Manner! Jeg har glædet mig til denne dag, hvor at der netop er ankommet en palle med Technics-gear til test.
Komponent HIFI som da far var dreng
Hvis man var ung i halvfjerdserne, firserne eller halvfemserne og ville have et godt anlæg, bestod det af “rigtige” komponenter der typisk var 43 centimeter brede, og hvor alle dele var separate: Forstærker, båndoptager, radio (tuner), grafisk equalizer, pladespiller, CD afspiller o.s.v. Typisk var der på enhver knægts ildelugtende teenageværelse (lugt: et særligt mix af sure sokker, pibeudkrads, manglende udluftning, død hamster i et bur, o.s.v…. you get the picture… ) også et par halvstore, måske hjemmebyggede gulvhøjttalere. Selvom man købte de absolut billigste komponenter, så kostede et begynderanlæg nemt alle konfirmationspengene og et par årsværk med ugentlige avisruter.
“Selvom man købte de absolut billigste komponenter, så kostede et begynderanlæg nemt alle konfirmationspengene og et par årsværk med ugentlige avisruter”
Igennem de sidste dekader er HIFI for en hel generation gået hen og blevet “convenience-fi”, (i mangel af et bedre ord) – startende med nogle hvide hovedtelefoner og ipods, streaming og sonos anlæg. Det gjorde det heller ikke nemmere at kvinderne pludselig fik tilkæmpet sig magten, der startede med den “bløde mand” i firserne 😉 hvor musikudstyr ikke længere måtte kunne ses, berøres og næsten heller ikke høres ;-)….
… tilbage var der nu kun den hårde kerne af ægte musikelskende entusiaster, og HIFI var ikke længere cool på den gamle måde.
“musikudstyr måtte ikke længere kunne ses, berøres og næsten heller ikke høres ;-)”
HIFI var blevet mere en niche. Med nichen, skrumpede produkt programmerne langsomt ind hos de store producenter, udvalget blev mindre og en lang tilpasning fulgte, med bluetooth højttalere, streaming produkter o.s.v.
Kig f.eks på en tidligere HIFI mastodont som Sony, der på HIFI området i dag er en skygge af sig selv, med et meget begrænset produktprogram. Det er tilmed et firma der stod bag epokegørende produkter og musik formater igennem historien, og altid har været meget innovative.
Technics tilbage med et fuldt program!
Technics, der er ejes af Panasonic, lukkede produktionen af HIFI ned i 2010, og hermed også deres mest ikoniske produkt igennem tiden,- SL-1200 pladespilleren, der nærmest kan klassificeres som et musikinstrument i kraft af sin popularitet hos DJ`s gennem 50 år. Da vinyl fik comeback, besluttede Panasonic i 2015 at genoplive Technics mærket, og det skete med stor entusiasme og vision fra direktør Michiko Ogawa (der i øvrigt også er klassisk pianist) om at lave en serie seriøse HIFI komponenter, – og genoplive firmaets ikoniske pladespillere & brand, inkl nye takes på deres allerfineste igennem tiden. De har også introduceret mere livsstils prægede musikanlæg, hovedtelefoner m.v.
3 klasser af komponent HIFI produkter
Technics klassificerer deres HIFI komponenter i 3 kategorier:
“Premium Class”
“Grand Class” og
“Reference Class”
Den palle der er landet foran din anmelder,er et mix af Premium og Grand Class komponenter.
Komponenterne der indgår i test anlægget er:
- Integreret forstærker: SU-G700, kr. 18.999.- (Grand Class)
- SACD/CD/streaming player SL-G700, kr 21.995.- (Grand Class)
- Pladespiller: SL-1500C incl ortofon 2M Red pickup, Kr. 8.999.- (Premium Class)
- Pladespiller: SL-1200G, med ortofon 2M Black pickup, kr. 32.990
- Kompakt Højttalere: SB-C700, Kr 12.998.-/sæt (Premium Class)
- Gulv Højttalere: SB-G90, Kr. 29.990.-/sæt (Grand Class)
Design
De nye technics komponenter er fremsendt i sølv finish, men fås også i sort. Vægten af komponenterne giver et virkelig solidt feel, når man betjener udstyret og trykker på knapperne. De store VU metre på forstærkeren sender mig mentalt tilbage til drengeværelset, og den centralt placerede volumen knap er udstyret med motor til fjernbetjening.
