HIFI Review: Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
Produkt: Lyngdorf TDAI-1120
Pris: 14.990.-
I butikkerne: efterår 2020
Forhandles af: HIFI Klubben
Musik elskere kan starte her…
Lyngdorf TDAI-1120 sigter på at bringe de samme filosofier, principper og ikke mindst firmaets næsten ‘sagnomspundne’ rumkorrektions system “roomperfect” fra Lyngdorfs Steinway-lyngdorf super high-end produkter i 200.000 kroners klassen ned til en pris, hvor mange flere musik elskere vil kunne være med.
Det billigste Lyngdorf-anlæg nogensinde!
Anlægget vil være det billigste Lyngdorf system nogensinde, henvender sig til musik elskeren anno 2020, der ønsker et kompakt højkvalitets streaming anlæg, der også kan tilsluttes husets TV via HDMI, samt traditionelle musik-kilder via analoge og digitale indgange.
TDAI-1120 kan umiddelbart det hele, også hvis du ligger inde med en pladespiller, en gammel båndoptager, spolebånds maskine, MiniDisc eller DAT.
Hvem er Lyngdorf?
Lyngdorf er 100% dansk og består af to forskellige brands der markedsføres internationalt hver for sig, nemlig Lyngdorf og Steinway-Lyngdorf der er husets eksotiske brand, i partnerskab med selveste Steinway, producent af nogle af verdens bedste klaverer. Lyngdorf tog tidligt en beslutning om at satse på digital teknologi, og har selv udviklet det patenterede rum-korrektionssystem roomperfect.
I kassen:
Kassen indeholder selve anlægget, et power kabel, et mikrofonstativ, en professionel målemikrofon, professionelt XLR kabel og en manual. Der medfølger ikke en traditionel fjernbetjening, men denne skulle kunne fås som ekstra tilbehør, hvis man insisterer på at have sådan en.
Teknik, power, streaming kompatibilitet.
Forstærkeren leverer – relativt til størrelsen – næsten ufattelige 2 x 120W RMS i 4 ohm (2 x 60 watt i 8 ohm) og driver således med klasse-D teknik alle højttaler-belastninger og tilmed med en så høj effektivitet, at Lyngdorf end ikke har lavet huller i kabinettet til at komme af med varmen!
Der er også DSP muskler nok ombord til at køre roomperfect rumkorrektion og ny software gør TDAI-1120 kompatibel med stort set alle udbredte former for streaming og kan “snakke med” både Spotify, Airplay 2, ROON, Chromecast, spille musik fra dit netværk og vTuner netradio.
TDAI-1120 tager ganske enkelt det bedste af tidens teknik og kombinerer det i et forbløffende kompakt og enkelt produkt.
Skat, hvem har skrumpet high-end musikanlægget?
Det første der springer i øjnene er naturligvis størrelsen! Anlægget måler ikke andet end 30 cm i bredden, 10 cm i højden og er kun 26 cm dyb. Den ekstremt kompakte størrelse gør det muligt at få plads til TDAI-1120 overalt, og da man jo ikke skal bekymre sig om varmeudvikling, kan det også være på en lille hylde i en reol.
Design og daglig betjening
Designet er direkte inspireret af Lyngdorfs øvrige produkter, stilrent, enkelt og godt skruet sammen.
Man er ikke blevet fristet til at lave “fedtet” touch betjening, men har derimod to fysiske drejeknapper til hhv. valg af kilde/mute og volumen.
Anlægget kan derfor også anvendes af synshandicappede uden problemer, i mørke o.s.v, da man aldrig skal rode med virtuelle knapper.
Jeg kan godt lide designet og synes det udstråler intelligent minimalisme. Min bedre halvdel giver også thumbs-up til designet, og udviser lidt ejerfornemmelser over prototypen vi tester.
Lyn-start
Jeg bemærker at anlægget er utrolig hurtigt til at tænde og spille. Fra standby og til du hører f.eks Spotify går der UNDER 3 sekunder før der er lyd i højttalerne!
