Bang & Olufsen er klar med deres første soundbar, og det til en pris hvor mange kan være med.
Nu kan alle få B&O lyd til TV’et, for den danske elektronikproducent er nu klar med deres første soundbar. Et produkt der kan tilsluttes mange andre mærker TV.
Selvom mange måske vil synes at 11.000 kroner er en pæn pris for en soundbar, så er det faktisk en skarp pris, når det er et danskdesignet produkt fra Bang & Olufsen i kvalitetsmatrialer som træ og aluminium.
En soundbar der samtidig er et alsidigt stereo musiksystem.
Nu er Beosound Stage, lydscenen, så blevet klar til salg, og her kigger vi nærmere på hvad man får med den.
Udpakning
Kassen kommer, udover soundbaren, med:
- Skabelon til hullerne i væggen
- Vægbeslag i form af 2 kroge
- Strømkabel
- HDMI 2.1 kabel
Design
Beosound Stage, der er designet i samarbejde med danske NORM Architects, lanceres i 3 varianter:
- Klassisk aluminium, med sort front
- Aluminium i bronze tone, med beige front
- Træ i røget eg, med grå front
Den er udviklet til både at kunne ligge på en hylde eller tv-bord, eller hænge på væggen.
Soundbaren er 7,7 cm dyb, men virker lettere i sit udtryk fordi den bagerste del er tilbagetrukket. Så det der falder mest i øjnene, når den hænger eller ligger, er selve rammen.
Der er betjeningsknapper på selve rammen, og det både på udgaverne med ramme i aluminium og på udgaven i træ. Højttaleren i træ virker mest eksklusiv, og det er den vi tester her. Men det er kun det ydre der er til forskel varianterne imellem.
Design af soundbarer kan være svingende, og ofte er det bare en kasse i mørk grå eller sort. Her kommer Bang & Olufsen så med noget der skiller sig ud, noget der både virker genkendeligt som et B&O-design, og samtidig noget der ikke ligner de andre.
Frontstoffet er fra danske Kvadrat og fronterne er aftagelige. Så kommer B&O senere med en anden farve til fronten, er det nemt at udskifte.
Jeg synes personligt at designet af Stage er flot.
Ibrugtagning
Man kan starte installationen to steder, enten via tilføjelse af nyt produkt i Bang & Olufsen app eller tilføjelse af nyt produkt i Google Home app.
For dette produkt kommer med Chromecast build-in, og B&O benytter integrationen med Google Home, som en del af opsætningen. Dette fordi Google kan håndtere hele installationen, inklusiv indmelding på husets WiFi. Så man bare følger Googles trin-for-trin guide på smartphonen.
Det betyder dog ikke at Beosound Stage efterfølgende er låst til Google. Den kommer også med Apples Airplay 2 og B&Os eget multirum musiksystem, ligesom man selvfølgelig kan vælge slet ikke at benytte den andet end tv-lyd på kabel.
Efter trin-for-trin guiden er produktet klar til brug. Her valgte jeg at tilslutte den til TV’et via HDMI-ARC. Benyttes en HDMI-indgang med ARC (Audio Return Channel) på TV’et, så kan soundbaren modtage lyd og fjernbetjening (som lydstyrke) fra TV’et, ligesom soundbar kan styre TV’et hvor det er praktisk.
Der er også mulighed for at tilslutte Beosound Stage via digital optisk (toslink), men her vil det være ren lyd der overføres fra TV til soundbar.
På bagsiden er der indbyggede “gummi fødder” som dæmper vibrationer. Det er de 3 ‘firkanter’. De 2 firkanter i siderne benyttes samtidig til vægophæng. Der medfølger kroge til vægmontering, så der skal ikke investeres i beslag ved siden af.
I B&O-app’en fortæller man om soundbaren er blevet væghængt eller ligger på et bord eller hylde.
Her sørges for at knapperne på selve soundbar-rammen skifter funktion alt efter om Stage hænger opretstående eller ligger vandret. Her skal der nemlig byttes om på knapperne for volume op/ned og skip næste/forrige, for at betjeningen virker logisk i hver placering- Der skal iøvrigt også byttes om på venstre og højre kanal; Men det sker helt automatisk, når man via app’en fortæller hvordan højttaleren er placeret.
Testen her er udført med senest tilgængelige software version, som var 1.7.35. En software der kom som en opdatering efter installationen.
Tilslutninger
Tilslutningerne er gemt bag den midterste af firkanterne bagpå. Afmonter ‘gummi-firkanten’ for adgang.