Den integrerede forstærker SU-G700 er helt fri for “streaming halløj”, og er udstyret med diverse analoge og digitale indgange, herunder også et USB input og en RIAA MM pickup indgang (phono).
“Den integrerede forstærker SU-G700 er helt fri for “streaming halløj”, og er udstyret med diverse analoge og digitale indgange, herunder også et USB input og en RIAA MM pickup indgang (phono)”
SACD/netværksafspilleren SL-G700 er en skæg kombination af en ultra højkvalitets SACD/CD player med en chromecast streaming / USB stick player indbygget og en DAC. Den kan altså fungere som bindeled til andre komponenter hvis det ønskes. Den er ualmindelig “lækker-tung”, og er tilmed udstyret med CD skuffe i metal.
Technics var oprindeligt et højttaler brand!
Technics højttalere var vist aldrig en stor ting uden for japan, – og selvom de oprindeligt var et højttaler brand da det startede i 1965, var det først med deres pladespillere at de blev almindelig kendt uden for Japan.
Den kompakte SB-C700 benytter en koaxial enhed med helt flade enheder hvor diskanten er monteret i midten. I teorien skulle det sikre en perfekt “Point-source” og minimale timing problemer. Designet har en futuristisk karakter over sig, med den flade enhed og det buede kabinet. SB-G90 gulvhøjtalerne benytter ikke den samme enhed, men derimod en anden koaxial type sammen med to dedikerede basenheder og spikes flot monteret i bunden. Det er en virkelig elegant højttaler i mine øjne – i sin flotte sorte pianolak og enkle design på enhederne.
“Det er en virkelig elegant højttaler i mine øjne – i sin flotte sorte pianolak og enkle design på enhederne”
Alt i alt, står der her et komplet, moderne komponent anlæg der kan tilsluttes til alt, og tilbyder afspilning af musik via chromecast, SACD, CD og vinyl.
Opsætning & daglig brug
Det er en ren fornøjelse at opsætte en god, “gammeldaws” forstærker som SU-G700. Tilslut kilde, højttalere og strøm så er vi klar. Det ærgrer mig lidt, at man ikke kan navngive forstærkerens inputs eller slå de inputs fra som man ikke har brug for. Når man vrider på kilde vælger knappen føles det som om der er en lille forsinkelse, og det irriterer mig at man således skal “bladre” igennem inputs man ikke bruger, der tilmed “hænger” lidt mens man kører igennem dem…
“Når man vrider på kilde vælger knappen føles det som om der er en lille forsinkelse”
Både forstærker og CD/net afspilleren bruger den samme plastik remote, der kan styre begge komponenter. Knapperne har en god størrelse og den virker rigtig godt, med et bredt virkeområde.
SL-G700 SACD/CD og netværksstreamer
CD afspilleren SL-G700 er lige så nem som forstærkeren når det gælder selve SA/CD afspiller delen….. mens at netværksdelen kræver noget arbejde. Her har technics valgt at gå google home vejen, – hvilket vil sige at man skal have gang i google home for den mest basale opsætning. Lad mig sige med det samme: Jeg er slet ikke fan! Entertainment produkter skal i min verden fungere som en appliance for brugeren. Mulighederne med google home er fantastiske, men det skal være et TILVALG, og ikke obligatorisk.
“Mulighederne med google home er fantastiske, men det skal være et TILVALG, og ikke obligatorisk.”
Netværks opsætning skal være en enkel process, det burde ikke være rocket science. For apple brugere vil man nok begræde mangel på airplay, og kompleksiteten i at bruge flere apps. Technics egen “audio center” app er også noget rod at navigere. Den virker som en hovsa løsning, og den slags straffes hårdt af brugere der er vant til bedre.
