En ny undersøgelse dokumenterer både, at intelligente højttalere ikke foretager konstant aflytning, og at de kan blive aktiveret af populære tv-shows.
Hvis du nogensinde har følt dig aflyttet af din Google Home, Amazon Echo eller Apple HomePod, kan du godt slå koldt vand i blodet. Britiske og amerikanske forskere har nu fastslået, at firmaernes forsikringer om, at de ikke lytter til alt, der foregår i dit hjem, holder vand.
Forskerholdet, der består af en række kritiske teknologiforskere fra amerikanske Northeastern University og britiske Imperial College i London, er lige nu igang med en dybdegående test af de tre ovennævnte højttalere, samt Harman/Kardon Invoke, der har Microsofts Cortana indbygget.
Eksperimentet er stadig igang, og de endelige forskningsresultater er derfor endnu ikke blevet offentliggjort i en videnskabelig journal. Men forskerne har været så venlige at lave en website, hvor de deler deres foreløbige resultater, så vi andre kan følge med undervejs.
En af konklusionerne er at disse højttalere ikke konstant står og lytter, men – som lovet af producenterne – kun lytter, når de bliver aktiveret med et ”wake-up”-ord. Forskerne har dog også fundet, at der er forskel på, hvor længe, højttalerne fortsætter med at lytte efter aktivering. Og at nogle af dem lytter længe nok til at fange urelateret information.
Lytter længere end du taler
For eksempel har forskerne målt at deres test af Echo Dot (2. generation) lytter i perioder fra 20 til 43 sekunder per aktivering. For de øvrige Echo Dot-modeller, de har testet, samt HomePod, bliver der lyttet i ”seks sekunder eller mere”.
De lange aktiveringsperioder bliver gjort endnu mere problematiske af, at forskerne har dokumenteret, at højttalerne kan blive aktiveret af lyden fra tv-shows. Det er nok ikke nyt for de Recordere-læsere, der har en intelligent højttaler stående i stuen, der pludselig reagerer på en eller anden bemærkning, der strømmer ud af soundbar’en, tv’et eller surround-anlægget.
Problemet er, at det ikke altid er tydeligt, hvornår en aktivering foregår. Google Home kan for eksempel sættes til ikke at lave en lyd, når den aktiveres, men blot lyse op. Dermed kan højttaleren lytte i en kort periode, uden at du ved det, hvis den aktiveres fra et tv-show.
Forskerne har også fundet ud af, at forskellige tv-shows aktiverer forskellige højttalere, og at nogle serier er mere tilbøjelige til at aktivere højttalerne end andre. ’Gilmore Girls’ og ’The Office’ aktiverer begge i højere grad højttalerne, angiveligt fordi de har mere dialog end mange af de andre serier, forskerne har testet.
“Hey Sorry”
De har også kigget på, hvilke ord, fra serierne, der typisk kan aktivere højttalerne. I Google Home-tilfældet, hvor ”Hey Google” kan være et aktiveringsord, kan engelske ord som ”they” i kombination med et ord, der begynder med et hårdt G, være nok til at aktivere højttaleren, eller hvis sætningen indeholder en af de to ting i kombination med ”ol”, som i ”cold” eller ”told”. Et eksempel er ”I don’t like the cold”.
På en HomePod kan ord, der lyder som ”hey”, fulgt op af en S-lyd og en vokal blive misforstået som ”Hey Siri”-kommandoen. Her illustrerer forskerne problemet med eksemplet ”Hey sorry”. På Echo-højttalerne kan ”Alexa” blive erstattet af ord som ”exclamation” eller ”congresswoman”.
Forskerholdet fortsætter deres arbejde, og håber desuden at besvare spørgsmål som hvorvidt højttalerproducenterne rent faktisk oplyser antallet af aktiveringer korrekt, samt hvad højttalerne har hørt. Et andet spørgsmål på forskernes liste handler om, hvilke lydbidder, der bliver processeret på højttaleren, og hvilke, der bliver sendt op i skyen. Disse resultater vil også blive lagt op på hjemmesiden.