Microsoft så iPad som en ”eksistentiel trussel”, da den kom ud og fuldkommen overrumplede firmaets topchefer.
Igår var det ti år siden, iPad blev annonceret. Og 27. januar 2010 fik Microsoft et gevaldigt chok. Det lod firmaet naturligvis ikke omverdenen vide på det tidspunkt, men det stod snart klart, at iPad var et alternativ til laptops, som mange brugere ville foretrække. Det gik ikke så galt, som mange forudsagde – at tablets helt ville udradere bærbare PC’er – men PC-salget blev dog reduceret kraftigt i forhold til tidligere.
iPad kan formentlig også tilskrives, at en hel kategori af billige laptops, de såkaldte netbooks, måtte lade livet. Men det kunne Microsoft og firmaets partnere slet ikke foretille sig, da Steve Jobs gik på scenen for ti år siden og viste iPad frem til verden.
Det afslører Stephen Sinofsky, der var chef for Windows-divisionen hos Microsoft tilbage i 2010 i et indlæg på Medium, som han kalder for ”en udvidet Twitter-tråd med ekstra noter”. Sinofsky fortæller, at iPad overraskede Microsoft og firmaets partnere temmelig voldsomt, fordi de slet ikke tænkte i de baner.
”En Mac med tilhørende pen”
Recordere-læsere med nogle år på bagen kan formentlig sagtens huske hvordan markedet så ud i 2010, da iPad blev annonceret. Tablet-computere havde været på markedet i flere år, men disse var klodsede hybrid-pc’er, en slags stenalder-version af de hybrid-laptops, der er overalt idag.
Mange af dem var afhængig af en pen, hvis de skulle bruges i tablet-mode, og brugerne havde allerede i mindst et par år haft adgang til smartphones med touchskærme, der kunne bruges uden pen – heriblandt iPhone. Derudover var det netbooks, der var den store satsning på pc-fronten, superbillige og lette laptops til tilsvarende let arbejde og underholdning.
”iPhone og iPad udgjorde eksistentielle trusler mod Microsofts kerneforretning. Uden en Microsoft-platform, som udviklerne kunne arbejde med var firmaets sjæl ikke til stede”, skriver Sinofsky med henvisning til at det med produktivitets-apps til iPad var lykkedes Apple at hive tæppet væk under Microsofts grundlæggende forretningsmodel.
Sinofsky beskriver, hvordan alle i branchen gik og ventede på Apples svar på netbook-bølgen. ”iPhones succes gjorde os blinde. Givet de mange rygter om en tablet-computer fra Apple, var det helt oplagt for os, at det ville blive en slags Mac med en tilhørende pen til skærmen. Hvorfor ikke? Branchen havde jagtet sådan en computer i 20 år. Det var de baner, vi tænkte i”.
”Fjollet”
Firmaet havde på ingen måde forventet, at Apple turde satse på en computer uden tastatur. ”Vores PC-hjerner var så fastlåst på konceptet med tastatur, mus og pen, at det virkede fjollet at lave en computer uden. Hvordan skulle man kunne være produktiv uden disse ting? For nærmest at understrege den pointe, viste Phil Schiller en nyudviklet version af kontorpakken iWork til iPad frem”.
Det var dog ikke det manglende tastatur, der gav Sinofsky den største mavepuster. ”Det vildeste var batterilevetiden. Den nye iPad kunne levere ti timers brug på en opladning, mens vi andre arbejdede med PC’er, der kæmpede for at overleve i bare fire timer med larmende blæsere”.
”Vel vidende, at iPad kørte med et robust styresystem, en fuldkommen anderledes formfaktor, en ny måde at inputte på (touch) og en ny app-model…var helt klart noget, der ville få massive konsekvenser for os, selv om vi var den førende platform for computere. Sådan oplevede jeg 27. januar 2010”, slutter Sinofsky.
Microsoft skiftede som bekendt strategi til i mindre grad at satse på Windows til forbrugerne, og skiftede samtidig ud i ledelsen, hvilket blandt andet førte til Sinofskys afgang. Og siden lykkedes det firmaet at få succes med en mere produktivitetsrettet tablet-serie: Surface.