Betjening med Lyngdorf App.
TDAI-1120 kan også betjenes via den fine Lyngdorf App og via en hvilken som helst web-browser (der ligeledes benyttes til nem opsætning).
Den intuitive betjening er en fornøjelse at have med at gøre i det daglige og app`en giver lynhurtig adgang til volumen, valg af kilde, roomperfect fokus positioner og voicings fra samme vindue (mere om disse senere).
Setup
Efter at have studeret manualen ganske kort, finder man ud af at så snart der er strøm på, kan forstærkeren sættes op på dit WIFI-netværk, blot ved at trykke og holde på “kilde-vælger” knappen og derefter godkende forstærkeren på din telefon til at blive sat op på dit wifi netværk. BUM!
Så er der hul igennem uden indtastning af passwords, netværk og lignende. Den får det hele fra telefonen, og teknikken er den samme som med f.eks Airplay 2 udstyr, så det er super-nemt at “få hul igennem”.
Straks herefter kan man via en veldesignet og logisk webside opsætte alle funktioner i anlægget og tilpasse det lige som man ønsker det.
Ekstraordinær fleksibilitet
Input kilder kan tilpasses på forskellig vis med din egen navngivning, volumen tilpasning og dine egne voicings presets (raffineret tone-kontrol). Der kan også sættes et separat input-delay hvis der er brug for det.
Kilder du ikke har brug for kan slås fra, så man hverken skal scrolle igennem dem eller tage stilling til dem i app og på fronten af anlægget. Smart!
Hvert input kan have egen personlighed
Der er en helt utrolig styrke i at kunne lave separate “voicings” pr. input på TDAI-1120. Voicings er en sophistikeret tone-kontrol eller EQ (som vi professionelle kalder det) med separate og regulerbare filtre.
Lyder pladespilleren lidt flad i den øvre bas? Så løft de problematiske område lidt med en voicing. Eller hvad med dine radiostationer der kan lyde meget forskelligt, her er det muligt at lave en unik tone kontrol profil for hver af dine radio presets, der automatisk tilsættes når du vælger det pågældende input!
Ejerglæde i det lange løb er indbygget
“Det er simpelthen så smart og raffineret, og slet ikke noget jeg har set før i denne prisklasse”.
Hertil kan du også justere gain, således at alle inputs og radiostationer matcher hinanden volumenmæssigt.
Det siger meget om Lyngdorfs tilgang til tingene, og er noget jeg tror der vil give ejerglæde og tilpasningsmuligheder til enhver situation.
Output setup – der spiller med næsten alle typer højttaler konfigurationer
Efter at have sat inputs op, bevæger vi os videre til output sektionen, hvor man igen bekræftes i at TDAI-1120 er noget særligt.
Systemet kan nemlig konfigureres og tilpasses forskellige typer højttaler løsninger. En smart måde at få stor lyd uden store højttalere er at benytte små højttalere der får hjælp fra en eller flere subwoofere.
De dybe og energifyldte frekvenser spilles således af subwoofer(ne) og resten af satellithøjttalere. TDAI-1120 har indbygget forstærker til passive højttalere og to line udgange der kan bruges til forskellige ting.
Opsætning med Lyngdorf MH2/BW2 højttaler system
Lyngdorf laver selv højttaler-systemer i forskellige størrelser, og jeg prøver her at sætte TDAI-1120 op med et sæt BW2 subwoofere og MH2 sattelit højttalere. De små MH-2 satelitter drives af TDAI-1120s egen forstærker, og de to BW-2 subwoofere har egne forstærkere og skal derfor blot have et line signal.
Lyngdorf har sørget for presets til deres egne små højttaler systemer, men man kan også selv indstille crossover-frekvenser mv. helt som man ønsker det.
