Unreal Engine 5 er et kæmpestort spring fremad i spilgrafik-udviklingen.
Lige siden computerspillenes tidlige dage har udviklerne arbejdet hen imod mere og mere fotorealisme. I slutningen af 1970’erne kunne det kun blive til to streger, der spillede ”tennis” med en firkantet bold. I 1980’erne blev tingene bedre på hjemmecomputerne, og i 1990’erne tog fotorealismen fart med nye 3D-spil som Wolfenstein 3D og Doom.
Der var dog stadig langt igen. Computerspil-historien skulle to årtier længere frem endnu, før grafikken nåede det magiske vendepunkt. Men nu er vi ved at være der. Mødet mellem tilstrækkelig kraftig hardware og software, der kan skabe grafikken er meget tæt på at opnå total fotorealisme.
Det er noget, der er blevet lovet ved spilkonferencer og konsol-lanceringer i årevis, men hver gang har det mest fotorealistiske været historie-elementer som cutscenes og cinematics, der som sidstnævntes navn antyder, har filmagtig karakter. Men det lignede stadig (ganske fremragende, men alligevel) computeranimeret film. Det lignede ikke virkeligheden.
Men prøv så at tage et kig på nedenstående demonstrationsvideo. Det er en præsentation af den kommende version af Unreal Engine, en af de spilmotorer, der driver flest spil på markedet – inklusive naturligvis ’Unreal’-serien, der dog har haft mindre prioritet i de senere år.
Som det kan ses på videoen, tager Unreal Engine 5 skridtet ind i næsten total fotorealisme, når den begynder at blive tilgængelig til næste år. Det betyder at vi fra 2021 vil kunne spille spil, der helt ligner video, hvis ellers hardwaren kan følge med – hvilket naturligvis er en betingelse.
Fylder 4K helt ud
Direktøren fra Epic Games, der står bag Unreal Engine, siger til webmediet Engadget, at femte generation af spilmotoren ”henter kilde-polygoner ind fra milliarder af slagsen og bruger dem til at konstruere en repræsentation på skærmen, der ikke kan skelnes fra virkeligheden”.
Det handler simpelthen om at Unreal Engine 5 kan levere fløjsbløde, fotorealistisk gameplay i 4K. Topchefen, der hedder Tim Sweeney, fortsætter: ”Vi er nået et til et punkt, hvor vi kan levere al den detaljegrad, det er muligt at stoppe ind på skærmen, indtil 8K- eller 16K-skærme bliver udbredt”.
Det store spørgsmål er naturligvis, om dine øjne kan se forskel, når det går vildt for sig i et spil. Og indtil nu er der stadig tale om at det er baggrundene, der imponerer mest. Det er stadig svært at lave realistiske ansigts-skildringer i computerspil.
Men med Unreal Engine 5 begynder det at ligne en situation, hvor vi kan vi nærmer os det, forskerne kalder for the ”uncanny valley”, hvor det bliver svært at se forskel på rigtige mennesker og computerskabte mennesker – i hvert fald så længe, det foregår på en skærm.
Det er måske ikke så underligt, at Hollywood har taget Unreal Engine til sig som et produktionsværktøj. Mange af baggrundene i ’The Mandalorian’ er skabt med spilmotoren. Med den femte generation af motoren kan denne praksis måske blive endnu mere udbredt.