“Skat, det handler jo om respekt må du forstå…. Respekt for kunsten!” … Morten Stjernholm deler historien om hvordan han fik “listet” en seriøs hjemmebiograf ind i stuen i parcelhuset (og vel og mærke stadig er lykkeligt gift), kravene til den, løsningerne, udstyret, overvejelserne bag og meget, meget mere i denne feature-serie i flere dele.
Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 4 – Projektor, lærred, TV
DEL 1: Krav og visioner for hjemmebiografen defineres.
DEL 2: Overvejelser og valg af højttalere og forstærkere.
DEL 3: Overvejelserne bag kilder, surround processor og placering
DEL 4: Overvejelser og valg af Projektor, lærred & TV
Budgettet begynder at blive udfordret
UPS! Udbrød hun, da hun kiggede på det opdaterede budget… “Lyden har vist spist broderparten!” Hendes stemme lød samtidig næsten lettet, som om hun på en eller anden måde forestillede sig at udgifterne nu var overstået.. 😜 …. Hun havde selvfølgelig ret til denne forventning, da afspillere i høj kvalitet, højttalere, forstærkere, rack, installation m.v. havde gjort et hårdt indhug i det oprindelige budget, så det stod med det samme klart, at vi blev nødt til at være lidt mere omkostnings fokuserede på billedsiden.
“Hendes stemme lød næsten lettet, som om hun på en eller anden måde forestillede sig at udgifterne nu var overståede 😜 .. “
Heldigvis kommer man LANGT for relativt lidt på billedsiden, da teknologien jo har nået et rigtig højt niveau.
4K / HDR / Dolby Vision upgrade
Ønskerne var at kunne tage hul på de spændende muligheder med 4K og især HDR/ Dolby Vision, der repræsenterer et stort billedmæssigt skridt fremad for potentielt fantastiske oplevelser i hjemmet med et kraftigt udvidet dynamisk område og farvemætning. Med Dolby Vision er der endda et potentielt ekstremt dynamik område og dynamiske metadata på scene basis, – altsammen med Dolby Laboratories som garant for den tekniske præcision.
“Ønskerne var at kunne tage hul på de spændende muligheder med 4K og især HDR/ Dolby Vision”
Dagslys og Dolby Vision kræver altså et TV!
Det største problem er at det er en almindelig stue, hvide lofter, ingen mørklægning andet end persienner. Når man træder ned i en dedikeret mørklagt biograf, kan man se film fra en projektor når som helst. Vi vidste at vi ville være begrænset til at få det bedste ud af en projektor, andet end når det er rigtig mørkt udenfor. Det er det så heldigvis hele vinteren, men om sommeren…… Der er ingen vej uden om både at have både et TV og en projektor, og det er alligevel et must hvis man også gerne vil se HDR og Dolby Vision udleve sit fulde potentiale, da der ikke er nogen projektorer til hjemmebrug der endnu leverer HDR tilfredsstillende.
“Der er ingen vej uden om både at have både et TV og en projektor”
Størrelse på lærred
Vi regner ud at der er plads til et 100” lærred i mellem højttalerne i 16:9 format, når der skal tages hensyn til center kanalen. Størrelsen passer godt med kigge afstanden på ca. 3.5 meter, hvor synsfeltet er fyldt godt ud. Lærredet vi ender med, er et tab-tension Projecta ll ElPro Concept 128×220 cm HD Progressive 0.9 lærred , der samtidig har den fordel at kassetten lærredet ruller op i, er oval og hvid, hvilket gør den væsentlig mere diskret i loftet.
Kassetterne kan “ringe”!
Vi har tidligere haft problemer med “ringing” fra kassetten på et Steward filmscreen firehawk lærred, der ved nogle lyd frekvenser “sang med” så nerverne blev flossede af den farvede lyd.😄. Projecta ElPro Concept kassetten er næsten fri for det problem. Det er sjovt nok vist ikke noget producenterne af tab-tension lærreder arbejder særligt meget med, på trods af, at det faktisk kan være et problem med resonanser og “ringing” fra kassetterne i en hjemmebiograf.
“Hvis muligt, er et lyd transparent fastramme lærred naturligvis altid at foretrække, men her er vi jo så pludselig i “dedikeret hjemmebio land”.