Der er sågar en limiter-funktion til at sikre mod overbelastning hvis der spilles rigtig højt. (Denne er slået permanent til når der benyttes en Lyngdorf højttaler-combo, men kan tilvælges/fravælges ved “custom” setup)
Højttaler placering og subwoofer setup
Sidst men ikke mindst er der en afstandsangivelse fra lyttepositionen til højttalerne, der bruges til at korrigere timingen, som er en af de allervigtigste elementer i at få lyden fra subwoofer og satellithøjttalerne “smeltet sammen” til et, samt også har betydning hvis placeringen af højttalerne eller lytteposition ikke er perfekt symmetrisk.
I langt de fleste tilfælde, behøver man ikke at være specialist for at lave denne opsætning korrekt. Det er kun hvis man har en særlig kombination af satellit og subwoofer af “anden herkomst end Lyngdorf” at man kan få brug for at få lidt ekstra vejledning eller hjælp til indstillingerne.
Hvorfor to subwoofere, egentlig?
Lyngdorf bruger et smart koncept der kaldes “boundary subwoofers”.
Ved at benytte to subwoofere er det nemmere at sikre at bas niveauet er ens i hele rummet. Ved at placere subwooferne i hjørnerne af rummet kan man yderligere opnå et væsentlig højere output, og behøver derfor ikke nødvendigvis at bruge nogle kæmpe subwoofere.
Det svære består i at få to subwoofere til at spille rigtigt sammen timings (fase) mæssigt. Det er her jeg oplever at roomperfect gør et fantastisk godt job med at få timing og overgang fra sub til satellit til at spille perfekt sammen.
Samme teknik benyttes i de kostbare Steinway-Lyngdorf systemer.
Guidet roomperfect setup
Roomperfect sættes op via en avanceret automatiseret måle-process hvor der opnås “room knowledge” og herefter kan udmåles “focus positioner” der er dine optimerede lyttepositioner hvor du ønsker perfekt lyd.
Udmålingen klares nemt ved at følge manualen og bruge den medfølgende professionelle målemikrofon der tilsluttes med et ligeledes professionelt XLR kabel.
Det professionelle udstyr viser at Lyngdorf tager rumkorrektion temmelig seriøst, det er ikke noget jeg ville forvente på et anlæg i denne prisklasse. Efter guiden er tilendebragt efter ca 15 minutter, kan man yderligere tilføje flere “fokus positioner” hvis det ønskes.
Der udsendes forskellige komplekse lydsignaler, der gentages i de forskellige tilfældige mikrofon positioner du bliver guidet igennem.
Fokus positioner – perfekt lyd i din favorit stol
“især bassen tages tydeligt under kærlig behandling af roomperfect systemet”
Når målingerne af rummet er gennemført, udregner roomperfect filtre og delays der korrigerer lyden således at der kompenseres for selve lytterummet og højttalernes placering.
Det betyder at det er muligt at opnå ganske overbevisende resultater, også selvom højttalerne måske ikke kan placeres helt optimalt i forhold til lyttepositionen, og at der – afhængigt af hvor godt dit rum er til at starte med – bliver korrigeret for dårlig bas og frekvensgang på imponerende vis.
Det er genialt, og jeg laver straks en fars og mors stol-indstilling.
Forskellen er forbløffende. Balancen falder helt på plads i fokus positionerne når man vælger den udmålte position i den pågældende stol og især bassen tages tydeligt under kærlig behandling af roomperfect systemet, der i mit kontor ellers altid er problematisk. Enten er der for meget bulderbas eller et bas-tomrum. Med roomperfect slået til i fokus positionen lyder det bare rigtigt.
Heldigvis er der også en “global” indstilling, hvor at roomperfect bruger en mellemting der giver bedst mulig lyd i hele rummet hvis vi begge skal lytte optimalt.
Man kan altid tilføje flere fokus positioner og skal kun gøre roomperfect kalibreringen om hvis man flytter på højttalerne eller laver ændringer i lytterummet.
