parter fremsætte deres argumenter til retten.
Hvis retten finder, at Apple udnytter en monopol-position til at opkræve en højere kommission, end de ellers ville kunne, kan det få store konsekvenser – inklusive for Google, der opkræver en lignende kommission. Hvis retten dømmer til fordel for Apple, vil det formentlig være slut med at brokke sig over de 30%, hvilket Spotify for eksempel har klaget over til EU.