Technics Reference Class R1 HIFI…exceptionel digital særklasse!
Da det hæderkronede japanske HIFI mærke Technics returnerede til markedet i 2015/2016, var det med en række statement produkter, designet til at vise hvad mærket er i stand til og sætte en tyk, fed streg under “VI ER TILBAGE!”
Der blev skabt 3 distinkte serier af produkter, nemlig Premium Class, Grand Class og Reference Class R1. Se vores test af Grand Class og Premium komponenter her, hvor du også kan læse lidt om firmaets historie.
Grand Class komponenterne imponerede din anmelder, og inspirerede min nysgerrighed, – så jeg bad derfor om at få Technics Reference Class R1 til test for at høre hvad Technics kan, når de gør deres yderste.
“Grand Class komponenterne imponerede din anmelder, og inspirerede min nysgerrighed”
Reference Class R1 er 3 produkter der er designet til at arbejde optimalt sammen. Jeg prøver dem også hver for sig med andet udstyr, men der er ingen tvivl om at Technics intention er at man skal bruge dem sammen.
R1 Systemet består af:
Komponent | funktion | vægt | Vejledende pris |
Technics SU-R1 | Network audio control player | 17 kg | DKK 75.000 |
Technics SE-R1 | Digital effektforstærker | 55 kg | DKK 119.500 |
Technics SB-R1 | Højttalere | 2 x 72 kg | DKK 160.000 |
Pris i alt | DKK 354.000 |
Selvom du måske ikke har denne slags penge at bruge på HIFI, så læs endelig videre. For vi kommer til at bruge dette referencesystem som sammenlignings reference til en lang række integrerede forstærkere i den største gruppetest på dansk jord som du finder her. Se hvordan det går til bag scenerne på Instragram-profilen stjernholmreviews.
…. i en (vægt) klasse for sig selv – 230 Kilo
Livet som anmelder af rigtigt HIFI og surround udstyr involverer en del logistik, transport, slæben og løften af ofte ret tunge komponenter. Pallen som R1 systemet ankommer på vejer samlet over 230 kilo, hvor den store effekt forstærker i kassen alene vejer næsten 60 kilo.
Når komponenterne først er bakset på plads, så bliver de altså stående.
100% digital teknik
I stræben efter at opnå teknisk perfektion er Technics gået til yderligheder med Reference Class R1 systemet, og har valgt en 100% digital approach, hvor det der normalt ville være en for-forstærker faktisk er en D/D (A/D hvis du benytter analoge indgangs signaler) og en streamer / kontrolenhed til effektforstærkeren. Der reguleres altså slet ikke udgangsspænding i SU-R1, der udelukkende tjener som netværksstreamer, kontrol og ”signal omstillings station”, der sender et fixed digitalt output via en “Digital Link” forbindelse (en for hver kanal!) til effektforstærkeren. Når du regulerer volumen sker det altså i selve effektforstærkeren ved hjælp af kontroldata fra SU-R1.
Det er forklaringen bag betegnelsen “Network Audio Control Player”.
Sjælden Digital effektforstærker
Den monstrøse SE-R1 er lidt af et projekt at få ud af sin kasse hvis man ikke er to mand til jobbet. Den er hele 60 centimeter dyb hvis man regner de massive skrueterminaler på størrelse med en espresso-kop med.
Effektforstærkeren SE-R1 er en 100% digital effektforstærker, hvilket stadig er sjældent at se, på trods af de mange fordele der skulle være med denne tilgang. Jeg kender selv kun til danske Steinway-Lyngdorf ud over Technics der laver fuld-digitale high-end forstærkere, ud over nogle enkelte fantasi prissatte andre mærker jeg ikke kan huske navnene på. (kom meget gerne med kommentarer på dette i kommentar sporet, hvis du kender til andre high-end fuld-digitale forstærkere i samme prisklasse)
Hvad er en digital forstærker egentlig?
En digital forstærker adskiller sig ved at det digitale PCM signal konverteres direkte til et pulse-width moduleret signal. Dette PWM-signal driver derefter output transistorer, ligesom i en klasse D-forstærker. Forskellen mellem en klasse D-forstærker og en digital forstærker er så, at den digitale forstærker udelukkende accepterer digitale data snarere end et analogt signal. Denne forskel synes muligvis ikke så stor, men det eliminerer jo hele den klassiske signalkæde med en masse forstærknings stadier, filtrering, in og output trin m.v.