Øvrige funktioner
De øvrige indstillinger behøver man ikke at ændre i, med mindre man har specifikt brug for det:
Man kan f.eks indstille standard volumen, max volumen, slå “ICC” til/fra (et system til at sikre lidt headroom på overkomprimeret moderne musik), slå et subsonisk filter til/fra (sjældent set! subsonisk filter bruges hvis man har en pladespiller der har det med at generere ekstreme, lave frekvenser under det hørbare område der bare ødelægger lyden), indstille hvordan anlægget skal opføre sig når man starter en streaming app og meget mere.
“det er ikke noget jeg ville forvente på et anlæg i denne prisklasse”
Efter roomperfect kalibrering er jeg nu rigtig spændt på bare at høre musik leveret af TDAI-1120!
Lyttetest – Overraskende kraftfuld samlet oplevelse
Jeg har installeret TDAI-1120 og højttalersystemet BW2/MH2 i et kontor på 18m2. MH2 satellitterne er placeret på væggen, subwooferne under højttalerne på gulvet. Jeg åbner min favorit musik player, ROON – (læs vores test her).
TDAI-1120 er “ROON ready” hvilket betyder at den kan snakke med, – og udnytte den fuldendte digitale levering af højopløst audio fra ROON.
Som det kan ses i signalkæde grafikken fra ROON til højre, rapporterer TDAI-1120 alt hvad der foregår inde i processoren tilbage.
Jeg starter med et par HIFI-klassikere som jeg kender ud og ind, og skruer straks op til det jeg kalder “et realistisk lytteniveau” hvor jeg kan være et med musikken og hvor de dynamiske egenskaber kan udfordres.
Neutral balance
Musikken fremstår neutral og stram med en forbløffende veldefineret krop og velkontrolleret bund. Der er ikke over eller undervægt af hverken top eller bund.
Det er tydeligt hvad roomperfect systemet gør når man skifter fokus position. Lyden bliver naturlig, stereo perspektivet er i korrekt balance, – også selvom man sidder “skævt for”.
Jeg kan ikke høre negative effekter af roomperfect korrektionen og lyden virker derfor afslappet og bare “rigtig”. Med den præcise bas kan jeg slet ikke høre at dette er et system med separate subwoofere.
Lyden er homogen og sammenhængende. Stemmer lyder realistisk og naturligt. Jeg prøver at slå roomperfect fra, og straks sidder man tilbage med en hård, klodset klang der slet ikke hænger sammen i direkte sammenligning!
Imponerende med alle typer musik
Jeg imponeres over dette lille systems musikalske kvaliteter, – især til prisen!
Efterhånden som jeg arbejder mig igennem diverse genre af musik, – fra Dire Straits, over vokalværker som Kyrie/Cantus, Janet Jackson, Josè Carreas, Safri Duo, Pete Rock & CL Smooth, Fleetwood Mac, Buddy Guy, Eric Clapton, Leo Gandelman, Frank Sinatra, Billy Joel, Metallica, Tom Waits, Nina Simone, 50 Cent, Bruce Springsteen, Chris Kones, Carl Jackson, Østkyst Hustlers, Trouble Funk, Incognito, Jimi Hendrix, Brand New Heavies, Donald Fagen, blot for at nævne nogle stykker, – står det klart for mig, at jo mere jeg spiller, jo mere begejstres jeg over niveauet af musikalsk formidling og lydkvalitet fra det lille system.
“Det er imponerende at den uanseelige kombination kan levere så heftigt et lydtryk, uanset er TDAI-1120 stadig kun mildt håndvarm”…..
Uanset hvor højt jeg spiller kan jeg ikke rigtig udfordre forstærkeren, der jo heller ikke skal spille den dybe energikrævende bas i dette setup med aktive subwoofere.
Jeg kaster mig ud i ekstrem bas tung dub-step electronica* ved fuld volumen uden der er nogen tegn på at anlægget er presset, andet end at volumenkontrollen er i bund.
Det er imponerende at den uanseelige kombination kan levere så heftigt et lydtryk, uanset er TDAI-1120 stadig kun mildt håndvarm…..
(*den slags musik du sikkert hører til spinning eller ud af sænkede biler med lys i undervognen og alt for store anlæg) 😘
Efter jeg har sundet mig lidt, står det klart at kombinationens force er at ingen former for musik svigtes, og formidles med god dynamik, – prisklassen og systemets størrelse taget i betragtning.
