Forside * Nyheder

Apple signalerer strategiskift – gør satsningen på tjenester officiel

-

Apple er som regel ikke at finde på CES-messen og har ikke været der i årtier.

I år var firmaet dog alligevel til stede på to måder. Først og fremmest dukkede der en bemærkelsesværdig pressemeddelelse op under CES, der bekræfter, at Apple vil fremtidssikre indtægterne ved at satse på tjenester og indhold. For det andet deltog de i et CES-panel, der blandt andet handlede om sikringen af privatlivets fred.

Annonce:

Den føromtalte pressemeddelelse er formentlig et forsøg på ikke at være helt væk fra mediebilledet, mens der fosser nyheder ud fra alle de andre tech-firmaer – herunder fra to af Apples ærkerivaler, Samsung og Google.

Pressemeddelelsen består mestendels af en opgørelse over, hvor meget succes, Apple havde med tjenesterne i 2019 og hvor de står lige nu. På nytårsdag 2020 omsatte App Store for 386 millioner dollar, hvilket er 20% mere end samme dag i 2019. Taget i betragtning, at Apple jo rent faktisk sælger færre enheder, er det et tydeligt tegn på, hvorfor Apple ser en fremtid i tjenesterne.

Men netop det sidste gør pressemeddelelsen endnu mere interessant. Det er meget sigende, at Apple vælger at sende en pressemeddelelse ud om deres tilbud på musik- og videostreaming, spil, software/apps, betalingsmetoder, podcasts og nyheder, mens alle konkurrenterne sender nyheder ud om nye devices.

 

Vender skuden

Apples markedsandele er raslet ned over de senere år, og selv om Danmark er et af efterhånden meget få lande, hvor iPhone stadig er blandt de allermest populære smartphones, har især Huaweis fremmarch på verdensplan kostet Apple dyrt. I tredje kvartal 2012 stod der Apple på næsten hver fjerde nysolgte smartphone på verdensplan. I tredje kvartal 2019 var Apples markedsandel nede på 12% ifølge Counterpoint Research.

Allerede ved sine annonceringer – og især ved lanceringen af streamingtjenesten Apple TV+ – gjorde Apple sidste år opmærksom på, at indhold og tjenester var et nyt indsatsområde for dem. Men den pressemeddelelse, de har sendt ud under CES kan tolkes som om, at det er meget mere end en ekstra indkomstkilde. Der er snarere tale om at skuden er ved at blive vendt.

Hvor Samsungs direktør for forbrugerelektronik-området udtalte til Bloomberg i forgårs, at ”Samsung altid vil være et hardware-firma”, så har Apple altså samtidigt meldt ud til pressen, at de satser endog meget hårdt på produkter, der ikke er devices. Det er et kraftigt signal om, at Apple ikke anser iPhone for at være den primære økonomiske drivkraft for firmaet på længere sigt, sådan som smartphone-salget ellers har været det i årevis.

 

På privatlivs-mission

Som nævnt var Apple dog også til stedet på CES i forbindelse med et panel om det digital privatliv. Firmaets privatlivs-chef, Jane Horvath, deltog i et panel, der også bestod af privatlivs-repræsentanter for Facebook, dagligvaregiganten Proctor and Gamble og den amerikanske handelsmyndighed FTC.

Horvath benyttede allermest lejligheden til at gentage mange af Tim Cooks pointer og slå på tromme for, hvorfor Apple mener, de er de bedste blandt tech-giganterne til at passe på folks private informationer.

Det er 28 år siden, Apple var officielt til stede på CES. Apple droppede CES fra 1993 og fremefter, under firmaets Steve Jobs-løse periode mellem 1985 og 1997.

 

Følg CES i Las Vegas på recordere.dk

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.