“Der er altså slet ingen analoge forstærknings trin mellem PCM-dataene og højttalerne”
Der er altså slet ingen analoge forstærknings trin mellem PCM-dataene og højttalerne, fordi signalet forbliver i det digitale domæne, indtil udgangstrinnet, – der fungerer som en digital-til-analog-konverter i samspil med forstærkerens output filter. Lydstyrken justeres i DSP. (skriv også gerne i kommentarsporet hvis der er noget du mener jeg har fået galt i halsen her 😉
Totalt fravær af støj og forvrængning
Resultatet er således en helt ren digital signalvej, hjulpet yderligere af Technics JENO jitter reduktion, ekstrem høj samplerate og opløsning (op til 384 kHz/32-bit) sikrer en ufattelig ren og højtopløst signalvej helt uden forvrængning og med et totalt fravær af nogen former for støj.
SU-R1 og SE-R1 har også analoge indgange, der straks konverteres til digitale højtopløste signaler (192 khz/24 bit). Man kan altså godt tilslutte analoge kilder, f.eks fra en SACD afspiller eller Pladespiller (via extern RIAA), eller bruge effekt forstærkeren på traditionel vis, med analoge inputs, der kan være RCA eller XLR. De analoge inputs har tilmed niveau tilpasning i 3 trin. Det virker dog lidt fjollet, at ville bruge analoge inputs til effektforstærkeren, når Technics nu har gjort så meget ud af at lave den ultimativt rene signalvej fra SU-R1 til SE-R1 med deres egne digitale links, men til dig der har en fantastisk for-forstærker i forvejen du gerne vil bruge, er det helt klart en option.
SB-R1 Majestætiske højttalere der tør være helt sig selv.
Technics startede oprindeligt med at lave højttalere, og en af de ting de har været kendt for, er deres flade højttalerenheder. I vores tidligere test af deres premium og grand class komponenter testede vi også SU-C700 kompakthøjttaleren der har en enkelt koaxial enhed, der i hvertfald visuelt minder meget om den koaxial enhed der sidder i R1 højttaleren. Hvis du har læst den test, ved du at jeg ikke var særlig imponeret, – så første tanke er “oh-oh…” De 72 kilo smukt forarbejdede højttalere med to refleksporte bagpå og hele fire 16 cm basenheder (der deles ved 300 hz) fremstår utrolig flot i den tykke, sorte pianolak med den konkave kabinetform der er designet til at modvirke stående bølger i kabinettet.
Stor spredning og diskant til 100 Khz
Koaxial enheden med den indbyggede diskant enhed i center, skulle kunne spille op til 100 Khz(!) med stor spredning, og er placeret lige i øre-højde når man sidder ned. Jeg stiller derfor højttalerne op uden “toe-in” på stuens “stereo plads”.
De fire “små” basenheder med lang vandring har et særligt ophæng, der skulle reducere forvrængning. Små enheder er som regel langt “hurtigere” end store, så ideen med at benytte flere af dem giver mening og skruer forventningerne op til basgengivelsen i disse majestætiske “lyddispensere”.
R1 højttalerne er 4 ohm nominelt og har 88 db følsomhed.
Jeg tester med rigtig, rigtig, rigtig dyre kabler…
Man kan skrive en roman om teknikken i dette system, men når alt kommer til alt handler det jo om musikken. Jeg bruger derfor meget mere tid på at lytte og mærke end på at måle og dokumentere. Jeg synes dog ikke at jeg vil overlade noget til tilfældighederne med et system i denne klasse, og spørger derfor den danske Nordost distributør om de kan låne mig nogle værdige high-end kabler til testen af Technics Reference Class systemet. De har derfor været søde og sendt mig deres top-kabler til en værdi af over en million kroner….
Det første jeg gør er at tilslutte nogle kilder til SU-R1. Det er en Sony HAP-Z1ES file player der tilsluttes med et Nordost Heimdal USB kabel, en Bluesound Node2 via COAX og min gode gamle Marantz SA7001 KI Edition SACD afspiller der tilsluttes med et par Nordost Valhalla 2 RCA kabler samt digitalt via COAX.
“Jeg synes dog ikke at jeg vil overlade noget til tilfældighederne med et system i denne klasse”
Højttalerne tilsluttes med et sæt Nordost ODIN højttalerkabler og de to digitale link kabler i mellem SU-R1 og SE-R1 er et par Nordost Heimdal 2 ethernet kabler.