Valg og installation af projektor:
Projektoren kan kun være i stuen, og det betød 2 ting:
- Den skal være hvid hvis den skal hænge i loftet
- Den skal være meget støjsvag når den kører
- Den skal acceptere UHD signaler.
- Billedet skal se “korrekt” ud.
Valget falder efter en del research på JVC-DLA-X7900, der opfylder alle de umiddelbare krav og tilmed er på tilbud, da der er en ny model lige på trapperne på købstidspunktet (DLA-N7). Støjniveauet fra køleblæseren er kun 21 db i ved normal drift, og den fremstår i hvid finish og har motoriseret lens-cover. Jeg var meget fristet af et b.la Epsons Laser modeller, men efter at have set JVC projektorens billede og design i hvid, og ikke mindst hørt det meget lave støjniveau var det udfaldet.
JVC projektorerne er netop kendt for deres flotte sortniveau og cinematiske billede, og vores kompromis er at der ikke var tale om en “native” 4K projektor på det tidspunkt i denne prisklasse. X7900 understøtter også HDR, hvilket dog i praksis ikke er det helt store, da den ikke kan levere så meget lys og der ikke er de vildeste tone-mapping funktioner til at få et godt HDR billede. Den performer derfor klart bedre i SDR, hvor den også kan køre i “low lamp” mode der ikke støjer.
“X7900 understøtter også HDR, hvilket dog i praksis ikke er det helt store”
Placering
DLA-X7900 kan levere et 100” billede i 3 meters afstand. Den motoriserede telelinse tillader at projektoren kan placeres op til 6 meter fra et 100” lærred, men det vil koster jo lidt lys, som vi ikke har for meget af i forvejen. Vi vælger derfor at placere projektoren 3,5 meter fra lærred, midt i rummet på et simpelt beslag i loftet, der kan justeres.
For flere detaljer på projektoren, tjek evt denne brochure.
TV Olè, Olè, OLED!
Hvor projektorerne ikke kan håndtere dagslys, HDR og Dolby Vision, er det til gengæld ikke noget problem for dagens fladskærms super TV, der har gennemgået en forrygende udvikling de sidste 5-6 år. Et af de mest irriterende problemer med LED teknikken er at lave ordentligt sort, og især lave sort når der er kontrast tæt på. Det er noget rod, og ligner en ulykke når der f.eks er en enkel hvid tekst på en sort baggrund.
Kravene vi stillede til det nye TV var:
- Dolby Vision / HDR kompatibelt
- Cinematisk billede hvor al motion gøgl kan slås fra.
- Perfekt sort
- Billedet skal se “korrekt” ud uden imponator farvelade.
Hvad er et korrekt billede?
Med “korrekt” mener vi, at ligesom med projektoren skal TV`et levere et billede der ser naturligt ud i farve, kontrast og bevægelse. Det er ikke meget at bede om, men på mange af dagens apparater er det faktisk på nogle modeller rigtig svært at få lov til at slå alle deres mere eller mindre sindssyge “billed forbedringer” fra, – der kan få alle film til at ligne kunstigt teater i farvelade land. For os, er et “korrekt” billede det billede som der var intentionen i grading suiten eller i studie kontrollen. Jeg kan personligt godt leve med små divergenser i farvepræcisionen i billedet, da det kan være svært og direkte paranoia introducerede at insistere på at have et 100% farvekorrekt billede. Jeg kan til gengæld ikke holde ud at se på processering der “arbejder” med kontrast, “glow” omkring kraftigt belyste områder, grå-sort sort, “motion optimeret” bevægelse og den slags, hvad jeg vil kalde “artefakter”. Det samme gælder for støjreduktion.
” For os, er et “korrekt” billede det billede som der var intentionen i grading suiten eller i studie kontrollen.”
OLED Teknik giver lige det vi drømte om
OLED (organisk light emitting diode) teknikken benytter organiske pixels der lyser når der sættes strøm til. De forskellige farver er forskellige sammensætninger af det organiske materiale. Teknikken har den fordel at der ikke er nogen “blooming” (altså påvirkning af områder ved siden af dioden) og fordi sort er HELT sort opleves dynamik området fremragende. Prisen er, at OLED ikke er helt så lysstærk, hvilket i praksis ikke opleves sådan, fordi at sort er så sort. Magien opstår ved at en diode kan være helt hvid på fuld power, mens en diode lige ved siden af kan være total sort. Stjerne himler har aldrig set så fantastiske ud som de gør på en OLED skærm. (Prøv f.eks at genopleve hele Star Wars på UHD Blu-ray på et OLED TV med de nye Dolby ATMOS remix. Fremragende!)