Når man har kæmpet sig igennem den irriterende opsætning, kører streaming delen fint nok. I det daglige generes jeg dog over den begrænsede support. Der er INGEN audiofile der har lyst til at benytte bluetooth, når der findes meget bedre muligheder over rigtig netværk. Direkte support af high-res tjenester som Tidal, Qobuz, for den sags skyld ville være klart at foretrække for den audiofile.
Ærgerligt er det også, at en afspiller i den kvalitet som SL-G700 repræsenterer, ikke er et ROON endpoint. Afspilleren er noget nær den “Perfekte storm” fleksibilitets og kvalitetsmæssigt, med sin indbyggede højkvalitets DAC, hovedtelefonforstærker, samt alt i balancerede og ubalancerede tilslutninger i øvrigt.
“Afspilleren er noget nær den “Perfekte storm” fleksibilitets og kvalitetsmæssigt”
Kan blive svær at elske!
I min optik, havde det faktisk været bedre, hvis technics havde udeladt netværksafspilleren helt, og brugt pengene på hovedtelefonudgangen. Jeg gør ganske enkelt det, at jeg tilslutter en Blusound Node2 til forstærkerens coax digital input, og så er der åbnet for hele streaming verdenen via BluOS incl ROON.
Alene det, at afspilleren er udstyret med en “Pure CD mode”, hvor netværksafspilleren slukkes og hele apparatet re-booter burde ikke være nødvendigt. Mentaliteten føles ekstremt “ingeniør japansk”. Det hele kommer til at føles tungt og irriterende, hvilket understreges af, at afspilleren er langsom, har en kompliceret menu, ikke kan åbne skuffen før maskinen er fuldt bootet, har fnidrede knapper, USB sticks bliver ikke genkendt, m.m. At spille en CD skal være en oplevelse og en nydelse. Der fejler SL-G700, der i klassisk japansk stil ser den perfekt ud på papiret, men bliver svær at elske.
“Der fejler SL-G700, der i klassisk japansk stil ser den perfekt ud på papiret, men bliver svær at elske”
SL-1500C Pladespiller
Det er en hel lettelse at sætte SL-1500C pladespilleren op, efter at have rodet med internet konti, google og diverse apps. Den ligefremme ærlighed ved en pladespiller er måske også en af årsagerne til at vinyl har fået en renæssance, på trods af formatets åbenlyse begrænsninger. I en digital verden, er det ganske enkelt noget vi mangler.
“Den ligefremme ærlighed ved en pladespiller er måske også en af årsagerne til at vinyl har fået en renæssance?”
Premium pladespiller med Justeringsmuligheder
SL-1500C er technics bud på en økonomisk overkommelig premium pladespiller, der benytter alle deres grundlæggende teknologier som f.eks direct drive ved hjælp af en “magnet motor”. På den måde er der kun fysisk forbindelse fra pladetallerken til selve center lejet og altså absolut ingen problemer med ting som bælteslid, unøjagtigheder og motor vibrationer der kan komme af remtræk. Designet trækker på den berømte SL-1200 og har ikke alle de unødvendige “professionelle” features som i SL-1200G. Resultatet synes jeg er en flot og clean pladespiller, men jeg er måske også farvet af at have set på og brugt technics pladespillere siden konfirmationsalderen.
Fødderne kan justeres for at få pladespilleren perfekt i vatter, tonearmen kan justeres i højden for tilpasning til enhver pickup montering, og der er trinløs antiskating. SL-1500C har også en “autolift” funktion der kan slås til, der løfter pickuppen ved plade udløb.
“Resultatet synes jeg er en flot og clean pladespiller”
SL-1500C har Indbygget RIAA forstærker.
Pladespilleren har to outputs, hvoraf de ene er via den indbyggede RIAA forstærker. Den kan således nemt tilsluttes direkte til en linjeindgang. Det er dog ikke tilfældet med SU-G700, som jeg opdager har en fremragende RIAA indbygget.