Strømmen klares ligeledes til alle enhederne med Nordost Valhalla 2 og TYR 2 kabler og distribueres via en Nordost QB8 mkll fordelerdåse. Normalt bruger jeg slet ikke kabler i den prisklasse fordi jeg erfaringsmæssigt synes det er lidt det samme som at være flat-earth`er. 😉 Jeg sætter skam pris på et godt kabel, men man kan også miste sig selv lidt i det, uden i virkeligheden at få valuta for pengene hvis man bruger 700.000 på kabler til et 350.000 kroners system.
I mit professionelle audio liv, har jeg flere gange lavet lytte sessions med blind lytning af kabler, og selv med de bedste professionelle audio teknikere er resultaterne forbløffende ens, nemlig 50/50 når lytteren ikke ved om der lyttes til det ene eller andet kabel og væsentlig højere når man ved at der er skiftet kabel. Prøv selv, at få nogen til at random skifte et kabel så du ikke ved om det er skiftet eller ej – og lyt så. (Gentag 10 gange og se hvor tit du gætter rigtigt ;-).
Hvor godt degraderer det?
Når jeg lytter til kabler gør jeg det derfor gerne omvendt: Først lytter jeg længe på systemet med de dyre kabler, og så begynder jeg derefter at pille dem af,…. en efter en. Hvis man ikke kan høre en degradering, så er det ikke degradering der er værd at give penge for at undgå.
“Hvis man ikke kan høre en degradering, så er deT ikke degradering der er værd at give penge for at undgå”
Bemærk venligst, inden der kaldes til religionskrig i kommentarsporet, at jeg bestemt mener at gode kabler kan forbedre og gøre en forskel, det gør de helt sikkert. Spørgsmålet er for mig er dog altid om forskellen er positiv nok til at retfærdiggøre prisen. Lad mig sige det således: Man kommer temmelig langt med andre former for lyd-forbedring i lytterummet for de 450.000 som et par af 4 meter ODIN højttalerkabler koster. Man vil nærmest kunne bygge et akustisk frakoblet og perfekt lytterum for de penge. Uden at dette review også skal gå hen og blive en decideret kabel test, vil jeg dog gerne sige: Ja, det lød endnu bedre med alle de ekstremt dyre kabler på systemet, men forskellen er marginal, og det var ikke alle kablerne der gjorde en forskel på dette system.
Med kabler der ikke bør kunne give systemet dårligere vilkår på nogen måde, lægges fjernbetjeningerne frem, stolen placeres optimalt og jeg starter rejsen med at lære dette systems egenskaber at kende, hvilket nu engang er min favorit del af anmelder jobbet!.
Lyttesessionerne der gerne måtte vare for evigt
Min første indskydelse efter jeg har placeret mig foran de monstrøse R1 højttalere, var forventningen om at der må komme massiv bas af den anden verden ud af dem…..
Jeg blev derfor umiddelbart skuffet efter de første 30 sekunder af Claire Martins udgave af “Black Coffee”, hvor den næsten voldelige bas ikke virker nær så svulmende og bombastisk som jeg er vant til fra mine egne anlæg.. …. TIL GENGÆLD… opdager man hurtigt, det i stedet er afløst af en raffineret, ekstremt detaljeret og VELAFBALANCERET bas gengivelse. Et mylder af bas detaljer med en helt forrygende dynamik åbenbarer sig, med en sødmefuld, vanvittigt lækker mellemtone og diskant, der sender kuldegysninger af begejstring ned af ryggen. Jeg ved allerede nu, at dette bliver nogle lange dage med intens genopdagelse af musikfavoritter!
“Et mylder af bas detaljer med en helt forrygende dynamik åbenbarer sig, med en sødmefuld, vanvittigt lækker mellemtone og diskant, der sender kuldegysninger af begejstring ned af ryggen”
Bas gengivelsen er ulig noget jeg har hørt på andre systemer. Kontrabasser står med fine detaljer og små resonanser jeg aldrig har lagt mærke til før, mens indspilninger hvor jeg kender intentionen for bas lyden fremstår væsentlig anderledes.
Ekstrem hurtighed og kontrol
Nogle af de dynamiske favoritter i Roon playlisten er blandt mange andre O-Zone Jazz Variants og Beethovens femte, i den klassiske indspilning med Carlos Kleiber bag “pinden”. Det er tracks der er perfekte til hurtigt at afsløre dynamiske egenskaber eller mangel på samme.
