November kan blive lidt af en milepæl i streaminghistorien.
Det er nemlig ikke bare den måned, der rummer premieren på nok den største studie-baserede streamingtjeneste nogensinde, Disney+. Det kan også blive måneden, hvor den mest ventede streamingtjeneste ejet af et techfirma lanceres.
Bloomberg skriver nemlig, at Apple forventes at lancere deres streamingtjeneste, Apple TV+, til november, for at komme Disney+ i forkøbet. Den sidste detalje indikerer, at den konkrete lanceringsdato kan blive tidligere end 12. november, hvor Disney+ går i luften.
Apple holder foreløbig den konkrete lanceringsdato tæt til kroppen. Men hvis Bloombergs kilder har ret i deres påstand om en november-lancering, har Apple snart en god lejlighed til at annoncere præcis hvornår, tjenesten åbner.
Det er naturligvis Apples efterårs-event, hvor de traditionelt viser nye iPhones frem. Den har i de senere år fundet sted i begyndelsen eller midten af september, så det kunne jo være en oplagt mulighed for at give offentligheden flere detaljer.
Prisen er typisk Apple
Apple ser ud til at ville lancere deres tjeneste med et større brag end Disney+, i hvert fald når det gælder global rækkevidde. Modsat Disney+, der i dens første uge kun ser ud til at åbne i USA, Canada, Holland, Australien og New Zealand, har Apple planer om at gøre tjenesten tilgængelig i 150 lande fra dag ét.
Bloombergs kilder mener også at vide, hvad tjenesten kommer til at koste, og i typisk Apple-stil bliver den dyrere end konkurrenterne. Ifølge nyhedsmediet kommer den op på ti dollar om måneden for det mest basale abonnement, så i Danmark kan prisen måske komme helt op på mellem 120 og 150 kroner om måneden, eller måske endnu mere.
De ti dollar er naturligvis den amerikanske pris, som skal sammenlignes med den pris på syv dollar, som kunderne kommer til at skulle betale for for basisabonnementet på Disney+, eller det billigste Netflix-abonnement på ni dollar. Og der skal formentlig lægges danske afgifter oven i.
Bloomberg melder også, at Apple overvejer forskellige strategier i forhold til selve indholdslanceringen. Det bliver ikke nødvendigvis Netflix-modellen, hvor alle afsnit lander på én gang. Angiveligt overvejes det også at lægge de første tre afsnit ud af en sæson og så lade resten følge ugentligt derefter.