Med pladespilleren medfølger ortofons fortrinlige indstignings MM pickup 2M Red. Den er allerede monteret i pickup huset, og skrues direkte i tonearmens SME standard fatning, der tillader hurtigt skift af pickupper monteret i headshell.
For mere om 1500C pladespilleren, så se vores nørde video artikel “Technics 1500C vs 1200G” hvor jeg sammenligner 1500C med den 3,5 gange så dyre 1200G, laver opsætning, tracking test og lyttetest i en “dirty” video, hvor du kan se hvad man får for pengene sat i kontrast til et meget dyrere “familiemedlem”.
Lyttetest
Jeg har stillet det samlede technics system op på et møbel i stuen, hvor en varm fornemmelse i kroppen breder sig ved at se et “rigtigt” stereoanlæg igen. I første omgang tilslutter jeg kompakthøjttalerne SB-C700 der står fint på møblet sammen med anlægget.
Der lyttes fra SACD der er tilsluttet forstærkerens line inputs (man kan ikke høre SACD via de digitale indgange, p.g.a pladebranchens copyright pjat). Hertil er CD afspilleren og en Bluesound NODE2i som ROON endpoint tilsluttet digitalt, da jeg blev træt af at kæmpe med CD afspillerens netværksdel. Slutteligt, er SL-1500C pladespilleren tilsluttet line 2 indgangen og Phono inputtet med hhv sin line og pickup output, så jeg kan vurdere om SU-G700 forstærkerens phono trin lyder bedre end den efter sigende ret gode RIAA der er indbygget i SL-1500C.
Forinden har jeg motioneret C700 og G90 højttalerne en god uges tid, for at være sikker på at de er spillet lidt til, inden der lyttes kritisk til dem.
SB-C700 indtryk
Førstehåndsindtrykket af C700 er noget forvirrende. Jeg oplever et lidt diffust stereo perspektiv, og stiller derfor i stedet C700 højttalerne op på et par Bowers & Wilkins gulvstandere godt ude i rummet, i håbet om at det er på grund af placeringen på møblet, og her falder stereo perspektivet også på plads. Det er ikke specielt dybt, og det der imponerer mig umiddelbart mest er vokal gengivelsen, der er tør og transparent. “Transparent” er et godt ord til at beskrive C700 højtaleren, der dog ikke formår rigtig at begejstre mig. Jeg kontrollytter med et sæt B&W 705 S2, og her står det pludselig klart at C700 nok ikke yder forstærkeren retfærdighed! WOW! Jeg har ikke hørt 705`erne spille så godt med nogle af de andre forstærkere jeg hidtil har spændt foran dem…..
SB-C700 er i dette rum, denne stue uinspirerende for mig at lytte til. Der mangler ganske enkelt engagement med de tracks jeg spiller. Jeg beslutter mig derfor at prøve dem i et andet, mindre rum, på standere spændt efter en Lyngdorf TDAI-1120, hvor jeg kører en fuld roomperfect rumkorrektion kalibrering. Herefter lytter jeg igen med samme materiale. Resultatet er, at jeg faktisk foretrækker at lytte til dem uden rumkorrektionen slået til. Det er som om at rumkorrektionen forsøger at tage C700 hen et sted hvor den ikke helt kan være med, især i bassen. Lyden bliver noget ulden og livløs. De bedste oplevelser får jeg med klassisk musik, koncert piano. Jeg lytter f.eks til Billy Joels værk “Star-crossed suite for piano” fremført af Richard Joo, her virker C700 mere på hjemmebane og formår fint at engagere mig lystigt.
Grand Class går solo sammensætning
Tilbage i stuen, beslutter jeg mig for at lade resten af lyttesessionen foregå udelukkende på Grand Class komponenter, nu med G90 gulvhøjttalerne og en SL-1200G pladespiller med Ortofon 2M black pickup.
Lille effekt, stor virkning!