De fleste systemer løber tør for kræfter når disse skæringer spilles ved et realistisk niveau, men ikke R1 systemet, der for det første demonstrerer ikke bare en ekstrem hurtighed og kontrol, men også en dynamisk formåen der bare tager pusten fra mig. I Beethovens femte (der jo er større en livet selv), præsteres en u-anstrengt gengivelse af de største udladninger kombineret med en delikat følsomhed og ro i de stille passager. Min 25 årige søn, der ellers normalt ikke er til klassisk musik, sidder med et smørret grin og hører hele opus 67, for det er umuligt ikke at blive suget ind i koncertsalen.
“Min 25 årige søn, der ellers normalt ikke er til klassisk musik, sidder med et smørret grin og hører hele opus 67, for det er umuligt ikke at blive suget ind i koncertsalen”
Lyden er fænomenalt ren, på den måde hvor man ikke tænker over hvor højt der rent faktisk spilles fordi der ikke er skyggen af forvrængning.
Vi udfordrer bas gengivelsen med EDM musik og hip hop, og her opdager man hvad det er bas gengivelsen i et R1 system handler om. Der er masser af bas hvis det skal være, men det er en bas gengivelse der søger at være neutral på den måde der skal til, hvis man f.eks vil gengive lyden af et koncertflygel på en naturlig og ekstremt autentisk måde. Lyden af de allerdybeste toner på et kirkeorgel, cello, kontrabas gengives ligeledes med autoritet, et mylder af detaljer og den her episke ophøjede ro. Den lidt “pappede” fornemmelse i bassen der er i så mange højttaler systemer er ikke tilstede her, overhovedet.
“det er en bas gengivelse der søger at være neutral på den måde der skal til, hvis man f.eks vil gengive lyden af et koncertflygel på en naturlig og ekstremt autentisk måde”
Vi vrider volumen helt op til klippegrænsen 55 sekunder inde på Michael Parsberg “Mad World” (G&G edit) der er så (vel)komprimeret at der ikke er nogen fare ved at tage SE-R1 forstærkeren til kanten af sin effektmæssige formåen. Næsten alt det headroom der normalt vil være på lager til store dynamiske udladninger, bruges nu til et direkte voldeligt sustained output. R1 højttalerne kvitterer prompte med en fuldstændig massiv mur af kontrolleret bas og krystalklar, uforvrænget mellemtone/diskant der bare står mejslet ud i rummet, mens luften nærmest suges ud af lungerne….. WOW! Vi sidder tilbage let savlende med et smørret grin, og fniser som et par små piger der lige har lavet ballade..
“Vi sidder tilbage let savlende med et smørret grin, – og fniser som et par små piger der lige har lavet ballade”
Jo flere dage jeg lytter på systemet i sin helhed, jo mere vokser det på mig. Jeg hører normalt meget musik hver dag, men R1 systemet giver mig lyst til at lytte væsentlig mere end normalt, hver eneste dag. Jeg tager mig selv i nærmest at sætte pris på der er Corona krise, for så er der flere undskyldninger for at blive hjemme og høre musik. Systemet spiller med en nærmest magisk mellemtone/diskant der præsterer en neutralt klingende kombination af opløsning, detaljer, VARME og dynamik jeg ikke mindes at have hørt før, og slet ikke på digitalt grej.
“Systemet præsterer en neutralt klingende kombination af opløsning, detaljer, VARME og dynamik jeg ikke mindes at have hørt før, og slet ikke på digitalt grej”
Jeg havde forventet et meget analytisk lydende system, men det er slet ikke tilfældet. Hvis det er noget, lyder det nærmest som et 100% analogt system i den allertungeste ende. Tør man at nævne rør i den sammenhæng?
“Tør man at nævne rør i den sammenhæng?”
Der er absolut intet unaturligt over det, bare imponerende dynamik og detaljering, og der bliver ved med at dukke nye lag op i musikken, detaljer man ikke har hørt før. Her falder min ellers udmærkede SACD afspiller helt igennem, når vi kører analogt ud af SA7001KI afspilleren for at spille SACD, er der en stor klasseforskel i sammenligning med hvis vi lader SU-R1 transmittere det digitale COAX signal til effektforstærkeren og blot spiller almindelig CD..
