Samsung og LG fører an i markedet for TV på 70″ eller derover.
Når det kommer til de store TV. Dem på 70″ eller derover, så står der “Made in Korea” på næsten 2 ud af 3. Det skriver erhvervsmediet Business Korea.
LG Electronics og Samsung Electronics har på få år formået at sende de japanske tv-producenter ned af listen, og det seneste år styrket deres position.
Koreanerne har 57,9% af markedet
De to sidder tilsammen på 57,9% af markedet for store TV, fra 70″ og opefter. Det viser seneste markedsanalyse fra IHS Markit.
Kina indtager 2. pladsen mens de japanske tv-producenter falder ned på 3. pladsen.
Det er noget af en rutchetur for de japanske tv-producenter. Helt op til og med 2017 førte de an på det marked. I 2017 sad japanerne på 42,3% af markedet for store TV mod dengang 40,8% til koreanerne.
Hos kineserne er det TCL der sælger bedst i kategorien store TV.
Vendte i 2018
Udviklingen vendte i 2018 hvor de japanske tv-producenter måtte nøjes med 22,9% af det salg, mens koreanerne rykkede op på 56,4% det år.
I den indbyrdes konkurrence mellem Samsung og LG, der fører Samsung. I første kvartal i år stod der Samsung på 57,5% af de store koreanske TV.
Begge vinder dog fortsat markedsandele. Samsung gik frem med 89,1% i 1. kvartal 2019, sammenlignet med samme periode året før, mens LG gik hele 307% frem i samme kvartal.
Panasonic er den helt store taber
Hos japanerne gik Sony 13,4% frem i det kvartal, mens Panasonic havde et rent mareridts-kvartal.
Ifølge IHS Markits tal, der solgte Panasonic blot 1.900 store TV verden over i 1. kvartal 2019. Til sammenligning solgte Samsung 287.000 store TV i samme kvartal.
Samlet set er markedet for store TV på 70″ og derover vokset fra 3.226.100 enheder i 2018 til et forventet salg på 4.722.500 enheder i år. Hvis den prognose holder er det en fremgang på 47,3% over et år.