“Stjerne himler har aldrig set så fantastiske ud som de gør på en OLED skærm.”
OLED Burn-in
OLED skærme kan have tendens til burn-in, og bør nok ikke vælges til at vise den samme kanal med et distinkt logo i det ene hjørne dag ud og ind. Nyere apparater har bedre styr på dette, så vær ekstra opmærksom hvis du f.eks køber et OLED TV fra 2016 på ikke at have statiske elementer i billedet for længe af gangen – og slet ikke højlys som f.eks en “TV pejs” i HDR mode.
Da vi skal bruge skærmen til film og lidt TV, er dette “potentielle” problem slet ikke med i overvejelserne.
OLED er kommet seriøst ned i pris, og den eneste store producent af OLED paneler er stadig LG, der har været fremme i skoene i effektivisering af denne form for display produktion. Så meget at andre producenter også køber deres OLED paneler fra LG.
Prismæssigt fordobles prisen nærmest, når man går fra f.eks 65” til 77”, så vi ender med en LG OLED65B8 model, der havde en meget fin pris på omkring 16.000 på købstidspunket.
Kompromis er at den “kun” er 65”, der ikke er så stort i 3,5 meters afstand, hvis man også har et 100” lærred. Vi overvejer et beslag der gør det muligt at trække skærmen en halv meter længere frem fra bagvæggen og følger udviklingen for måske at “opgradere” til et endnu større TV på sigt, da det billedmæssigt er niveauer over hvad der er muligt med en projektor i rummet.
i hjemmebiografen er der hverken brug for tuner eller højttalere i TV`et, men det følger altså med, og man kan ikke få et rent monitor panel.
Jeg er stadig yderst tilfreds med dette TV, og glæder mig til at se denne teknik i 100” eller mere. I lighed med projektoren, er det eneste man savner er bedre tone mapping muligheder, når man støder på en “dårlig” HDR skive.
“det eneste man savner er bedre tone mapping muligheder, når man støder på en “dårlig” HDR skive.”
Zone 2 TV
Da vi besluttede os for at lave en Zone 2 i et tilstødende værelse, blev det også et LG OLED TV (OLED65E8), ikke mindst for ikke at have nogle EDID problemer og have samme format fællesnævner, således at højeste kvalitet kan sendes til begge TV skærme. TV`et i zone 2 er i øvrigt tilsluttet til Lyngdorf MP processoren via HD-BaseT og der kan sendes både audio og video fra enhver kilde tilsluttet processoren til TV`et, der så er tilsluttet en forstærker med HDMI ARC input, så det hele spiller sammen.
I stuen er både projektor og TV tilsluttet til Processoren via lange SCP HDMI fiberkabler.
TV`et monteres på væggen bag skænken, og lærredet kører ned foran skænken når det benyttes.
I DEL 5 går vi i dybden med remote løsningen, der i et setup af denne type er lidt af en opgave med 2 vejs kommunikation, men også utrolig vigtigt hvis man skal have fuld glæde af systemet!
Har du en hjemmebiograf der kan inspirere andre?
….og kunne du tænke dig at fortælle om den og vise den frem? Så skriv til os!
Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side. Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche.
På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er, at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt. Mortens forskellige lyd-eventyr kan følges på instagram profilen stjernholmreviews |
Denne artikel er en del af serien: hjemmebiograf
- TEST: NAD M17v2 – Himmelsk sjæl i en gammel krop
- TEST: Panasonic DP-UB9000 – den ukronede HDR konge?
- TEST: Sennheiser Ambeo soundbar – fede biografoplevelser til dit TV
- Surround nyt: Lyngdorf lancerer ny MP-40 surround processor.
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 1 – “Respekt for kunsten, må du forstå..”
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 2 – højttalere og forstærkere
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 3 – Sources og Surround Processor
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 4 – Projektor, lærred, TV (Denne artikel)
- Feature: Sådan fik vi biograf i stuen DEL 5 – KAOS eller Custom Remote?