Den ellers fremragende, isolerede DAC i Marantz afspilleren kommer til kort her, eller er det mon betydningen af flere AD/DA konverteringer, som Technics ingeniørerne jo netop har kæmpet så hårdt for at eliminere i dette digitale system som jeg hører? Uanset hvor længe man lytter, er der ikke skyggen af lyttetræthed at spore. Man kan lytte solen sort med dette system.
“Den ellers fremragende isolerede DAC i marantz afspilleren kommer til kort”
LAPC er genialt!
LAPC (Load Adaptive Phase Calibration) er kort fortalt en højttalerimpedans adaptiv optimeringsalgoritme, der korrigerer den ideelle impulsrespons med DSP, ved at måle forstærkerens frekvens mæssige amplitude- og fasekarakteristik MED højttalerne tilsluttet. Kalibreringen foretages enkelt med tryk på en knap og tager ca. 3 minutter.
LAPC virker med alle højttalere.
Forskellen med og uden er ikke til at tage fejl af. Perspektivet er dybere, der er mere rytme , “timing” og selvfølgelighed over lydbilledet, ganske som jeg tidligere har oplevet det da vi testede Grand Class systemet der også har funktionen. Det virker med alle højttalere, med forskellig grader af forbedring afhængig af højttalerens impedanskurve.
Perspektivet er stort, mægtigt og klippefast både i højden og i dybden. Man kan næsten mærke luften bevæge sig omkring soloinstrumenter og fornemme den mindste bevægelse. Det er eminent, ganske enkelt.
Reality check
Tid til et reality check. Når man har lyttet på noget der er rigtig godt i lang tid, er det sundt med lidt kontrast!
Jeg oplever f.eks altid at en kæmpe opgradering i billedkvalitet på et TV er nemt at vænne sig til. Man opdager først rigtig først hvor stor en forbedring det var, når man går tilbage til det gamle tv. Det samme gælder for lyd.
“Hvad sker der, hvis vi tager en effektmæssigt tilsvarende, men mere “dødelig” forstærker og sætter foran de store SB-R1 højttalere?”
Hvad sker der, hvis vi tager en effektmæssigt tilsvarende, men mere “dødelig” forstærker og sætter foran de store SB-R1 højttalere?
Da der ikke er mulighed for at bruge SU-R1 som en normal preamp, bliver jeg nødt til kalde på et familiemedlem, fra en lavere “kaste”. Den integrerede Technics SU-G700 forstærker har et pre-amp output som jeg tilslutter med et par Nordost Odin interconnect kabler til en Lyngdorf SDA-2400 effektforstærker, der er en kompakt klasse D forstærker med en oplyst effekt på 2 x 400 watt i 4 ohm og et prisskilt på 14.999.-
Dværg sættes til samme job som Goliath 🙂
Den lette, kompakte og dog meget kraftfulde effektforstærker der normalt gør tjeneste i min stue biograf, står i en absolut skærende kontrast til den næsten 60 kilo tunge monster SE-R1 effektforstærker, så jeg er oprigtigt spændt på at høre forskellen på dette setup og R1 systemets velintegrerede perfektion.
“jeg er oprigtigt spændt på at høre forskellen på dette setup og R1 systemets velintegrerede perfektion”
SDA-2400 har ingen problemer med at drive de store R1 højttalere til ekstreme niveauer, men den ultra veldefinerede lyd, den ekstremt hurtige mikro detaljerede dynamik og transient gengivelse er nu erstattet af en væsentlig mere tør, tæt og bastant lyd. Den analoge fornemmelse og grandiose elegance er trådt i baggrunden. Vi er langt, langt fra at det her lyder dårligt, det er bare en helt anden klang, der ikke byder på den samme grad af indlevelse og liv på et niveau som før. Luften mellem instrumenterne bliver mindre, og højden forsvinder. Jeg kan heller ikke lade være med at tilslutte SU-G700 direkte til SB-R1 højttalerne og køre LAPC.
“Jeg kan heller ikke lade være med at tilslutte SU-G700 direkte til SB-R1 højttalerne og køre LAPC.”
Nu driver vi R1 højttalerne med en 70 watts (140 watt i 4 ohm) forstærker, og det kan man faktisk godt, hvis man respekterer at her er der ikke nær det samme headroom til rådighed. Lydmæssigt, er der dog klasseforskel til R1 komponenternes mageløse kontrol og dynamik respons. Der er ganske enkelt ikke den samme strøm bagved. Jeg prøver også at bruge SU-G700 som preamp for SE-R1, igen tilsluttet med Nordost Valhalla 2 kabler, og her oplever jeg stadig en tydelig degradering af lyden der bekræfter at SE-R1/SU-R1 er tvillinger man ikke bør skille ad.
