Tre år i træk har fiberudbyderen Waoo præsteret, hvad få andre virksomheder herhjemme har præsteret, en år-for-år kundevækst på 14 %. Siden 2017 er selskabet gået fra ca. 260.000 bredbåndskunder til 386.500 ved udgangen af 2019, svarende til en samlet stigning på næsten 50 % over tre år.
Væksten i kundetallet afspejler sig også i årets resultatet, hvor Waoo kommer ud med et overskud på ca. 12 mio. kr. Det er en forbedring på 70 mio. kr. i forhold til året før, som endte med tab på knap 58 mio. kr., som fremgår det af regnskabet for 2019.
”Det er et særdeles godt resultat på et svært og meget konkurrencepræget marked. Det understreger endnu en gang, at kunderne foretrækker stærke og stabile bredbåndsforbindelser på fiber, og at Waoo ti år efter lanceringen i 2010 har udviklet sig til danskernes foretrukne leverandør,” siger adm. direktør Jørgen Stensgaard.
Han tilføjer, at fremgangen i kundetal er fortsat i 2020, og at Waoo i løbet af årets første kvartal har rundet 400.000 kunder.
På TV-markedet fik Waoo i 2019 netto knap 12.000 nye kunder. Det er en stigning på samme niveau som sidste år og er opnået på et ellers vigende marked.
”Antallet af husstande med betalings-TV har i de senere år været faldende, og jeg kan kun være stolt over det resultat, Waoos medarbejdere og partnere har præsteret, hvor vi øger vores markedsandel af TV-kunder. Der skal en ekstraordinær indsats til at skabe vækst på et marked, hvor stort set alle andre har tilbagegang,” siger Jørgen Stensgaard.
Resultatet for 2019 er påvirket af, at Waoo har foretaget ekstraordinære nedskrivninger på ca. 12 mio. kr. som følge af fusionen mellem Eniig og SE, og at flere energiselskaber i Waoos ejerkreds har valgt af åbne sine fibernet for konkurrerende bredbåndsudbydere. I 2018 foretog Waoo på samme baggrund nedskrivninger på 46 mio. kr. Selskabet forventer et resultat på mellem nul og fem mio. kr. i 2020.