Den danske Apple-forhandler er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for markedsføring af finansieret køb.
Forbrugerombudsmanden politianmelder Humac for brud på markedsføringsloven.
Humac reklamerede i fire annoncer for den månedlige ydelse ved køb af en Mac finansieret via Santander Consumer Bank, men de øvrige låneomkostninger var kun vist med meget små typer nederst i annoncen. Desuden var låneomkostningerne sammenblandet med andre vilkår for tilbuddet.
Efter markedsføringsloven har virksomheder, der reklamerer med den månedlige ydelse for finansieret køb af en vare, pligt til at vise alle låneomkostningerne på en klar, kort og fremtrædende måde i annoncen. Låneomkostningerne er f.eks. de årlige omkostninger i procent og det samlede beløb, der skal betales tilbage.
Da Humac ikke viste låneomkostningerne klart og på en fremtrædende måde i sine fire annoncer, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at Humac har overtrådt markedsføringsloven.
“Det koster penge at låne penge, og det skal stå helt klart for forbrugerne, straks de ser en annonce for et attraktivt produkt med et finansieringstilbud. Det er formålet med markedsføringslovens oplysningskrav”, fortæller Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, og fortsætter:
“Det er vigtigt for forbrugerne, at virksomhederne overholder kravet om at vise alle omkostninger ved et lån klart og fremtrædende. Der må ikke være risiko for, at forbrugere, som læser annoncerne, helt overser udgifterne ved at finansiere købet af en vare”.
RETSGRUNDLAGET: I markedsføringslovens § 18 står, at enhver markedsføring af kreditaftaler, der angiver talstørrelser vedrørende omkostninger ved forbrugerkredit, skal indeholde bestemte standardoplysninger – fx ÅOP og det samlede beløb, der skal betales tilbage – og oplysningerne skal gives klart, kort og på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel. Kilde: Forbrugerombudsmanden |