AR-briller kommer tættere og tættere på at være brugbare i den virkelige dagligdag.
Et af de firmaer, ovenstående journalist altid besøger under CES, er Vuzix. Firmaet har i årevis arbejdet på at lave Augmented Reality-løsninger, der ikke bare er sjov og ballade, men rent faktisk kan bruges og bringes på markedet.
For to år siden var de klar med deres første rigtige bud på en AR-brille, nemlig Vuzix Blade. Sidst, vi prøvede den på CES, var der mere tale om at den viste ARs potentiale, end at det var et produkt, vi bare måtte storme ud for at købe.
Blandt andet var grafikken i brilleglasset stadig for simpel og utydelig, og man kunne kun se det på det ene øje. Med 2020-modellen er Vuzix stadig ikke helt i mål, men det er tydeligt, at de er godt på vej. Og den nye model viser med al tydelighed, at AR kan blive endog meget stort om for eksempel fem år.
Først og fremmest er der nu kommet lyd i brillen, uden at dette har ændret ret meget ved designet. Ved vores demo var der kun lyd i venstre side, men Vuzix lovede at den færdige udgave, der kommer til salg indenfor de næste par måneder, har stereo-lyd.
Bedre grafikvisning
Grafik-repræsentationen i brilleglasset er blevet væsentligt bedre. Udefra kommende lys forstyrrer nu ikke helt så meget, og det var næsten en fornøjelse at se traileren for filmen Zootopia inde i brillen. Sådanne videoer var slet ikke mulige før. Der er stadig kun grafik i det ene brilleglas, men den optiske illusion, der får det til at se ud som om, grafikken er begge steder, er blevet endnu mere effektiv.
Repræsentanten fra Vuzix forklarede, at det simpelthen handler om design. Lige nu fylder elektronikken, der driver det grafiske element, hele den højre brillestang, mens batteri med mere sidder i den venstre. Grafik-projektion i begge brilleglas ville kræve at der sad den samme elektronik i begge brillestænger, og så er der f.eks. ikke plads til batteriet. Det ville også gøre brillen dobbelt så dyr.
Designet har som nævnt ikke ændret sig ret meget fra 2018-modellen, og Blade er måske ikke den mest moderigtige brille til daglig brug. Da vi så den i 2018, sagde Vuzix-folkene, at de regnede med at en solbrille-udgave ville blive det mest populære, men det viste sig ikke at blive tilfældet og de holdt sig derfor til udgaven med gennemsigtige linser.
Til gengæld kan man lave den om til solbriller med et sæt påhæftelige linser. Vuzix virker lidt mere socialt acceptable som solbriller, da netop solbrille-mode tit åbner op for plastik-design med tykke rammer og brede stænger.
Prisen er stadig høj
Ligesom 2018-modellen gjorde ved lanceringen ligger den nye model på tusinde dollar (cirka 6.700 kroner før danske skatter og afgifter) med dens forbedrede hardware og lyd i brillen. Du kan dog lige nu købe 2018-modellen uden disse ting for 1.350 kroner mindre.
Med det prisleje er det klart at Vuzix foreløbigt henvender sig til folk, der vil bruge Blade i erhvervs-øjemed. Men firmaet fortalte os, at de også er i gang med en række partnerskaber, blandt andet med skisports-udstyrsfirmaet Ride On, der har bygget Blade ind i en skibrille, som man kan se på billederne herunder. På den måde kan man f.eks. få informationer om højde, hastighed med mere i brillen, når man suser ned ad en løjpe.
På CES viste Vuzix også en ny AR-skærm frem, der kan sættes på dykkerbriller og tages med under vandet. Det er altså ikke kun folk, der elsker at være i sneen, der kan få informationer projekteret på virkeligheden, også vandhunde kan nu gøre det samme.
Både Facebook og Apple forventes at komme med AR-briller omkring 2022-2023, og Vuzix har nu i flere år givet os et indblik i, hvordan denne teknologi er igang med at blive udviklet. Der er ikke nogen tvivl om, at firmaet har et forspring, som de har opbygget ved at lade erhvervslivet tage imod brillerne først.
Forspring
Som repræsentanterne for firmaet fortalte os, så kunne erhvervslivet på den måde betale for at få udviklet teknologien, så den bliver klar til forbrugerne. Med det spring, som Vuzix Blade har taget fra 2018 til nu, er der ingen tvivl om at vi om to-tre år kan regne med at se noget endog meget brugbart i en prisklasse, hvor folk også gider at være med.
Det forspring, Vuzix har i den forbindelse, bliver meget tydeligt når man kigger på de andre firmaer, der udstiller noget lignende på CES. Især flere kinesiske firmaer har, hvad de kalder AR-briller med på CES, men de er stort set alle umulige at bruge, når der ikke bliver vist noget på linsen. Elektronik og optik blokerer simpelthen for udsynet.
Dermed er de – ligesom med VR-briller – kun lavet til at have på, når man rent faktisk bruger grafik-projektionerne i dem. Vuzix Blade kan man have på hele tiden og så bare slå AR-projektionerne til, når behovet melder sig. Og det er netop sådan, AR-briller skal virke, hvis konceptet skal slå igennem.
- TEST: JBL Tune 220TWS trådløse in-ear hovedtelefoner
- Det så vi også på CES – tendenser og pudsigheder
- Hvad har OnePlus i ærmet til på mandag?
- Lås cyklen op med dit fingeraftryk
- Nu kan AirPods også få skum-ørepropper på (hands-on)
- Nu skal din grill også være smart
- VIDEO: Sådan virker Samsung Object Tracking Sound og Q-Symphony
- Panasonic introducerer nyt design til VR-briller
- Hands-on: Mobvois nye øretelefoner kan modtage telefonopkald med et nik
- VIDEO: Thinkpad X1 Fold er verdens første foldbare OLED PC