“Skat, det handler jo om respekt må du forstå…. Respekt for kunsten!” Morten Stjernholm deler historien om hvordan han fik “listet” en seriøs hjemmebiograf ind i stuen i parcelhuset (og vel og mærke stadig er lykkeligt gift), kravene til den, løsningerne, udstyret, overvejelserne bag og meget, meget mere i denne feature-serie i flere dele.
Drømmen om en hjemmebiograf
Jeg elsker film! Film er for mig et par timers rejse til et andet univers, uddannelse, et blik ind i andre menneskers sjæl & kultur, begejstret underholdning, inspiration, historie,viden, fantasi, opdagelse, sanseindtryk, og ikke mindst kilde til refleksion og en hel masse popkultur i familien. Vi refererer til film, bruger ansigtsudtryk, fjollede referencer og citater fra film i hverdagen, der nærmest er vævet ind i familiens DNA. Fra jeg tjente min første skilling som avisbud, har jeg brugt penge på at tage i biografen, leje film, købe film o.s.v.
Det definerende øjeblik…TOP GUN på VHS, 1987
Som audio mand, blev jeg fuldstændig solgt, første gang vi i radio butikken (jeg er uddannet oprindeligt som salgsassistent i en radiobutik tilbage i starten af halvfemserne) viste kunderne “TOP GUN” på VHS med Dolby Prologic lyd på et B&O Avant TV i 16:9 format. Siden har jeg været tiltrukket af film, musik og lyd, og det har altid været det der har drevet min karriere, der endte i den professionelle del af branchen både i det skabende og tekniske led, hvilket efter sigende er en sjælden kombination af “kunstner” og nørd på samme tid.
Forskellige niveauer af hjemme bio
Igennem årene, har vi altid haft en eller anden form for diskret surround sound og TV / Projektor installeret i stuen eller i et lydstudie i huset, så der har været adgang til at se film på en nogenlunde værdig måde. I forbindelse med at studiet flyttede ud af huset, opstod der et lydmæssigt tomrum, og film var en sørgelig skygge af sig selv i hjemmet. Så meget, at man faktisk ikke havde lyst til at komme hjem til lyden af et par små bose højttalere, eller hvad det nu var vi havde tilbage.
“I forbindelse med at studiet flyttede ud af huset, opstod der et lydmæssigt tomrum, og film var en sørgelig skygge af sig selv i hjemmet. “
Det ledte til beslutningen om at prioritere at renovere hjemmebio systemet i stuen og gøre det på en måde så det blev en mere definitiv løsning for de næste mange, mange år, med en ydelse i høj klasse, god nok til at kunne yde kunstnernes arbejde retfærdighed. Projekt “integreret reference hjemmebiograf i stuen” blev iværksat!
En arbejdsplads bliver til et hjem – med en stue biograf.
Jeg bor i et et-plans halvfjerdser parcelhus, – i ved af den slags man byggede under byggeboomet i starten af halvfjerdserne, der bare skulle være billigt og bankes hurtigst muligt op. I det hus har min bedre halvdel og jeg drevet virksomhed indtil vi kun kunne gå rundt i små gange for varer, værktøj, kabler, papkasser og hvad ved jeg.
Da vi flyttede virksomheden ud af hjemmet, kunne vi lave en let renovering af huset (gulve, lofter, fjerne installationer som aircondition m.m) og tænke lidt over, hvordan vi kunne få plads til en rigtig hjemmebio. Studiet/kontoret blev til et kontor/gæsteværelse/læseværelse med et lille stereoanlæg og TV, og herudover er der kun et soveværelse plus børneværelse. Huset har altså ikke længere et dedikeret rum til formålet, så det skulle alt sammen kunne foregå i stuen, der er 7,2m x 7,2m stort rum, med et åbent køkken der fylder over en ¼ af pladsen. Effektivt er der altså tale om om en vinkel stue og et asymmetrisk rum.