I hver side af ’tilslutningsbrønden’ er der nogle ‘pyntelister’, hvor man kan fjerne listen i den side hvor kablerne skal ind og ud. På den måde kan soundbaren hænge tæt til væggen eller ligge fladt på bordet, mens der stadig er plads til at kablerne kan være der.
Af kablede tilslutninger er der:
- Power
- HDMI ind
- HDMI ARC ud
- Line-in via 3,5″ minijack med:
- Analog stereo
- Toslink (digital optisk)
- Ethernet ind
- Ethernet ud (til TV)
Af trådløse tilslutningerne er der WiFi (Dual band 802.11 b/g/n/ac 2,4/5 GHz) samt Bluetooth 4.2. Over WiFi klares Chromecast build-in og Airplay 2.
Højttalere
Beosound Stage er 3-kanals stereo. Det der også kaldes 3.0. Det er en højttalerbestykning der tilsammen udgør venstre, center og højre højttaler i samme kabinet.
I alt er der 11 højttalerenheder der drives af hver sin 50 watt effektforstærker. Der er 4 styk 4″ basenheder, 4 styk 1,5″ fuldtoneenheder og 3 styk 3/4″ diskantenheder.
I venstre og højre højttaler der er hhv. fuldtone og diskant vinklet, for større spredning af lyden – så lydbilledet bredes lidt med ud.
Lydprofiler
Det er svært med en one-size-fits-all, når det kommer til lyden fra 3 højttalere i samme kabinet. Det der kan give mere effekt i film kan være generende på musik, og på TV vil man ofte hellere have fokus på en forståelig tale.
Beosound Stage kommer med 5 forudindstillede lydprofiler:
- TV
- Music
- Movie
- Night Listening
- None
TV, musik og film samt en mere afdæmpet lydprofil til sent på aftenen eller natten, hvis man vil undgå at forstyrre andres nattesøvn.
Derudover er der mulighed for at slå denne equalizing fra, og det kan også være en nyttig funktion. Hvorfor vender jeg tilbage til senere.
Inden du nu tænker: Pyha, skal man sidde og skifte rundt mellem dem i app’en hvergang man skifter kilde? – Nej, her kan man indstille hvilken lydprofil der som standard vælges, til en given kilde. Så HDMI kan have én profil, Chromecast en anden, Airplay en tredje osv.
B&O har allerede lavet en forudindstilling af dette fra fabrikken, så hvis man synes det lyder fint med dem til det man nu bruger Stage til, så er det bare at lade det blive ved fabriksindstillingerne.
Multirum
Når Beosound Stage benyttes som stereoanlæg så kan højttaleren også indgå i et multirum musiksystem. Her er der valg mellem:
- Google Home (via Chromecast build-in)
- Apple Airplay 2
- BeoLink Multirum (B&Os eget “tryk for at deltage”)
Jeg testede soundbaren på både Googles og Apples multirum, og begge fungerede upåklageligt.
Fjernbetjening
Når soundbar er tilsluttet TV’et via HDMI ARC eller HDMI eARC, så er der mulighed for en dobbeltrettet kontrol hvor TV styrer soundbar og omvendt.
Det betyder f.eks. at når der justeres volume på TV-fjernbetjeningen så er det volume på selve Beosound Stage der styres. Eller når man skifter til musik, så kan soundbar slukke for tv’et.
Soundbaren kan også fjernbetjenes gennem B&Os app.
Der er også mulighed for at parre Beosound Stage med en B&O-fjernbetjening af typen BeoRemote One BT. Det kan især være nyttigt hvis der høres en del radio eller anden musik via de indbyggede kilder som TuneIn radio eller Deezer musikstreaming. Så kan man have en klassisk fjernbetjening liggende på bordet, til f.eks. at vælge radiostationer og styre volumen.
Stereo anlæg
Kan Beosound Stage fungere som stereoanlæg? Det korte svar er: Ja!
Det længere svar er at det er forbundet med visse kompromiser at benytte en soundbar som stereoanlæg.
Et af kompromiserne er at lytte til stereo på en soundbar svarer til at rykke to stereohøjttalere tæt på hinanden. Selve stereoperspektivet bliver ikke nær så bredt som med en klassisk stereoopstilling.
Omvendt kan der være plads- og/eller design-hensyn, som gør at man hellere vil have en højttaler som denne hængende på væggen eller liggende på en reol/hylde, fremfor at have store højttalere stående eller hængende.