Reality checkket bekræfter altså for mig, at man får det man betaler for, og at Reference Class komponenterne er skabt for hinanden.
De små ting & den daglige betjening
Den komponent der er nemmest at komme op med negativ kritik af, er SU-R1 Network Audio Control playeren.
Less is more!
Network player funktionerne på SU-R1 fungerer fremragende. Det er tydeligt, at Technics har forsøgt at gøre det helt enkelt at kunne nyde netværksbaseret musik hos den potentielle middelaldrende køber. Det er gjort meget enkelt f.eks at afspille direkte fra en iPad med et kabel eller trådløst via via AirPlay. Man kan også ved tryk på fjernbetjeningens LAN knap få direkte til at browse sin musik fra en DLNA/UPnP server.
Intet af dette kræver brug af anden opsætning end at sætte SU-R1 på netværket med et LAN kabel. Det ærger at det stopper her ved ikke at have direkte understøttelse for Roon, Tidal eller andre højt opløste streaming kilder. Technics music app der bruges til at lave spillekøer netværksfunktionerne er lidt en rodebutik, der virker som en u-gennembearbejdet “hovsaløsning”. Det er tydeligt at alt dette “streaming-halløj” er nyt for Technics.
På den anden side, ville jeg til enhver tid, kombinere sættet med en high-end afspiller der kan alt det man har brug for. Det kunne være en DCS, en high-end Cocktail Audio player (se test af X45 her!), Auralic, Lumin player eller lignende,- så spørgsmålet er, hvor vigtig den indbyggede network player i virkeligheden er på et system i denne klasse? Jeg brugte en Blusound Node2, tilsluttet via COAX og fik på den måde ROON, Tidal m.v.
Under devisen “less is more” skulle man måske bare have udeladt network playeren på samme måde som technics har udeladt en RIAA, – og det på trods af at firmaet laver nogle af verdens bedste pladespillere! (hele to stk Reference Class pladespillere, se dem her).
Når det kommer til high-end HIFI, er det efter min mening helt ok ikke at prøve at gøre det hele for det halve, være “all things to all people”, men derimod at fokusere på det man er allerbedst til.
Hovedtelefon udgang
Hovedtelefon udgangen leverer umiddelbart heller ikke samme tilfredsstillelse som den de har bygget i den langt billigere integrerede SU-G700. Mærkeligt nok, for her var en hovedtelefon udgang opskrift der ellers virkelig begejstrede din anmelder. Men igen, så er de mange digitale outputs på SU-R1 i både optisk, coax og AES/EBU format perfekte til en ekstern hovedtelefon amp med digitale inputs. Man kan også benytte de fixede analoge outputs til dette.
“Jeg konstaterer igen at kvaliteten af AD/DA konverterne i SU-R1 er fantastiske”
Jeg tester selvfølgelig begge dele med en Sennheiser HDVD800 hovedtelefon forstærker, og det virker fremragende. Jeg konstaterer igen at kvaliteten af AD/DA konverterne i SU-R1 er fantastiske, da jeg sammenligner lyden fra hovedtelefon forstærkeren på hhv. AES/EBU og analogt XLR (tilsluttet med et sæt Nordost ODIN XLR kabler). Her er der simpelthen klasseforskel på den analogt leverede lyd fra SU-R1 og den digitale lyd der leveres via HDVD800 forstærkerens egen DAC! Det var lidt den samme oplevelse som jeg havde med Marantz SACD afspilleren.
Lækkerheds omskiftning
Af små lækre detalje overraskelser med systemet kan bør nævnes, at der (nok takket være en “new clock generator”) kan skiftes mellem alle digitale & analoge inputs uanset format, sample frevens og bitdybde nærmest uden nogen form for drop-outs eller re-sync. Det har betydning for lækkerheds følelsen, og gør det f.eks muligt at skifte mellem kilder for at sammenligne dem stort set uden udfald.
