Der er tale om et produkt, der er næsten lige så sagnomspundnent som Apple-bilen og Apple-tv’et.
Begge de to sidstnævnte produkter blev aldrig til noget, selv om rygterne om dem gik i flere år. Der synes dog at være langt mere kød på rygterne om Apples AR-briller, selvom de færreste har nogen som helst idé om, hvordan de kommer til at tage sig ud.
Ud over vedholdende rygter fra forskellige kanter har en af de mest træfsikre Apple-analytikere stædigt fastholdt, at Apple vil begynde at markedsføre et par AR-briller – eller et AR-headset – fra næste år. Det er Ming-Chi Kuo, der nu igen er på banen med en spådom om AR-brillerne.
Kuo siger nu, at der er gode chancer for, at vi får brillerne at se til foråret. Helt konkret er der tale om et stykke tilbehør til iPhone, der vil komme i butikkerne i andet kvartal af 2020. Apple har i længere tid kørt deres ARKit i stilling og ved flere lejligheder understreget, hvor stærk, iPhone er, når det netop gælder Augmented Reality. Dertil kommer, at der er fundet spor af brillerne i iOS 13-koden.
Derudover er der ikke ret meget vi ved om brillerne. Betegnelsen ’Augmented Reality’ har viderammer. Det kan f.eks. betyde et professionelt headset, der viser computergrafik på brillelinsen, sat ind oven på virkeligheden (som f.eks. Microsofts Hololens eller de nyere Focals-briller).
Udgaver fra forskellige brands
Men det kan også til simple briller som dem fra Amazon eller Bose, der ”blot” har en intelligent højttaler indbygget i brillestængerne med en virtuel assistent ombord. Det sidste er måske ikke lige så spændende, men taget i betragtning, at Amazon netop har vist sådanne briller frem, er det ikke usandsynligt, at det også er den vej, Apple vil gå.
Ming-Chi Kuo siger, at brillen kommer til at lade iPhone gøre det meste af computer-arbejdet, så der bør være tale om noget, der er relativt let og som man kan gå rundt med det meste af dagen. Kuo siger også, at Apple vil samarbejde med tredjeparter om brillen, hvilket jo ellers hører til sjældenhederne.
Angiveligt betyder dette, at man vil kunne købe brillen i udgaver fra forskellige brands, der sandsynligvis også vil give brillerne forskellige stilistiske udtryk. Men den underliggende hardware og det grundlæggende design bliver formentlig det samme, for at fastholde kompatibiliteten med iPhone.
Modsat flere af Apples andre produkter, er der ikke sluppet noget ud om designet, selv om der er mindre end et halvt år, til vi kan forvente Apples forårs-pressemøde, hvor de formentlig vil vise brillen frem – fulgt af en kommerciel butikslancering i andet kvartal 2020. Hvis altså Ming-Chi Kuos træfsikkerhed stadig holder stik.