Forside * Featured

Skepsis overfor ny streaming-tjeneste med indhold fra topnavne

-

Idag åbner Quibi, en ny videotjeneste med fokus på mobilt indhold og korte videoer.

Quibi er en sammentrækning af ”quick bites”. Det er samtidig en beskrivelse af konceptet bag en ny streamingtjeneste, der åbner i USA og Canada idag, og hvis tjenesten bliver en succes, forventes den at åbne i resten af verden inden længe.

Annonce:

Det er imidlertid slet ikke sikkert, at tjenesten bliver nogen succes. Der er blevet kastet rigtig mange millioner efter den, og der står store navne fra Hollywood og Silicon Valley bag. Den rammer lige ned i en Coronavirus-krise, hvor folk har behov for mere indhold. Og Quibi tager samtidig nogle chancer rent teknologisk. Men de første anmeldelser og reaktioner har mildest talt været blandede.

Quibis koncept er som nævnt ”quick bites”, som er episoder med en længde på maksimalt 10 minutter. Idéen er, at du skal kunne se bidder i situationer, hvor du lige har behov for noget hurtig underholdning, for eksempel i bussen, eller mens du står i kø i supermarkedet (eller måske mens du er på tønden?).

Den slags har vi normalt YouTube-videoer til, men pointen med Quibi er at videoerne er lavet i Hollywood-stilen med høj produktionskvalitet, modsat hvad man som oftest ser på YouTube. Og det er også Hollywood-navne, der står bag.

Store navne og masser af penge

Der er for eksempel Steven Spielberg, der har skrevet og produceret ’Spielberg’s After Dark’, og der er også indhold fra instruktøren Guillermo Del Toro på vej. Man kan finde skuespiller-stjernenavne som Liam Hemsworth, Christoph Waltz og Idris Elba i episoderne, mens skuespileren Zac Efron og modellen og tv-værten Chrissy Teigen har deres egne reality-shows på platformen.

Projektets hovedmand er også fra Hollywood. Det er Jeffrey Katzenberg, der i sin tid hos Disney stod bag produktionen af nogle af firmaets største hits, fra ’Beauty and the Beast’ til ’The Lion King’, inden han startede DreamWorks sammen med Steven Spielberg og David Geffen, hvor han har været ansvarlig for animerede hits-filmserier som ’Shrek’, ’Madagascar’, ’Kung Fu Panda’ og ’How To Train Your Dragon’.

Den daglige ledelse varetages af Meg Whitman, der tidligere har været topchef i HP og eBay og endda også var præsidentkandidat på et tidspunkt. Firmaets produktchef er også en veteran fra tech-industrien, Tom Conrad, der tidligere har været i lignende stillinger hos Pandora og Snapchat.

Det store spørgsmål er naturligvis, om det er nok at have gode navne i de rigtige positioner. Og også om det er nok at have masser af penge bag projektet. Det er lykkedes Katzenberg og co. at hente 1.75 mia. dollar i investorpenge hjem til projektet – næsten 12 milliarder kroner.

Skeptiske anmeldere

Hvis man spørger anmelderne, er det ikke nok. Engadgets anmelder peger for eksempel på, at der er en hel del problemer med konceptet i sig selv. Problemet er at indholdet kun kan ses på smartphoneskærmen, og at det gør det svært at se videoer sammen med andre. Det er simpelthen ukomfortabelt når to eller flere skal kigge med på en smartphoneskærm, og modsat YouTube kan du ikke bare dele linket til videoen.

Det sidste ville kræve at modtageren også er Quibi-abonnent, og her kommer prisen så ind i billedet. Et Quibi-abonnement koster fem dollar for et abonnement, hvor du bliver tvunget til at se 10- og 15-sekunders reklamer, og otte dollar, hvis du vil slippe. Altså henholdvis cirka 35 og 55 kroner før danske skatter og afgifter. Det er i en prisklasse, hvor andre streamingtjenester til den store skærm måske skal vælges fra til fordel for Quibi.

En anden udfordring er at Quibi kun har sit eget indhold, hvor stort set alle andre tjenester også præsenterer indhold, de ikke selv har lavet – måske lige med undtagelse af Disney+, men her er udbuddet til gengæld tilsvarende stort og populært.

Quibis primære tekniske innovation er, at videoerne understøtter, at du holder telefonen på langs og på tværs. I horisontal tilstand kan du i visse tilfælde se mere af baggrunden, eller en helt anden kameravinkel, end i vertikal tilstand. (Quibi blev i sidste måned sagsøgt af firmaet Eko, der demonstrerede en lignende teknologi for Katzenberg og andre Quibi-folk tidligt i processen.) Det giver mulighed for interaktivitet, men spørgsmålet er, om det er nok. Det kræver stadig godt indhold.

Snacks

Hos The Verge fremhæver anmelderen, at indholdet er nemt at glemme og er lavet til at være i den lette genre, netop på grund af tidsbegrænsningen. Det får indholdet til at virke mest som ”quick bites” du spiser mellem måltiderne. Men som det hedder i anmeldelsen: Det er de gode måltider, der er værd at huske, ikke de små snacks.

Hollywoods branchemedie, Variety, har også fundet skeptiske røster på sociale medier, der især brokker sig over, at du ikke kan se Quibi på skærmen i stuen via f.eks. AirPlay eller Cast, når alle bruger langt mere tid indendøre end tidligere. Ars Technica er lidt mere positive overfor den tekniske udførsel, men synes indholdet, der lige så godt kunne have været set på tv, er ret ligegyldigt.

Hvad tror du? Har Quibi en chance i et streamingmarked, der allerede er tætpakket? Bliver det nogensinde en tilstrækkelig succes til at komme til Danmark? Giv lyd i kommentarsporet.

https://youtu.be/Icv7FGqZCuA

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.