Reed Hastings er ikke bange for konkurrencen og lover at skrue op for indholdsbudgettet næste år.
Når Disney+ åbner officielt i næste uge, kan man finde Netflix’ direktør og stifter blandt kunderne. I forbindelse med en konference afholdt af New York Times, blev Reed Hastings interviewet, og i løbet af en halv time nåede han at fyre en række overraskende udmeldinger af – herunder ovenstående.
”De har gode serier”, var Hastings’ begrundelse for at tilmelde sig Disney+. Men det handler formodentlig også om at holde øje med konkurrenterne. Dem kommer der nemlig lige pludselig mange af på kort tid. Apple TV+ er netop åbnet, og nu kommer så også Disney+. Næste år starter WarnerMedia deres tjeneste med bl.a. HBO-indhold, og NBCUniversal kommer også på banen.
Men det er Hastings’ ikke bange for. Han henviser til at det er forventeligt, at brugerne abonnerer på adskillige tjenester på en gang. ”Målestokken bliver ikke så meget antallet af brugere”, sagde Hastings ifølge Deadline, ”Men derimod hvor lang tid, folk bruger på hver enkelt tjeneste. Folk kommer til at ’stemme’ med deres aftentimer”.
Man kan undre sig over, hvorfor Hastings mener at tidsforbruget er det essentielle, når Netflix ikke kører med reklamer, og derfor ikke er økonomisk afhængig af f.eks. hvor mange reklamer en bruger når at se i løbet af en aften. Men flere af konkurrenterne, herunder Hulu og YouTube, er helt eller delvist reklamefinansierede, og de vil derfor stadig kæmpe mod Netflix om brugernes tid.
Vil ikke indføre reklamemodel
Netflix overvejer dog på ingen måde at indføre en reklamefinansieret model, sådan som nogle af konkurrenterne. Som Reed Hastings sagde: ”Disney overtog for nylig kontrollen med Hulu. Alligevel valgte de at gøre Disney+ reklamefri. Når du har indsigt i, hvordan disse modeller fungerer, drager du bestemte beslutninger. Så vi har det fint med ikke at køre med reklamer, ligesom Disney+”.
Der er heller ikke noget, der tyder på, at Netflix kommer til at skrue ned for ambitionerne, blot fordi nye konkurrenter melder sig på banen. Hastings føler sig sikker i Netflix’ position på markedet, og der bliver ikke skåret i de godt 15 milliarder dollar (ca. 97,5 mia. kroner), der er på budgettet til egenproduktioner i 2020.
”Tværtimod regner vi med at bruge en hel del flere penge på egenproduktioner i den kommende tid”, sagde Hastings. ”Vi holder os til at lave det bedste indhold, vi kan. I sidste ende kommer det til at tiltrække flere abonnenter. Om det lige bliver flere eller færre end året før, er svært at sige”.
I lyset af den debat, der har været om Netflix’ større filmprojekter og konkurrenten Amazons satsninger på biograffilm, er Hastings også relativt rolig. Selv om f.eks. Martin Scorses ’The Irishman’ får lov at komme i visse biografer (formentlig for at gøre den Oscar-nominérbar) et par uger før Netflix-premieren, sagde Hastings blot: ”Vores formål er ikke at være i biografbranchen. Vores formål er at tilfredsstille vores kunder”.