DR, TV 2, NENT og Discovery har valgt ny leverandør af seertalsmålinger på tv og streaming.
De danske tv-udbydere har været i udbud, om at finde hvem der skal levere de danske seertalsmålinger fra år 2022, når den nuværende aftale med Kantar Gallup udløber. Det skriver TV 2 i en udmelding.
Det er DR, TV 2, NENT (Nordic Entertainment Group) og Discovery Networks der nu har underskrevet kontrakt med Nielsen, om en ny måling af tv og streaming for årene 2022-2026.
Nielsen er en international virksomhed, som har stor erfaring i at drive seerundersøgelser i en række lande, og parterne bag undersøgelsen glæder sig til at arbejde sammen med Nielsen om at gøre den danske seerundersøgelse endnu bedre.
Ny forenklet og forbedret teknologi
TV-selskaberne forklarer at den nye aftale skaber rammerne for den mest omfangsrige og detaljerede måling af danskernes brug af levende billeder på tværs af tv og digital.
Fra 2022 får Seer-Undersøgelsen et større panel. I den kommende måling rapporteres på mindst 1.570 husstande (30% flere end i den eksisterende undersøgelse) svarende til cirka 3.500 personer.
Samtidig vil målingen benytte en ny og forenklet teknologi til at opfange streaming-sening. Nielsens Streaming-meter sikrer måling ved ét solidt og fuldt repræsentativt opbygget panel, der gør brug af passiv dataindsamling i hver panelhusstand. Det sikrer, at målingen kan være fuldt dækkende for danske husstandes forbrug af såvel streaming som traditionel tv-sening.
Derudover vil den nye måling styrke blandt andet kanalidentifikationen, eftersom løsningen både indeholder watermarking og audio matching, hvilket tilsammen sikrer øget målepræcision af forbruget i de danske hjem.
“Seeradfærden i de danske hjem er til stadighed under hastig forandring, og de fortsat komplekse adfærdsmønstre sætter øget fokus på at sikre korrekt måling af forbruget. Den nye Seer-Undersøgelse skal derfor sikre et totalbillede af al den indholds-sening, der foregår på tværs af tv-distributions- og streaming-platforme”, fortæller formanden for tv-stationernes fælles styregruppe for seermålingen, Frederik Barnholdt, der er TV 2s Head of Market & Performance Measure.
Kantar Gallup forsætter de nuværende seertalsmålinger frem til kontraktudløb 31/12 2021.