Men er man villig til at gå på kompromis med det lidt smallere stereoperspektiv, så kan man få rigtig meget glæde at Beosound Stage som stereoanlæg. Den spiller ganske godt.
Der er dog lige en detalje mere, som har betydning for soundbarens succes som stereo anlæg. Ihvertfald lige nu hvor højttaleren endnu er så ny. For B&O er ikke kommet helt i mål med den lydprofil der hedder ‘Music’, og det er som standard den der vælges for de forskellige musikkilder.
Lydprofilen ‘Music’ er god til at kompensere for det smallere stereoperspektiv, hvor musikken løftes ud og opleves luftigere og bredere. Men Music-profilen har en bagside i sin nuværende konfiguration, og det er at visse typer vokaler lyder forkert – og sangstemmerne er en stor del af et musiknummer. Jeg fandt det især udtalt ved stemmer der gik op i et højt leje, og der hvor der blev sunget med vrede i stemmen.
Det første nummer jeg oplevede det på var Adeles Hello. Lidt inde i sangen hæver hun stemmen, og med lydprofil ‘Music’ oplevedes hendes stemme skinger og forvrænget.
Jeg undersøgte det nærmere og fandt at hvis jeg istedet satte lydprofilen til ‘None’ (ingen) så blev vokalen normal at lytte til.
Udfordringen med Music-profilen er ikke noget der er isoleret til kvindestemmer. Hvis B&O læser med her, så prøv et nummer som Sloe Gin (Joe Bonamassa) og spol hen til 3:23, eller Everybody Hurts (R.E.M) steder som 0:49 og 1:57, eller hele nummeret (My name is) Luka med Patty, eller Queens Bohemian Rhapsody omkring 1:23 inde i nummeret. Alle sammen afspillet fra Spotify.
Udover at vokalerne opleves skingre og let forvrængende i den lydprofil, så lød det også ind imellem som at de sang indeni et københavner-badeværelse, af den type hvor man skal vende rigtigt inden man træder ind, fordi pladsen godt kan være lidt trang.
Så out-of-the-box vil jeg sige at Beosound Stage svigter som stereo anlæg, men ændres den til at benytte lydprofil ‘None’ istedet for default ‘Music’, for musikkilderne, så fungerer den fint. Tænker at B&O også har mulighed for at finpudse lydprofilerne, luge ud i børnesygdommene og sende en opdatering ud senere.
Men med den ændring er Beosound Stage godkendt som stereoanlæg.
Hvordan lyder musikken?
Det meste musik er testet med et almindeligt Spotify Premium abonnement, resten med internetradio fra TuneIn. Jeg ønskede at teste højttaleren med samme typer musikkilder, som køberne af et produkt som dette ventes at benytte.
For mig giver det ingen mening at lytte til Tidal HiFi eller downloaded 24 bit hi-res musik på en soundbar som denne. Audiofile, der går op i musiklytning hvor der er kræset for de mindste detaljer, vil alligevel ikke sætte sig ned foran et produkt som dette, for at høre stereo med hi-res kildematriale.
Den Spotify playliste jeg tester med er en der er udviklet over årene, med lån fra anders test-playlister, bl.a. en som højttalerfabrikanten Dynaudio engang udgav. Så her er både kendt og mindre kendt musik i blandt.
Et nummer jeg ofte finder godt at lytte til, på højttalere og hovedtelefoner til test, er Sangen Om Fyret Ved Tornehamn af Kari Bremnes. Et norsk nummer med stærk vokal og fyldig musik, og det lød både dejligt og fyldigt.
Thinking out Loud med Ed Sheran lød godt i stemme og musik, men med en anelse mindre fylde i stereoperspektivet end normalt for det nummer.
I Dreamed a Dream fra Les Misérables, her i 2012-udgaven med Anne Hathaway var der derimod power i, og hendes vokal var lige så fin og skrøbelig som den skal være i det nummer.
Gode gamle The Sound of Silence, her i Paul Simons soloversion, havde god volume og vokal. Lød godt.
Supertramps School blev gengivet med god bredde og volume i musikken, og alligevel kunne man tydeligt høre de legende børn i baggrunden på nummeret.
I nummeret Dig Og Mig virkede det som om Hjalmer stod lige foran, med sang og guitarspil. Det samme gjorde sig gældende da Anne Linnet sang Tusind stykker. Det lød også som hun stod ligeforan og sang. Som at være til en intimkoncert med begge.