Umiddelbart kan SU-G700 forstærkeren på papiret virke lidt svag i det med sine 75 watt i 8 ohm (140 watt i 4 ohm) , men den har et fremragende tag på de store G90 højttalere, og driver dem til fine niveauer uden nogen form for forvrængning.
“forstærkeren har et fremragende tag på de store G90 højttalere, og driver dem til fine niveauer uden nogen form for forvrængning.”
Technics Grand Class SB-G90 gulvhøjttalere
SB-G90 Højttaleren er et tre-vejs system, med bas enheder der spiller op til 450 hz, hvor koaxial mellemtonen tager over op til 3200 khz. Det virker som om at Technics SU-G700 forstærkeren ganske enkelt har et “overgear” effektmæssigt, for den spiller virkelig u-anstrengt og dynamisk med G90`erne.
Vinder ved længere bekendtskab.
Ved første lyt i den første opstilling savnede jeg noget rumfornemmelse og perspektiv. De virkede meget stramme og tørre, med en tendens til at alting virker lidt for “fremme i pappet”, lidt som en professionel studie monitor. Jeg prøver derfor at flytte dem lidt længere fra hinanden og vinkler G90 med toe in til lytte positionen og PUF!… et dybt perspektiv udfolder sig.
Nøgtern integritet der bare ikke vil være for alle
Efter mange dages lytning på G90, står det klart at de er et højttalersystem der vinder i længden. Den neutrale, detaljerede og sobre lyd imponerer ikke med groteske mængder bas, eller “større end livet” punch i stortrommen. Til gengæld vokser og vokser den på dig og er i stand til at formidle intimitet og sandhed. Et eksempel, på Anne Linnets “tusind stykker” opdager jeg helt nye lag i baggrundsvokalerne og hører også at der er 50 hz brum på mixerpulten.
“Den neutrale, detaljerede og sobre lyd prøver ikke at imponere med groteske mængder bas”
Når jeg lytter til akustisk musik, klassisk musik, jazz og generelt gode indspilninger, er G90 en udsøgt fornøjelse. Jeg har et par Dali Rubicon 6C stående ved siden af, og de lyder som rene “party-girls” i forhold til G90s pæne og ordnede forhold, der når man stikker dem nærmest et hvilket som helst track fra “Tidal Rising”playlisten, bliver til kyske nonner, der virker voldsomt snerpede, hvor Rubicon`erne bare vil til fest iført push-up BH, lårkort og fem kilo makeup.
“stikker man dem et hvilket som helst track fra “Tidal Rising”playlisten, så bliver de til kyske, snerpede nonner”
Der er ingen tvivl om at japanerne har sat sig for at lave HIFI der skal måle og lyde korrekt, ledet af en direktør der er koncert pianist, og godt ved hvordan et koncert piano skal lyde og selv leder deres lyttesessions. Med andre ord, så virker det som om, at technics design filosofi har sit udspring her, og at der ikke er hørt “old town road” , og “HUMBLE skrillex remix” på det her system nogensinde i udviklingsfasen 😁…
En digital forstærker med tricks i ærmet!
Forstærkeren har andre et tricks i ærmet som gav overraskende gode resultater med B&W 705 S2 højttalerne, nemlig en ny technics opfindelse kaldet LAPC (Load Adaptive Phase Calibration). Kort fortalt er LAPC en højttalerimpedans adaptiv optimeringsalgoritme, der korrigerer den ideelle impulsrespons med DSP, ved at måle forstærkerens frekvens mæssige amplitude- og fasekarakteristik MED de valgte højttalerne tilsluttet. Det er mildest talt genialt fundet på og mig bekendt ikke set før. Kalibreringen foretages enkelt med tryk på en knap og tager ca. 3 minutter. (Jeg har hørt folk omtale funktionen som rumkorrektion, hvilket er forkert.)
Efter LAPC kalibrering sker der, – afhængig af højttalerne – ting og sager. Forskellen er hørbar i form af et dybere perspektiv, og mere rytme og “timing”på G90, – men ikke i nærheden af at være så intens som jeg oplever det med B&W 705 S2. Her var det som om, at der blev spændt en dobbelt så dyr forstærker foran med LAPC slået til.