Samtidig føler jeg kun minimal lyttetræthed efter 3 timers nonstop lytning. Det er ganske enkelt en af de ting der kendetegner et neutralt lydende system.
“kombinationens force er at ingen former for musik svigtes”
TDAI 1120 set bagfra med store solide højtalerterminaler der bare siger: “kom da bare an, du store frække højttaler!”
Tilslutningsmuligheder
Bag på anlægget finder man 2 sæt skrueterminaler til at tilslutte passive højttalere, et sæt phono stik mærket OUT der kan bruges for enten tilslutning af subwoofere (med eller uden crossover), som et Pre-out (hvis man f.eks ønsker at bruge en anden forstærker), eller som et “tape-out” til f.eks en hovedtelefon forstærker eller en optageenhed.
Hertil er der 1 stk analog pladespiller indgang med RIAA, 1 stk line input til CD/Bånd/andet, hertil hele 2 stk optiske og 2 stk coax digitale input til diverse digitale kilder i høj opløsning op til 192 Khz.
Sidst men ikke mindst, er der også mulighed for at tilslutte lyden fra et TV via HDMI eARC (funktionen skal være supporteret af TV`et). Vi finder også en USB tilslutning for afspilning af filer, backup af indstillinger og en LAN port for tilslutning af kablet netværk.
Hertil er der en professionel XLR mikrofon indgang til Lyngdorfs roomperfect målemikrofon og indbygget WIFI. Med andre ord, er man oppe og køre blot ved at sætte strøm på, forbinde til WIFI og tilslutte et sæt højttalere.
Samtidig kan man tilslutte alt hvad der med rimelighed kan forventes at få behov for i nu og i fremtiden af eksterne enheder.
Software, backup og restore der bare virker
Software updates til TDAI-1120 installeres automatisk via webinterfacet, der selv tjekker efter ny software. Der kom en ny opdatering under testen, og jeg kunne konstatere, at software installation af softwareopdateringer er hurtigt og enkelt.
Efterfølgende prøvede jeg også at lave en backup af systemet på en USB stick, udføre en factory reset og derefter uploade backuppen ind igen. Alt foregik perfekt og helt uden nogen form for glitches. Meget betryggende at vide at man f.eks ikke behøver at lave en ny opsætning og roomperfect måling i tilfælde af at man bliver nødt til at nulstille.
Konkurrenter / Runner-ups?
I prisklassen er der ikke rigtig nogen konkurrenter, men rykker vi op i 20.000 + prisklassen finder vi den prisvindende NAD M10 (læs vores test her!) der også har et super-kompakt design, men bruger touch-display, dirac live rumkorrektion (hvor man skal tilkøbe fuld funktionalitet).
En anden runner-up kunne være NAIM Uniti Atom til 22.000 kr, der også er et kompakt streaming anlæg, men dog mangler både en kraftig forstærker og rumkorrektion. Ingen af de to dyrere konkurrenter har RIAA forstærker til pladespiller eller 4 digitale inputs.
Konklusion
I takt med at interessen for mere seriøs lyd stiger blandt smartphone-generationen og flere og flere bliver trætte af flad lyd, er der ingen tvivl om at efterspørgslen efter mere seriøse streaming forstærkere med RIGTIGE højttalere vil stige blandt musikelskere i alle aldre.
TDAI-1120 er et overbevisende hifi system upåagtet den fine lille indpakning, der vil befinde sig perfekt i alt fra en “hipster lejlighed” på Østerbro, til HiFi-entusiastens sommerhus, eller som den unge entusiasts første seriøse super anlæg.
Jeg kunne personligt også forestille mig at det er et system man ville kunne bruge i en tour-bus, campingvogn, lastbil, eller i multizone installationer og til kommercielt brug, hvor “roomperfected” lyd måtte ønskes.
