Ny rapport viser alvorlige mangler i Ubers selvkørende bil-software, der førte til et trafikdrab sidste år.
Det tager ofte tid at få klarlagt alle detaljer i komplekse ulykkessager. I den tragiske sag, hvor en selvkørende Uber-bil kørte en kvinde ned og dræbte hende, har det for eksempel taget halvandet år. Men nu ved vi mere om, hvad der gik galt.
Det var i marts sidste år, at en af Ubers eksperimental-biler med selvkørende teknologi ombord var involveret i en dødsulykke i Arizona. Den amerikanske delstat har generelt brede, lige, velholdte og velplanlagte veje i sine større byer, og det har gjort Arizona til et af de steder, hvor selvkørende bilteknologi testes af flest firmaer.
Dertil kommer naturligvis, at myndighederne i Arizona har været lempelige med reguleringen af selvkørende testbiler for at tiltrække teknologifirmaer til staten. Men måske var Arizona lidt for lempelige med reglerne – eller også var Uber for overmodige med teknologien.
I hvert fald har National Transportation Safety Board (NTSB) nu efter halvandet års undersøgelse konkluderet, at Ubers selvkørende bil ikke var i stand til at identificere fodgængere, der ikke lige holdt sig til trafikreglerne.
Identificeret for sent
Den 49-årige Elaine Herzberg, der blev slået ihjel, da hun trak sin cykel ud på vejbanen efter en indkøbstur, gjorde dette et sted, hvor der ikke var noget kryds eller andre former for markeringer. Ubers software forventede derfor ikke fodgængere der, og identificerede derfor ikke oprindeligt Herzberg som et menneske, der var på vej ud på kørebanen. Det skete første 1.2 sekunder, før hun blev ramt.
Undersøgelsen viser, at Ubers software faktisk registrerede Herzberg seks sekunder før påkørslen, men fordi hun ikke blev identificeret som en fodgænger med en cykel, bremsede bilen ikke op. Dertil kommer, at der i den pågældende test-version af softwaren var indbygget et sekunds forsinkelse på opbremsningen, hvilket var designet til at lade sikkerheds-chaufføren bag rattet til at overtage styringen.
Denne funktion er siden blevet fjernet, ligesom flere af de LIDAR-sensorer, som Uber havde fjernet fra Arizona-bilens oprindelige design, er blevet geninstalleret. Allerede sidste år blev Uber imidlertid frikendt for skyld i sagen, og om to uger bliver det afgjort, om sikkerhedschaufføren kan pålægges skyld for dødsulykken.
Ifølge rapporten har Ubers test-software fejlet i to lignende tilfælde. I det ene kunne bilen ikke identificere et cykelsti-skilt, der ved et uheld var blevet bøjet, så det ragede ind over vejbanen. Det andet tilfældet var mere alvorligt, her måtte sikkerhedschaufføren gribe ind for at undgå at ramme en modkørende bil og i stedet lade bilen kollidere med en tredje, parkeret bil.
Indtil dødsulykken i Arizona havde Ubers testbiler været involveret i 37 større og mindre kollisioner, hvoraf de 33 var modpartens skyld og ikke Uber-bilens. Andre firmaer, herunder Waymo, Apple og Tesla, der eksperimenterer med selvkørende teknologi i Arizona, har ikke haft samme ulykkesgrader som Uber.