Den mest analogt lydende digitale forstærker jeg har hørt!
Den positive oplevelse af SU-G700 forstærkeren vokser for hver time jeg har lyttet til dette system. Den spiller med stort engagement og glæde, der ender lige nede i foden.
Den lyder smooth, kraftfuld og… ja, temmelig analogt! Mit indtryk er at den lyder væsentlig dyrere end den er, og må være resultatet af en masse “tænken ud af boksen” hos Technics. Mine forventninger til denne forstærker var en typisk ”japansk med alt for mange forkortelser og kold kedelig lyd” forstærker, – men jeg er meget overrasket over evnerne. I tillæg hertil, viser den sig også at have en fremragende phono indgang, der leverer veloplagt, varm, dynamisk lyd med SL-1200G pladespilleren og en mildest talt sublim hovedtelefon udgang som jeg tester med et sæt Sennheiser HD800, der normalt er spændt efter en dedikeret hovedtelefon forstærker. Lyden fra forstærkerens hovedtelefon udgang er kraftfuld, super detaljeret og “silke-smooth”. Mærkeligt at technics ikke har opnået det samme i SACD/netværksafspilleren?
Imponerende SU-G700 forstærker & placebo tjek
Lige så kikset SACD afspilleren er, lige så imponerende er SU-G700 der lydmæssigt lyder som noget der burde koste det dobbelte. Det er uforståeligt, da der er tale om en digital forstærker med diverse fancy kredsløb med korte betegnelser. Hvornår har sådan noget lydt så godt? For at dobbelttjekke for placebo eller overdreven pludselig forelskelse (der jo som bekendt kan gøre blind) tilslutter jeg G90 højttalerne til en NAD M10 master series forstærker, der koster lidt mere end SU-G700 og har, – på papiret et kraftigere effekttrin.
Resultatet er slående. I forhold til SU-G700 er glansen og spilleglæden pist væk. Lydbilledet klasker sammen, mikro dynamiske detaljer væk, og stereo perspektivets dybde er forsvundet.
Jeg finder en målemikrofon frem, og kører en komplet dirac rumkorrektion kalibrering der er en af NAD M10`s features. Jeg benytter en professionel målemikrofon og en fuld dirac licens for det bedste resultat. Resultatet ændrer dog ikke på den mere livløse klang og manglende vippende fod forenden af mit ben. Jeg skifter frem og tilbage flere gange og det står fuldstændigt klart at SU-G700 er en ganske særlig forstærker.
Jeg prøver også SU-G700 som ren pre-amp tilsluttet et sæt aktive Dali Rubicon 6C, hvilket løftede lyden en klasse op. Jeg kan derfor konkludere, at SU-G700 er den komponent der har imponeret mest sammen med SL-1200G pladespilleren der nærmest er et kunstværk af præcisions mekanik og lækkerhed.
SL-1500C RIAA vs. SU-G700 RIAA
På SL-1500C pladespilleren har jeg smidt Steely Dan albummet “AJA” fra 1976 på. Den spiller med entusiasme og ro i lydbilledet. Bassen er ret fast, veldefineret og overbevisende, mellemtonen fast og tør, mens bækkenerne på “home at last” og ride-bækkener på “i got the news” savner noget bid og naturlighed, – noget jeg mest af alt tilskriver entry pickuppen ortofon 2M Red, der savner noget finesse i toppen. Jeg sammenligner lyden fra pladespillerens indbyggede RIAA og den der sidder i SU-G700. Når jeg lytter via hovedtelefoner er det tydeligt, at forstærkerens indbyggede phono trin lyder væsentligt bedre. Klangen er åben og mere veldefineret via forstærkeren og falder mere sammen med en mindre delikat top når der lyttes via linje udgangen.
