’Black Mirror’-afsnittet ’Bandersnatch’ får nu et modspil fra en af Netflix’ konkurrenter.
Det er YouTube, der vil forsøge at gøre Netflix kunsten efter, og måske samtidigt ramme et publikum, som Netflix ikke har helt så godt fat i: De unge fans. Det gør de ved at lade en af YouTubes mere populære personligheder spille sig selv.
YouTuberen Markiplier har over 24 mio. fans på YouTube, og introducerede allerede en interaktiv video med sig selv i 2017, nemlig ’A Date With Markiplier’. Videoen havde 10 forskellige slutninger, så der var tale om et mindre ambitiøst projekt. Men det var nok til at YouTube så potentialet.
Det sidste skete især, efter at ’Bandersnatch’ blev så stort et hit, som afsnittet blev. Succesen har tilsyneladende overbevist YouTube om, at det kan betale sig at kaste penge i en længere, interaktiv video med Markiplier.
Hvor Markipliers første, interaktive video handlede om at hjælpe ham igennem en date, skal seeren denne gang forsøge at gennemføre et indbrudstyveri på et museum. Der er skruet langt højere op for ambitionerne. Der er 61 forskellige videoer, der kan navigeres rundt i, og 31 forskellige slutninger. Og indbruddet ser ud til kun at være starten på en historie, der kommer vidt omkring.
Lidt mere som et spil
Der er dog lidt mere computerspil over Markipliers kommende film, end der er over ’Bandersnatch’ eller andre interaktive film med høj produktionsværdi, såsom ’Late Night’ fra CTRLMOVIE/KINO, der kan findes som app til iPad.
Det kan man blandt andet se i traileren, der netop er blevet sluppet ud for filmen, der med god fornemmelse for kontinuitet hedder ’A Heist With Markiplier’. Der er en del førstepersons/POV-skud, der fremstår lidt som et fotorealistisk stealth-spil.
For læsere, der ikke er helt unge længere, kan det dog også minde lidt om de såkaldte Full Motion Video-spil fra 80’erne og 90’erne. Disse spil var baseret på muligheden for at hoppe frem og tilbage på en laserdisc eller CD-rom, fremfor en streamingtjeneste.
’A Heist With Markiplier’ bliver tilgængelig på YouTube som en ’YouTube Original’ fra 30. oktober. Det burde være muligt at se – og interagere med – filmen uden et abonnement på YouTube Premium.