På grund af den store fleksibilitet i opsætningen kan systemet også bruges som en preamp hvis du i forvejen har en fed effektforstærker.
“Roomperfect flytter det lydmæssige resultat op på et niveau der overrasker selv din krakilske anmelder”
Systemet byder på pænt store muskler, absolut ingen støj, eminent lyd, nem betjening og en eksemplarisk fleksibilitet der kan imødekomme næsten alle behov og sikre en perfekt daglig oplevelse.
Roomperfect-systemet der kun har været tilgængeligt i lyngdorf produkter i den tunge ende, flytter det lydmæssige resultat op på et niveau der overrasker selv din krakilske anmelder.
TDAI-1120 er en musikalsk formidler med en udpræget neutral grundklang, med kontrol, optimering og personlig tilpasning via roomperfect systemet.
Taget den kompakte størrelse og de mange muligheder i betragtning, er det svært at se noget i markedet der rigtig kan give bedre værdi for pengene i afdelingen for kompakt, men “rigtig” HIFI.
Med den enkle betjening vil systemet være et hit for alle typer brugere, herunder også synshandicappede og dem der måtte være “generelt teknisk udfordrede” (som f.eks min hustru) når systemet først er sat rigtigt op.
“Sammen med det lille lyngdorf højttaler system, har man ultra kompakt HIFI der intet fylder – altså bortset fra lyd i kroppen”
Jeg må blankt erkende at være godt gammeldags overrasket over hvad der kan lade sig gøre med seneste HIFI-teknik i sådan en kompakt lille æske. Sammen med det lille Lyngdorf højttaler-system, har man ultra kompakt HIFI der intet fylder – altså … bortset fra lyd i kroppen.
Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger til Lyngdorf TDAI-1120, der i mine øjne radikalt har ændret mit billede af hvad rigtig HIFI kan være.
Besøg Lyngdorf for mere info og up-to-date specs på TDAI-1120
Se min engelsksprogede anmeldelse på youtube:
og hvis du også vil dybere ned i opsætningsmulighederne, så se denne:
Denne artikel er en del af serien: alt i et hifi
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg (Denne artikel)
- TEST: Sennheiser Ambeo soundbar – fede biografoplevelser til dit TV
- TEST: Trådløs HIFI! Vi tester DALI Sound Hub med DALI Rubicon 6C
- TEST: IFI Aurora – Alt-i-et anlæg der tør noget nyt!
- TEST: Cambridge Audio EVO 150 – fremtidens HIFI for masserne?
- TEST: Denon Sound Bar 550 – bedre lyd til dit TV!
- Mission lancerer sin første trådløse højttaler
- Audiolab lancerer deres første streaming forstærker
- Bowers & Wilkins introducerer deres første Dolby Atmos soundbar
Denne artikel er en del af serien: HIFI Streaming
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg (Denne artikel)
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- TEST: Roon Nucleus+ server
- Nyt til musikelskere: Stor update til Roon
- TEST: Cambridge Audio EVO 150 – fremtidens HIFI for masserne?
- Ny WIFI-Audio-Transport fra IFI Audio: ZEN Stream
- Apple Music satser stort på klassisk musik
Denne artikel er en del af serien: premium HIFI
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg (Denne artikel)
- TEST: Pladespillere – sammenligning og opsætning af Technics SL-1500C og SL-1200G
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage?
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Trådløs HIFI! Vi tester DALI Sound Hub med DALI Rubicon 6C
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 4 – Digitale Troldmænd
Denne artikel er en del af serien: Streaming forstærkere
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg (Denne artikel)
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Cambridge Audio EVO 150 – fremtidens HIFI for masserne?
- TEST: Hifi Rose RS150 Streamer – fest i HI-FI møblet!
- HIFI NYHED: IFI AUDIO Neo Stream
- HIFI Test: IFI Neo Stream – Kompakt streaming DAC med audiofile ambitioner!
- HIFI TEST: Bluesound Node N130 – Magisk Streaming DAC!
- HIFI TEST: Gold Note DS-10 EVO Streaming DAC