I Wind Of Change med Scorpions der bredte lydbilledet sig igen mere ud, og det med en stærk vellydende vokal. Alice Coopers Poison kan være lidt uhyggelig at lytte til, og her svigtede Stage ikke. Så var der mere hygge over Leonard Cohens klassiske Hallelujah, et nummer med en dejlig dybde gengivet af B&Os soundbar.
Et andet nummer der er godt til at tjekke bredde og dybde, både på hovedtelefoner og som her en højttaler, er ‘its still just me’ med ‘mags’. Det nummer kom virkelig ud i rummet, med en skøn vokal og bredde. Glemte helt at det var en soundbar jeg lyttede til, så fyldigt kom det ud i rummet.
Caroline Hendersons ‘Vil du være min i nat’ gav Aura sin version af i tv-serien Toppen af Poppen i 2017. Auras version har en stærk vokal med så meget inderlighed og detaljer, og Beosound Stage gengav det med så mange fine nuancer.
Forspillet til Metalicas ‘The Unforgiven III’ er en stemning der bare folder sig ud i lydbilledet, med bredde, fylde og detaljer. Det samme med I’m Forrest, titelmelodien fra filmen Forrest Gump. Begge de numre viste højttalerens potentiale med at brede lyden ud, og skabe volume uden at miste detaljerne.
Alle lytningerne her var med Beosound Stage sat til lydprofil ‘None’.
TV-lyd
Soundbaren kan dekode Dolbys surroundformater, både Dolby Digital, Dolby TrueHD og Dolby Atmos.
Atmos i en soundbar som Beosound Stage er ikke det samme som en surround-opstilling med Atmos-højttalere i højden, hvor lyden kan flyttes rundt rummet i alle 3 dimensioner. Så køber man en soundbar, og tror det er det man får, så bliver man slemt skuffet.
Det en Atmos soundbar som Beosound Stage kan, det er at dekode Atmos-lyden og benytte det til at få mere fylde, rumvirkning og detaljer ind i lydbilledet. Men lyden kommer kun forfra, fra lydscenen, og ikke rundt om en som i surround.
Men soundbaren har højttalere i siderne der projekterer lyden ud og opad i rummet mere rumvirkning, end hvis man bare lyttede til surround nedskaleret til ren stereo.
Beosound Stage skifter mellem lydprofilerne TV og Movie, alt efter kilde. TV-profilen lyder lidt flad til film, den er tydeligvis mere optimeret til tale. Movie-profilen derimod, den skal få mest muligt ud at at omsætte surround-lyden til soundbarens formåen.
Det meste af testen af film var med Apple TV 4K, med film fra iTunes og Netflix.
Da eARC ikke er fuldt implementeret i det LG OLED C7 jeg testede med, så valgte jeg at sætte Apple TV 4K direkte til soundbarens HDMI-indgang. Heldigvis understøttes at sende 4K UHD med HDR og Dolby Vision videre til TV’et (pass through).
Nogle soundbars kan have problemer med at sende HDR igennem, men det fungerede upåklageligt med Stage. Et LG C7 skulle dog være i stand til at sende Atmos ud på HDMI ARC, fordi den del af den udvidede eARC er understøttet. Men blot for at være sikker på at TV’et ikke blev en fejlkilde i testen, så kørte jeg Atmos direkte ind i soundbar fra Apple TV 4K, ligesom jeg testede et par film i 4K UHD Blu-ray med Atmos lyd via samme indgang.
Beosound Stage har ikke mulighed for hverken baghøjttalere eller subwoofer. Så alt lyden til film og tv kommer fra soundbaren selv. Men selvom den har god dybde, så er det ikke noget der kan erstatte en subwoofer. Hvis man er til film-effekter der sender rystelser og vibrationer ud i rummet, så er det en andet produkt man skal købe.
Til film savnede jeg at kunne slukke de to blå statuslamper der lyser op for hhv. ON og Bluetooth. Særligt når soundbaren ligger på en hylde eller reol under TV’et, så er statuslamperne ganske synlige i dæmpet belysning. Hænger soundbar på væggen ses statuslamperne ikke direkte, de kaster dog en blåt skær på væggen.
Hvordan lyder film og tv?
Nu var jeg efter lydprofilen Music tidligere. Der er heldigvis ikke samme udfordringer med profilerne til TV og Film (Movie).
