Sikkerhedsleverandøren Avast indsamler oplysninger om ens internetvaner og videresælger det til tredjepart.
Avast, der lever af at sælge sikkerhedsløsninger som backup og antivirus, har selv fingrene nede i kagedåsen. Det skriver Forbes.
De indsamler nemlig oplysninger om deres kunders internetvaner, og videresælger det til tredjepart. De moniterer brugen af browserne, og logger oplysninger som hvilke hjemmesider der besøges.
Dette har ifølge Forbes oplysninger stået på i flere år, siden Avast tilbage i 2013 overtog kontrollen med analysefirmaet Jumpshot, der er specialiseret i den type dataindsamling.
Avast boss Ondrej Vlcek bedyrer overfor Forbes at de indsamlede data annonymiseres, så de kunder der køber oplysningerne ikke kan tilbageføre noget til de Avast-brugerne som de stammer fra.
Så der ligger umiddelbart ingen skandale om privatlivets fred bagved. Det er ikke muligt at spore enkeltbrugeres færden på nettet ud fra de oplysninger der videresælges, bedyrer Avast.
Men selvom data er annonymiseret kan det alligevel undre at et firma som Avast selv indsamler data, når de netop sælger produkter til øget sikkerhed ved bl.a. internetbrowsing.
Oplysningerne har fået Mozilla og Opera til at fjerne Awast-udvidelser fra deres katalog over tilføjelses-applikationer.