Telia og 3 har accepteret store bøder for igen at have stået bag ulovligt telefonsalg.
Teleselskaberne vil åbentbart gerne ringe rundt med gode tilbud. Så meget at Forbrugerombudsmanden for 2. gang, indenfor godt et år, har måttet have bødeblokken fremme overfor 3 og Telia.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte teleselskaberne Hi3G (OiSTER) og Telia (Telia og Call Me) for ulovligt telefonsalg. Også en række virksomheder, der medvirker som enten leadvirksomhed, leadmægler eller callcenter, er blevet politianmeldt. Det skriver Forbrugerombudsmanden.
Nu har 3 og Telia accepteret at betale bøder uden retsag. Hi3G har fået en bøde på 475.000 kr. for OiSTERs ulovlige telefonsalg og Telia har fået en bøde på 575.000 kr. for ulovligt telefonsalg for Call Me og Telia.
Begge havde overtrådt forbrugeraftalelovens forbud mod telefonsalg samt markedsføringslovens forbud mod at ringe til indehavere af enkeltmandsvirksomheder, der er tilmeldt Robinsonlisten eller som har frabedt sig markedsføring.
En række virksomheder, der har medvirket til de ulovlige opkald ved bl.a. at sælge leads, dvs. navne og telefonnumre på forbrugere, som ikke havde givet gyldigt samtykke til telefonisk markedsføring fra de berørte teleselskaber, er også blevet politianmeldt. Det samme er callcentre der har udført de ulovlige opkald.
Forbrugerombudsmand: Fokus på ulovligt telefonsalg
”Vi har gennem længere tid haft fokus på ulovligt telefonsalg og kan nu se, at klagerne over flere af virksomhederne ebber ud. Desværre er der stadig nogle, som ikke overholder reglerne. Det er særligt groft, når der er tale om virksomheder, der tidligere er blevet politianmeldt og har fået bøde for ulovligt telefonsalg”, fortæller Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, og fortsætter:
”Flere af de politianmeldte virksomheder er leadvirksomheder og leadmæglere, som vi tidligere har politianmeldt for at have solgt ugyldige samtykker til andre virksomheder. Det er vigtigt at understrege, at de virksomheder, som indhenter og sælger forbrugeres samtykke videre, også er undergivet lovgivningen.”
Hvad siger lovgivningenFORBRUGERAFTALELOVENS § 4, STK. 1 Efter forbrugeraftalens § 4, stk. 1, er det ulovligt for erhvervsdrivende at kontakte forbrugere telefonisk eller personligt med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren forudgående har anmodet den erhvervsdrivende herom. Et samtykke til telefoniske henvendelser skal være en udtrykkelig og utvetydig anmodning om at blive ringet op. MARKEDSFØRINGSLOVENS § 10, STK. 4 Efter markedsføringslovens § 10, stk. 4, må erhvervsdrivende ikke ringe til en bestemt fysisk person, der er tilmeldt Robinsonlisten, eller som har frabedt sig opkald fra virksomheden. Reglen gælder også for opkald til indehavere af enkeltmandsvirksomheder. |
De nye politianmeldelser vedrører: Telia (opkald fra Telia + Call Me), leadvirksomhederne Toleadoo og Smartresponse samt eGentic som leadmægler. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 49 forbrugere samt opkald til to indehavere af enkeltmandsvirksomheder. Den ene er tilmeldt Robinsonlisten, og den anden havde gentagne gange frabedt sig fremtidige henvendelser over for Telia. Telia har accepteret at betale en udenretlig bøde på 575.000 kroner for overtrædelserne. Toleadoo og eGentic er begge politianmeldt for at have medvirket til overtrædelse af reglerne i 19 af forholdene, mens Smartresponse er politianmeldt for i 8 af forholdene at have medvirket til overtrædelse af reglerne. Smartresponse har accepteret at betale en udenretlig bøde på 65.000 kr. for deres medvirken. Toleadoo og eGentic ønsker spørgsmålet om deres medvirken behandlet af domstolene. Hi3G (opkald fra OiSTER), callcentret Salesgroup A/S samt leadvirksomheden Leadpartner. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 50 forbrugere samt opkald til én indehaver af en enkeltmandsvirksomhed, der er tilmeldt Robinsonlisten. Hi3G har accepteret at betale en udenretlig bøde på 475.000 kroner for overtrædelserne. Leadpartner er politianmeldt for at have medvirket til overtrædelse af reglerne i 21 af forholdene. OiSTER har efterfølgende oplyst Forbrugerombudsmanden, at virksomheden ikke længere benytter eksterne partnere til telesalg og lead-generering og ikke har gjort det siden slutningen af 2019. |