TV 2’s streamingtjeneste har rundet en ny milepæl og har nu 600.000 abonnenter.
Da TV 2s streamingtjeneste blev relanceret i 2012 som TV 2 PLAY, der havde tjenesten 56.000 abonnementer. Med udgangen af 2019, der passerede tjenesten 600.000 abonnementer.
Det antal husstandsabonnementer giver op imod halvanden million potentielle brugere, da sådan et abonnement typisk benyttes af flere i husstanden.
Nye vaner hos seerne
Den nyhed afleverede TV 2s viceadministrerende direktør, Flemming Rasmussen, da han holdt indlæg på Producenternes Dag på Kvægtorvet onsdag 5. februar under overskriften ’Kampen om kunderne’.
“Forbrugerne har fået nye vaner, og den ændrede kundeadfærd presser alle aktører i markedet. Kampen om kunderne har aldrig været hårdere, og i et presset marked er det vigtigt, at TV 2 PLAY vokser”, fortæller TV 2s viceadministrerende direktør, Flemming Rasmussen, og fortsætter:
“De færreste tænker måske over det, men TV 2 PLAY er målt på abonnementer den næststørste tv-distributør herhjemme efter YouSee”.
TV-distribution og reklamer udfordret
Nyheden kommer i forlængelse af TV 2s seneste udmelding om stærk digital vækst på TV 2 i 2019, hvor koncernen øgede sine digitale indtægter med mere end 100 millioner kroner – helt overvejende båret af TV 2 PLAY og Addressable TV.
“TV 2s hovedkanal mister hvert år husstande, der fravælger traditionelt distribueret tv, og vækst på TV 2 PLAY skal være med til sikre, at TV 2 kommer bredest muligt ud. Både af økonomiske grunde og i høj grad fordi vi vil bredt ud med vores gode public service-udbud. Det hele handler om at fremtidssikre TV 2 som kommerciel public service-virksomhed, og jeres indhold er vigtigere end nogensinde før”, sagde Flemming Rasmussen til producenterne.
Det er ikke alene på distributionsmarkedet, at kampen er skærpet. Også på reklamemarkedet er konkurrencen intensiveret fra især Google og Facebook, som tilsammen står for cirka en tredjedel af det samlede danske reklamemarked.
“Der er tale om penge, som går ud af økosystemet omkring dansk indhold. Hos TV 2 kæmper vi for at bevare pengene på danske hænder – til brug for fortsat høje investeringer i dansk indhold”, slutter Flemming Rasmussen.