Selv om folk i stigende grad streamer i stedet for at se flow-fjernsyn, ændrer deres tidspunkt at bruge de levende billeder på sig ikke, viser en status fra DR Medieforskning.
Måden, vi ser fjernsyn på, forandrer sig hastigt i disse år. Stadig flere streamer og bruger for eksempel DRTV mere, mens færre ser traditionelt fjernsyn på ”billedkommoden” i stuen.
Nye tal fra DR Medieforskning viser, at hvor DRTV i 2018 stod for 14 procent af danskernes samlede tidsforbrug på tv-indhold fra DR, var tallet 17 procent i de første seks måneder af 2019.
“Men selv om der er en bevægelse fra TV mod streaming, er der rigtig mange af de vaner, vi har på flow-TV, som vi tager med os, når vi streamer”, forklarer medieforsker Jakob Vikær Hansen fra DR Medieforskning, der har set lidt nærmere på vores streamingvaner.
Ens måned for måned
Danskerne ser normalt mindre fjernsyn i sommermånederne, hvor vejret trækker dem ud til strand og grill, hvis man da ikke er på ferie udenlands. Sidste år i maj, juni og juli, hvor vejret var helt fantastisk, så hver dansker over tre år for eksempel to timers fjernsyn i gennemsnit, hvor det cirka bliver til tre timer dagligt i den mørke tid i december og januar. Det forholdsvise fald var det samme blandt dem, der streamede.
“Selv om man skulle tro, at vores streamingforbrug var højere, når vi er på farten, fordi man stort set kan streame overalt, er det faktisk ikke tilfældet. Danskernes streamingforbrug minder stort set en-til-en om deres TV-forbrug. Både måned for måned og dag for dag”, forklarer Jakob Vikær Hansen.
Han nævner dog, at der også er forskelle på, hvad vi vælger at se on demand, hvor vi selv skal tage aktivt stilling til, hvad vi vil se, og på flowfjernsyn, hvor andre har bestemt det.
– Nyheds- og aktualitetsudsendelserne bliver for eksempel fundet mindre på DRTV, end de gør på flow, hvorimod fiktion og fascinationsudsendelser særligt hitter on demand, siger Jakob Vikær Hansen.
Vi ser mest om aftenen
Tidspunkterne, hvor vi kaster os over enten flow-fjernsyn eller over at streame, er stort set de samme.
“Det er for eksempel stadig om aftenen, at den største del af forbruget af levende billeder på DR’s platforme foregår – både på TV og streaming. Det er ganske enkelt dér, vi har tid til det”, siger Jakob Vikær Hansen.
I DR Medieforsknings tal dækker streaming både over on demand-forbrug og live-streaming.