Jeg fandt dog at Movie-profilen gjort baggrundsmusikken lige vel dominerende på et film som vores Oscar-håb Dronningen, der åbner med blandet dialog og musik. Her druknede dialogen lidt i musikken.
Men det er i småtingsafdelingen. Generelt fandt jeg det bedst at benytte lydprofilen Movie til film. Det var den der gav det bedste resultat, synes jeg.
En gammel klassiker er Jurassic Park. Den originale fra 1993. Der hvor de ankommer med helikopter til øen, der løfter filmmusikken sig ud i fuld bredde. Stage havde naturligt nok lidt mindre bredde i lydbilledet her, sammenlignet med et surroundanlæg, men det lød fint.
En god test af subwoofer er den Brontusaurus der nogle minutter længere fremme i filmen senere sætter sine fødder i jorden med et smæld, og her blev det afsløret at Stage er ingen subwoofer. Ja, den kan gå dybt, men ikke så dybt. Den senere fodring af Raptors i bur, hvor de får serveret en ko, er traditionelt en vild lydoplevelse og det var det også her.
Jeg valgte at se et par film igennem fra start til slut.
Den ene var Sully, om et passagerflys nødlanding på Hudson-floden i New York. Her er lydeffekterne nok mere afdæmpede, til fordel for mere dialog, men det skal en soundbar jo også kunne håndtere. Stage gjorde det fint, og på den rigtige måde hvor det var handlingen der naturligt kom i fokus. Hvis man har dårlig lyd, vil det ind imellem være den der tager fokus, så finder det bedst når det bare virker naturligt som her.
Den anden film jeg så fra start til slut var Forrest Gump. Den film har en fantastisk lydside, og jeg opdagede at den var udkommet i en udgave med såvel Dolby Vision som Dolby Atmos. Jeg nød samtlige 2 timer og 22 minutter, og oplevede et lydbillede der var langt bredere og mere nuanceret end forventet.
Ved kampscenerne i Vietnam, med helikoptere og bomber, der kom Stage på arbejde. Men her var det tydeligt at soundbaren kan gå forholdsvis dybt, og her ville en subwoofer nok i virkeligheden have været for meget. Eller tidligere, da Forrest spiller amerikansk fodbold, der kom stadion-stemningen godt ud i rummet. Et senere sandt uvejr på rejekutteren klarede Stage til bravour.
En soundbar kan ikke erstatte surround, men når den gør det så godt som Beosound Stage, så bliver det en brugbar løsning, der hvor mulighederne ikke er til surroundreceiver og højttalere rundt i rummet.
Kan mere med et LG C9 OLED TV
Beosound Stage kan arbejde tættere sammen med et LG OLED TV, i den udgave der hedder C9.
Den giver mulighed for fuld betjening af TV’et, via en B&O fjernbetjening med Buetooth. B&O-butikkerne sælger samlede pakker, med en Beosound Stage, et LG C9 OLED TV og en BeoRemote One BT fjernbetjening.
Jeg havde ikke adgang til sådan et TV til denne test, så den integration er ikke testet.
Konklusion
Beosound Stage er den første soundbar fra Bang & Olufsen, og den fungerer både som lydanlæg til TV’et og som musikanlæg i dagligdagen.
Men der er kun én HDMI-indgang. Så for at få den fulde udnyttelse af HD-lyd og 3D-lyd, anbefales at den tilsluttes et TV med HDMI eARC (Enhanced ARC), så TV’et også kan sende lyd retur i en god kvalitet.
Musik-profilen har p.t. sine svagheder, men tænker at B&O får finpudset den. Det kan man heldigvis nemt omgå, ved at vælge en anden profil som beskrevet i anmeldelsen.
Prisen kan jeg ikke sætte en finger på. I forhold til at det er et B&O-produkt, dansk-designet og bygget i kvalitetsmatrialer, så er det en skarp pris. Med 11.000 kroner (for aluminiumsudgaverne) der lægger Bang & Olufsen Stage i samme prisleje, hvor flere af konkurrenternes Atmos-soundbarer også ligger.
Beosound Stage er et veldesignet produkt, der både ser godt ud og lyder godt. Hvis vejen falder forbi en B&O-butik, kan det anbefales at gå ind og give den et prøvelyt.
Pris og tilgængelighed
B&O Beosound Stage koster:
- Træ i røget eg, med grå front, kr. 16.500,-
- Klassisk aluminium, med sort front, kr. 11.000,-
- Aluminium i bronze tone, med beige front, kr. 11.000,-
Link til priser og forhandlere