“Når jeg lytter via hovedtelefoner er det tydeligt, at forstærkerens indbyggede phono trin lyder væsentligt bedre”
Konklusion:
Technics har med Grand Class komponenterne skabt en fremragende re-entry ind på den lidt tungere hifi scene med en stil der er helt deres egen. Befriende nok, prøver Technics her ikke at please alle, men har sat deres sigte på opnåelse af teknisk præcision og sonisk sandhed.
“Befriende nok, prøver Technics her ikke at please alle, men har sat deres sigte på opnåelse af teknisk præcision og sonisk sandhed.”
Pladespillerne SL-1200G og SL-1500C imponerer med deres bundsolide opbygning og kompetente performance, mens SL-G700 SACD/netværks afspilleren ser perfekt ud på papiret, men er irriterende med sin langsomme betjening og mange dybtliggende funktioner.
“Helt anderledes forholder det sig med den integrerede forstærker SU-G700, der imponerede på alle områder som forstærker, phono stage, pre-amp og hovedtelefon forstærker med en silky smooth, dynamisk nærmest analogt lydende performance, der virker klasser over dens prisniveau”
Technics SB-C700 kom desværre aldrig til at begejstre, og blev sat grundigt til vægs af de lidt dyrere B&W 705 S2 i direkte sammenligning. SB-G90 gulvhøjttalerne var en ganske anden sag, med store kvaliteter, der dog er så neutrale og nøgtern, at de er nådesløse i at afsløre alt det du helst ikke vil vide. Der bruges ikke make-up, og det er derfor en højttaler for dig der vil tættere på sandheden, fordi din musik kan tåle at få løftet underkjolen og blive underkastet et nærmere eftersyn lyd kvalitetsmæssigt.
“SB-C700 blev sat grundigt til vægs af de lidt dyrere B&W 705 S2 i direkte sammenligning”
Er du til klassisk, Jazz og velproduceret musik, er Grand Class den helt rigtige billet at tjekke ud, og husk: Det skønne ved komponent HIFI er at man kan KOMBINERE sig frem til lige det man kan lide, – også mærkerne imellem! Så vær aldrig bange for at prøve dig frem til den rette kombi for dig.
Karakteren givet er et gennemsnit af alle grand class produkterne samlet.
Individuelle Stjernholm Review scores:
SL-G700 CD/netværksafspiller, Score 5,86
SU-G700 integreret forstærker, Score 8,71
SB-C700 Kompakt højttalere, Score 5,17
SB-G90 gulvhøjttalere, Score 7,17
SL-1500C pladespiller med 2M red, Score 7,88
SL-1200G pladespiller med 2M black, Score 8,25
Se mere info og data på Technics website
Se vores nørde video sammenligning af SL-1500C og SL-1200G pladespillerne
Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, hvor han b.la har arbejdet som DJ, musik producer, studieteknikker, tv & film audio designer og mixer, teknisk chef, dolby broadcast konsulent, underviser, pro audio/video konsulent, system designer, Pro AV konsulent, salg/marketing dude m.m. Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche.
På recordere.dk anmelder han især premium HiFi og surround. Hans grundfilosofi er, at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt. Mortens lyd-eventyr kan følges på instagram profilen stjernholmreviews |
Denne artikel er en del af serien: Højttaler tests
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage? (Denne artikel)
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- MAGIEN ER DER STADIG: Technics Reference Class R1 stor-test
- TEST: JBL HDI-3800 gulvhøjttaler
- TEST:Be for Beryllium! Revel M126Be bookshelf højttalere
- TEST: FYNE F-1.5 bookshelf højttaler
- TEST: Paradigm Persona B – En Rolls Royce til musikoplevelsen
- TEST: Klipsch Cornwall IV – En lektion i musikglæde fra fortiden
Denne artikel er en del af serien: premium HIFI
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
- TEST: Pladespillere – sammenligning og opsætning af Technics SL-1500C og SL-1200G
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage? (Denne artikel)
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Trådløs HIFI! Vi tester DALI Sound Hub med DALI Rubicon 6C
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 4 – Digitale Troldmænd