Sonos gjorde oprørte kunder mere sure, ved at afsløre deres emails overfor hundredevis af andre kunder.
Sonos har været i vælten på det seneste, og nu er de klar med endnu en undskyldning. Denne gang for at lække emails.
Seneste sag er en udløber af at Sonos forleden meldte ud at flere ældre produkter ikke længere ville modtage opdateringer, og hvis de fortsat blev benyttet som en del af et Sonos musiksystem, der ville ingen enheder i det musiksystem kunne opdateres, sålænge de gamle produkter fortsat spillede med.
Det skabte røre blandt mange Sonos-kunder der følte sig ført bag lyset. Flere beklagede deres nød, andre skrev sure anmeldelser, og det gik hurtigt op for Sonos at her havde de ramt noget der ikke var så heldigt.
Sonos gik derpå ud med en undskyldning. Det var ikke gennemtænkt og de ville derfor arbejde på en løsning, hvor de ældre produkter fortsat kunne opdateres med fejlrettelser og sikkerhedsopdateringer.
Derudover arbejder de på en løsning til at adskille ens system, sådan at moderne produkter arbejder sammen og får de nyeste funktioner, mens forældede produkter arbejder sammen og fortsætter på deres nuværende niveau.
Lækkede ca. 450 emails
Nu har Sonos måtte ud og undskylde igen. Denne gang for at lække email-adresser på oprørte kunder. Det skriver BBC.
De sendte et svar ud til ca. 450 kunder, der havde klaget over den indledende beslutning om at stoppe med opdateringen af ældre Sonos-produkter, og her fik en medarbejder lagt alle de berørte kunders emails ind i et af de synlige felter (til eller cc) fremfor at benytte skjult cc (BCC).
På den måde kunne alle modtagere af den email, se hvilke andre kunder som den email ellers var sendt til. Udover at det er brud på persondataloven for EU-borgere, så var det næppe noget der fremmede sagen.
Hi @sonos, thanks for sharing my email address in a CC reply to a few hundred others. What a week you are having.
— John Nash (@JNashCO) January 30, 2020
Sonos: Undskyld
“Tidligere i dag blev der sendt en e-mail som svar på et antal kundehenvendelser, der indeholdt e-mail-adresser. Ingen yderligere oplysninger var medtaget”, skriver Sonos i et svar til BBC, og fortsætter:
“Vi har undskyldt overfor hver kunde, der er berørt af denne fejl, og har indført processer for at sikre, at dette ikke sker igen.”
Se også
Sonos i kovending: Alle produkter vil fortsat fungere efter maj
Sonos: Slut med opdateringer til gamle produkter (opdateret)
Sonos kritiseres for skrotpræmie på ældre produkter
Sonos sagsøger: Vil have forbudt salg af Google-produkter