Krav til hjemmebiografen
Uanset hvilket projekt man går i gang med, er altid en god ide at formulere visioner & krav grundigt for det først. Det sikrer at man ikke mister fokus på det man i virkeligheden drømte om, når realiteterne og nødvendige økonomiske kompromisser begynder at hobe sig op.
Vi definerede derfor en række mere eller mindre “ultimative krav”. Nogle var lidt fagligt prægede, andre var af hensyn til at vi endelig havde fået et “rigtigt” hjem, som andre mennesker har, efter mange år hvor virksomheden havde “overtaget” og domineret hele hjemmet. Vi var altså ikke interesserede i at huset igen skulle komme til at føles som en arbejdsplads/lager igen med ting og sager alle vegne.
Ønskerne “vi” kom frem til var:
Indretning & betjening:
- Udstyr skal kunne integreres pænt i stuen eller være et andet sted.
- Ingen gulvhøjttalere!
- Intet elektronik i stuen der blinker og “båtter”
- Ingen synlige kabler
- Skal kunne integreres i de eksisterende skænke.
- Ingen mørklægning, sort maling, popcornmaskiner eller exit skilte
- det er en stue først, og en biograf bagefter..
- Lærred skal ikke kunne ses når det ikke bruges.
- Ingen ombygning eller akustisk regulering i stuen (jamen, pusling….)
- Alt skal kunne styres fra en fjernbetjening som ikke er en glasplade.
AV Performance:
- Vi vil have Dolby ATMOS & headroom nok til at levere reference niveau
- 4K support og HDR ja tak.
- Lydanlægget skal også kunne spille musik, radio m.v.
- Billedet skal “fylde” synsfeltet og se “korrekt filmisk” ud.
- Man skal også kunne se TV & film i dagslys.
- Man kan skulle afspille alle de fysiske medier og kilder som vi bruger
“formuler visioner & krav grundigt for det først. Det sikrer at man ikke mister fokus på det man i virkeligheden drømte om, når realiteterne og nødvendige økonomiske kompromisser begynder at hobe sig op.”
Pris
Det er noget vi skal have måske resten af vores liv, så det skal være i orden, kram og noget vi bliver glade for i længden der giver høj værdi. Det skal levere på alle vores parametre uden at blive eksotisk. Vi forestiller os alt i alt at ville investere ca 500.000, og at det grundlæggende setup skal have en levetid på mindst 10 år, så økonomien er lidt som at undvære en god bil og i stedet få en god hjemmebiograf.. 😊
Det er selvfølgelig mange ting på en gang, men det er også det der gør det til en udfordring!
Følg med i DEL 2, hvor vi går i gang med at skabe de løsninger der skal give de store oplevelser i stuen.
Se også
Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 2 – højttalere og forstærkere
Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 3 – Sources og Surround Processor
Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 4 – Projektor, lærred, TV
Har du en hjemmebiograf?
….og kunne du tænke dig at fortælle om den og vise den frem? Så skriv til os!
Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side. Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche.
På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er, at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt. Mortens forskellige lyd-eventyr kan følges på instagram profilen stjernholmreviews |
Denne artikel er en del af serien: hjemmebiograf
- TEST: NAD M17v2 – Himmelsk sjæl i en gammel krop
- TEST: Panasonic DP-UB9000 – den ukronede HDR konge?
- TEST: Sennheiser Ambeo soundbar – fede biografoplevelser til dit TV
- Surround nyt: Lyngdorf lancerer ny MP-40 surround processor.
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 1 – “Respekt for kunsten, må du forstå..” (Denne artikel)
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 2 – højttalere og forstærkere
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 3 – Sources og Surround Processor
- Feature: Sådan fik vi fed biograf i stuen DEL 4 – Projektor, lærred, TV
- Feature: Sådan fik vi biograf i stuen DEL 5 – KAOS eller Custom Remote?