Konklusion
Technics Reference Class R1 systemet er en sejr for Japansk HIFI, det er en ny drøm om digital perfektion i en gammel drøms krop, hvilket skal forstås på den måde, at Technics refererer tilbage til deres storhedstid i halvfjerdserne, men med nutidens ypperligste state of the art digital teknik. Reference Class R1 systemet formår at forføre med sin mesterlige dynamik og hurtighed, grandiose skala og perspektiv, detalje rigdom og ren “ferskensorbet i flødesovs” lækkerheds mellemtone og diskant.
“R1 systemet er en ny drøm om digital perfektion i en gammel drøms krop”
Den fysiske tilstedeværelse af de enorme komponenter, der er bredere og større end almindeligt HIFI råber “vi er noget særligt!” til beskueren. Det er forstærker komponenterne der er de største vindere her, med et prisskilt på samlet lige under 200.000 faktisk repræsenterer ekstrem god value for money for high-end audio på dette niveau. Jeg har ikke hørt et så analogt lydende digital system før, og er imponeret over den varme og raffinerede gengivelse der ender i højttalerne.
“Reference Class R1 systemet formår at forføre med sin mesterlige dynamik og hurtighed, grandiose skala og perspektiv, detalje rigdom og ren “ferskensorbet i flødesovs” lækkerheds mellemtone og diskant.”
Højttalerne tør at være helt sine egne, og er i en klasse for sig selv, hvis din primære musik sphere er i det akustiske og dynamiske. De behandler al musik som sande gentlemen, men ruller lidt med øjnene og sukker overbærende når præsenteret for tidens voldkomprimerede 808 bass beats tilsat raspende autotune vokaler. Det er som at smide billig ketchup på Beluga kaviar, – man kan godt, men bør ikke!
“Jeg har ikke hørt et så analogt lydende digital system før, og er imponeret over den varme og raffinerede gengivelse der ender i højttalerne.”
Reference Class er et sandt statement der hylder alt det Technics var, – og gerne vil være på en gang. Deres re-entry på den seriøse HIFI scene kommer med usvigelig selvsikkerhed og råber “we are back, bitches!” efterfulgt af mike-drop.
Jeg tror ikke at der er nogen der foreløbigt når Technics med digital teknik på dette niveau til denne pris.
Technics kan med stolthed tillade sig at kalde R1 systemet for “Reference Class”, og jeg vil nu gå i gang med en liste fyldt med gode undskyldninger og hvide løgne for ikke at sende det retur lige med det samme til Panasonic 😉
“Reference Class R1 er et sandt statement der hylder alt det Technics var, – og gerne vil være på en gang”
Karakteren givet i denne er for den samlede oplevelse af Technics Reference Class R1. De individuelle karakterer er givet som følger:
SETUP | FLEKSIBILITET | DESIGN | LYD | DYNAMISK FORMÅEN | VALUE | IALT | |
SB-R1 | 7 | 5 | 8 | 8 | 8 | 7 | 7.5 |
SU-R1 | 5 | 7 | 7 | 10 | 10 | 7 | 7.67 |
SE-R1 | 8 | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 9.0 |
TOTAL | 6.67 | 7.33 | 8.33 | 9.33 | 9.33 | 7.33 | 8,06 |
Læs mere om Technics Reference Class R1 systemet samt tekniske specs hos Technics.
Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side. Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche.
På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er, at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt. Mortens forskellige lyd-eventyr kan følges på instagram profilen stjernholmreviews |
Denne artikel er en del af serien: High-end HIFI
- TEST: Sennheiser HD820/HDV820 bundle – HIFI himlen på hovedet!
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- MAGIEN ER DER STADIG: Technics Reference Class R1 stor-test (Denne artikel)
- TEST: FYNE F-1.5 bookshelf højttaler
- Nyt til musikelskere: Stor update til Roon
- Så skete det: Lyngdorf får MQA
- TEST: Paradigm Persona B – En Rolls Royce til musikoplevelsen
- TEST: Technics SU-R1000 – så digital at den også er til dem der elsker analog?
- OePhi Cables – Ny dansk audio kabel virksomhed
Denne artikel er en del af serien: Højttaler tests
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage?
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- MAGIEN ER DER STADIG: Technics Reference Class R1 stor-test (Denne artikel)
- TEST: JBL HDI-3800 gulvhøjttaler
- TEST:Be for Beryllium! Revel M126Be bookshelf højttalere
- TEST: FYNE F-1.5 bookshelf højttaler
- TEST: Paradigm Persona B – En Rolls Royce til musikoplevelsen
- TEST: Klipsch Cornwall IV – En lektion i musikglæde fra fortiden