Forside Emner Spil fokus

Spilanmeldelse: Ghost of Tsushima

-

Hvem har ikke drømt om at være en Samurai med alt hvad dertil hører? Nu har du muligheden for at udleve drømmen hjemme i stuen, på PlayStation 4.

Historien

Ghost of Tsushima udspiller sig i år 1274 på den japanske ø Tsushima, netop som det mongolske rige invaderer øen.

Annonce:

Øen står som sidste forsvarsværk inden mongolerne kan indtage selve Japan. Samuraierne der bevogter Tsushima møder en modstander langt mere udviklet hvad angår taktikker og våbenbrug, hvorfor stort set alle samuraier enten dræbes eller drives på flugt.

Du indtager rollen som samuraien Jin Sakai, der som en af de sidste tilbageværende samuraier på øen må indse, at meget af det han har lært er håbløst forældet i kampen mod overmagten.

Jin må derfor tillære sig nye veje og metoder hvorpå han kan bekæmpe overmagten og redde Japan. Opfostret med de klassiske samurai æresbegreber, som f eks at en samurai ALDRIG sniger sig ind på en fjende, men altid møder fjenden frontalt, står i den grad for forfald, hvis Jin skal have en chance. Han må derfor bryde sit kodeks.

Igennem spillet kæmper Jin en personlig kamp for at overbevise sig selv om, at han er værdig som samurai, også selvom han kæmper på en ny og mindre ærefuld måde. I flashbacks oplever man Jins opvækst og ser, hvor dybt samuraiernes levevis er indprentet i ham.

Man forstår derfor, hvor svært det er for ham, at måtte indse, at det han har lært, nu udfordres af en langt mere udspekuleret og respektløs modstander. Jin må med andre ord blive et spøgelse (deraf titlen Ghost of Tsushima), en mystisk person som fjenden frygter og nærmest anser for overnaturlig.

 

 

Mange missioner

Ghost of Tsushima er et open world spil, bygget op meget lig den måde firmaet Ubisoft benytter i Assassins Creed serien.

Det vil sige, at du har en hovedhistorie delt op i en lang række underkapitler og dertil har et evigt voksende antal sidemissioner. Missioner du ikke kender på forhånd, men som åbnes i takt med, at du udforsker øen.

Sidemissionerne kan være nødvendige at spille for at blive stærk nok til at klare hovedhistorien. Mens hovedhistorien handler om bekæmpelsen af mongolerne, så fokuserer sidemissionerne mere på mindre og nære historier om folk på øen og de udfordringer de har som følge af besættelsen.

Det skuffede mig en smule, at spillet i den grad har planket opbygningen fra andre spil i samme genre, så forvent intet nyt på selve struktursiden. Som modvægt tjener dog at historien er interessant, ligesom sidemissionerne også føles som andet og mere end tilfældigt fyld.

Det er ikke anstrengende at man somme tider er nødt til at “grinde” en smule, for at opbygge sin karakter. Universet er spændende og øen varieret nok til, at man har lyst til at udforske.

 

 

 

Farvel mini-map

Stor ros skal også lyde til Sucker Punch, for at droppe mini-map, pile eller andet der viser hvor missioner og interessante ting gemmer sig. Det giver mere ro op gør oplevelsen mere filmisk når der ikke er en masse faste elementer på skærmen.

Via menuen kan ganske vist se et kort, men kun over de steder du har været. Selve navigationen foregår i stor stil ved at pejle efter kendetegn i landskabet, se efter røgskyer, store vandfald og andet der indikerer, at her sker der noget spændende.

Helt overladt til dig selv er du dog ikke. Med et svirp på din controllers touchknap, får du vinden til at blæse i den retning din næste mission befinder sig. Det er elegant og effektfuldt lavet og jeg var aldrig i tvivl om hvor jeg var på vej hen i spillet.

At sucker punch har skabt Ghost of Tsushima med kærlighed og respekt for samuraier er tydeligt hele vejen igennem. Således kan du spille med Sort/hvidt og grynet filter, så det ligner en gammel film, hvilket trods alt nok vil være for ekstremt for mange.

Til gengæld er muligheden for at spille med japansk lydspor fantastisk. At høre Samuraierne råbe japanske gloser, sender en tilbage til barndommen, hvor samuraifilm, i hvert fald for undertegnede, fyldte en del.

 

 

Konklusion

Ghost of Tsushima opfinder ikke den dybe tallerken i forhold opbygning. Alt det har vi set før. Til gengæld bydes på en rigtig interessant og velfortalt historie om samuraier, æresbegreber og kampen for at udvikle sig for at overleve.

Styringen af Jin sidder lige i skabet og det er sjovt endelig at kunne lege samurai på spilform.

Det er klassisk de gode mod de onde. Ghost of Tsushima giver et herligt indblik i en svunden tid, men fokus på respekt og æresbegreber, som vi i vor tids mig-mig-mig univers, bestemt godt kunne lære noget af.

Karakter 9/10

 

Pris og tilgængelighed

Ghost of Tsushima koster kr. 400,- (se dagspris)

Ude nu til PS4

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.